چهارشنبه ۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۴
کد خبر: 87572

سلامت نیوز : نایب رییس شورای عالی سازمان نظام پزشکی به ارزیابی عملکرد صد روزه دولت یازدهم در حوزه دارو پرداخت و با اشاره به بازگشت آرامش به بازار دارویی کشور بر ضرورت تدوین استراتژی‌های بلندمدت و ساماندهی توزیع عادلانه دارو در سطح کشور تاکید کرد.

دکتر محمود فاضل در گفت‌وگو با (ایسنا)، با بیان اینکه بخش عمده‌ای از مشکلات دارو منوط به رفع تحریم‌هاست، اظهار کرد: علی‌رغم توافقات هسته‌ای صورت پذیرفته، هنوز به لحاظ اجرایی رفع تحریم‌ها عملیاتی نشده است تا بتوان آثار آن را مشاهده کرد.

وی ادامه داد: اگرچه دارو مستقیما تحریم نیست، اما اقتضائات تامین و تدارک دارو از جمله حمل و نقل دارو و انتقال وجه از بانک‌ها، با اختلالات و تحریم‌هایی روبرو بوده است. اما اگر تحریم‌ها برداشته شود، دسترسی به دارو در آینده بیش از این بهبود خواهد یافت.

نایب رییس شورای عالی سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه بازار نامتوازن دارو میراث دولت قبل بود، گفت: اما اکنون چند ماهی است که آرامش به بازار دارویی بازگردانده شده است و درواقع وزارت بهداشت شیوه‌های جدیدی را برای رفع بحران در کوتاه مدت اتخاذ کرد که بسیار موثر بوده است.

فاضل افزود: در حال حاضر آمار کمبودهای دارویی نسبت به چند ماه گذشته بسیار کاهش یافته و دسترسی مردم به داروها بهتر شده است.

این پزشک داروساز با تاکید بر اینکه لازم است در کنار اقدامات انجام شده، چرخه توزیع دارو نیز مورد توجه قرار بگیرد، گفت: در حال حاضر داروهایی در برخی شهرستان‌ها پیدا نمی‌شوند. اکنون بخش عمده‌ای از داروهای کشور توسط داروخانه‌های دولتی وابسته به وزارت بهداشت و هلال‌احمر عرضه می‌شوند که این تعداد تنها 10 درصد داروخانه‌های کل کشور را تشکیل می‌دهند اما غلبه فروش دارو با آنهاست.

فاضل ادامه داد: این داروخانه‌ها به اندازه پیش‌بینی خودشان از فروش دارو اقدام به ذخیره دارو می‌کنند که اگر دپوی‌شان کاهش یابد، باز هم چرخه دارو با مشکل مواجه خواهد شد. البته تنها بر روی داروهای گران قیمت بحث نمی‌کنیم. زیرا داروهایی به تعداد محدود عرضه می‌شوند و لازم است به علت قیمت بالایی که دارند، نظارت و کنترل بیشتری بر روی توزیع آنها صورت پذیرد.

وی با بیان اینکه باید تعداد داروخانه‌های تخصصی در سطح شهرستان‌ها نیز گسترش یابد تا بیمار برای یافتن داروهای خود روانه تهران نشود، بر ضرورت تمرکز دولت جدید برای بهبود وضعیت توزیع دارو در داروخانه‌های سطح کشور تاکید کرد.

نایب رییس شورای عالی سازمان نظام پزشکی با اشاره به بهبود شیوه‌های تهیه و تدارک دارو در ماه‌های اخیر گفت: در دولت قبل نیز بخش عمده‌ای از مشکلات مربوط به دپوی دارو در گمرک بود، اما وزارت بهداشت توانست با برقراری ارتباط مناسب میان وزارت صنعت، بانک مرکزی و گمرک ترخیص داروها را تسریع کند. به هر صورت در رایزنی و گفت‌وگو‌های دولت جدید منطق بیشتری حاکم بوده است.

فاضل افزود: اما نباید فراموش کرد که نیازمند یک برنامه‌ریزی و استراتژی طولانی مدت برای دارو هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha