سلامت نیوز : رییس مرکز تحقیقات آسم، آلرژی و ایمنولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه جزو کشورهایی هستیم که به نسبت جمعیت نقش موثری در آلوده کردن جو زمین داریم و با بیشترین اسراف در زمینه مصرف انرژی روبرو هستیم که این مسئله خود شیوع آسم را گسترش خواهد داد، گفت: پیش‌بینی می‌شود در آینده آسم، COPD و سایر بیماری‌های تنفسی رو به افزایش بگذارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر مصطفی معین در نهمین کنگره دو سالانه آسم‌، آلرژی و ایمنولوژی که از صبح امروز در مرکز طبی کودکان تهران آغاز به کار کرد، به بررسی وضعیت آسم و آلرژی در ایران و جهان پرداخت.

وی به نتایج یک تحقیق بین‌المللی در سال 2010 در زمینه آسم و آلرژی اشاره و اظهار کرد: میزان شیوع آسم در ایران در میان کودکان 7- 6 سال در برخی استان‌ها بین پنج تا 10 درصد و در تعدادی دیگر بین 10 تا 20 درصد گزارش شده است. بر این اساس شش تا 7.5 درصد کودکان مبتلا به آسم شدید بوده‌اند.

معین ادامه داد: در دنیا علی‌رغم اینکه شیوع علائم آسم ظرف 30 تا 40 سال گذشته رو به افزایش گذاشته است، اما در کشورهای پیشرفته و صنعتی دارای منحنی افقی بوده و علی‌رغم اینکه درصد ابتلا بالاست، اما جلوی رشد آن گرفته شده است. اما در کشورهای در حال توسعه که ایران نیز در ردیف آنها قرار می‌گیرد؛ با وجود آن که شیوع آسم پایین‌تر است اما سیر صعودی دارد.

رییس مرکز تحقیقات آسم، آلرژی و ایمنولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه دسترسی به داروهای اساسی در ایران در سال 2010 بین 81 تا 95 درصد گزارش شده است که مربوط به زمان پیش از تحریم‌هاست، اظهار کرد: در حال حاضر وضع دسترسی به دارو نامطلوب‌تر از 3-2 سال گذشته است و عملا تعدادی از داروهای بیماران آسم و آلرژی از پوشش بیمه‌ای خارج شده و بیماران را با مشکلات جدی روبرو کرده است.

وی درباره میزان مرگ و میر ناشی از آسم در جهان نیز اظهار کرد: بیشترین مرگ و میر در کشورهای در حال توسعه گزارش می‌شود. البته ایران طی 15-10 سال گذشته به دستاوردهای خوبی در زمینه کنترل آسم دست یافته است که تلاش انجمن آسم و آلرژی نیز برای شناساندن این بیماری به مردم در این خصوص بی‌تاثیر نبوده است.

رییس انجمن آسم و آلرژی ایران با بیان اینکه تا چندین سال گذشته آمار دقیقی در خصوص مرگ و میر ناشی از آسم در ایران نداشتیم، اظهار کرد: اما بر اساس آمارهای بین‌المللی میزان مرگ و میر ناشی از آسم 20 در هر 100 هزار مورد گزارش شده است که رقم بالایی است و به هیچ وجه برای ما قابل قبول نیست.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره آینده آسم نیز توضیح داد: جزو کشورهایی هستیم که به نسبت جمعیت نقش موثری در آلوده کردن جو زمین داریم. با بیشترین اسراف در زمینه مصرف انرژی روبرو هستیم که این مسئله خود شیوع آسم را گسترش خواهد داد. همچنین شیوع آلرژی نیز با آغاز فصل گرده‌افشانی گسترش می‌یابد و علی‌رغم اینکه در گذشته شاهد بودیم آلرژی بینی از اسفند ماه به بعد مشاهده می‌شود، اما در حال حاضر از اواخر پاییز و آذرماه شاهد گسترش این نوع از آلرژی هستیم. پیش‌بینی می‌شود در آینده آسم، COPD و سایر بیماری‌های تنفسی رو به افزایش بگذارد.

رییس مرکز تحقیقات آسم، آلرژی و ایمنولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران ضمن تاکید بر ضرورت توجه به مقوله پیشگیری از بروز بیماری‌های تنفسی از جمله آسم، اظهار کرد: باید دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز در این زمینه مشارکت فعال‌تری داشته باشند. در همین زمینه انجمن آلرژی سعی کرده است با تشکیل شبکه همکاری ملی در زمینه کنترل آسم کمک کند.

معین به برخی چالش‌های پیش‌روی پیشگیری از بیماری‌های واگیردار از جمله بیماری‌های تنفسی اشاره کرد و گفت: تغییر رفتار و سبک زندگی اجتماعی، مدرنیته شدن، عدم وجود الگوهای موفق برای کنترل بیماری‌های واگیردار در جهان سوم، عدم وجود تحقیقات قوی و کارآمد، فقدان دانش علمی و بهره‌گیری از تجربه کشورهای دیگر و برون‌سازی آنها و ... از جمله چالش‌های پیش‌روی ما هستند که لازم است در قالب اجرای برنامه‌های ملی کنترل آسم که سال گذشته به تصویب وزارت بهداشت رسید، برطرف شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha