سلامت نیوز : مدیرکل بهداشت و درمان سازمان زندان‌های کشور گفت: از سال 81 حدود 40 هزار نفر از زندانیان تحت پوشش درمان جایگزین اعتیاد قرار گرفته‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ مرضیه فرنیا امروز در نشست خبری روز جهانی ایدز اظهار داشت: زندان‌ها دربرگیرنده جمعیت خاص خود هستند و در شرایط خاص عمدتاً پذیرای زندانی‌های معتاد یا کسانی است که در سابقه زندگی خود اعتیاد داشته‌اند یا در هنگام ورود به زندان معتاد بوده و سابقه رفتارهای پرخطر را نیز داشته اند.

مدیر کل بهداشت و درمان سازمان زندان‌های کشور گفت: عمده‌ترین سیاست ما  کنترل رفتار ‌آنها و جلوگیری از انتشار رفتارهای نامناسب آنها در داخل زندان است.

فرنیا به سال‌های 75 و 76 اشاره داشت و گفت: در این ایام شعله‌ای از بروز HIV در زندان‌ها داشتیم به همین علت در سال 80-81 به صورت فعال برای زندانیان برنامه‌های آموزش و اطلاع‌رسانی را تدوین کردیم تا در جهت کاهش آسیب به واسطه تزریق و سرنگ‌های مشترک آنها را آگاه‌سازی کنیم.

مدیر کل بهداشت و درمان سازمان زندان‌های کشور گفت: امروزه با درمان اعتیاد 18 درصد از جمعیت موجود در زندانها به برنامه جایگزین اعتیاد روی آوردند که این برنامه موفقی است و از سال 80-81 حدود 40 هزار نفر زندانی را در 221 مرکز تحت پوشش درمان جایگزین اعتیاد قرار داده است.

وی به مقاومت زندانیان در مقابل هر گونه تغییر رفتار و آموزش اشاره داشت و گفت: ما برای زندانیان آموزش متفاوتی داشته‌ایم و از گروه همسالان برای آموزش استفاده کردیم. در این زمینه از خود زندانیان برای افراد داخل زندان مربی انتخاب کرده‌ایم و آموزش دادیم تا سطح آموزش پذیری بالا برود و زندانیان به راحتی و از زبان یک هم بند خود راه‌های انتقال و شیوه‌های پیشگیری را مطلع شوند.

وی به وجود کلینیک‌ مثلثی که در 126 مرکز فعال است اشاره کرد و گفت: این کلینیک‌ها یک سری مراکز آموزشی، مشاوره‌ای و اختصاصی است که برای افرادی که سابقه رفتارهای پرخطر دارند به آموزش و مشاوره می‌پردازد.

فرنیا گفت: همچنین به افراد آلوده مشاوره می‌دهد که چگونه زندگی کنند و به افرادی نیز که سابقه بیماری‌های آمیزشی دارند روش‌های حمایتی، آموزشی و درمانی را ارائه می‌دهد.

مدیر کل بهداشت و درمان سازمان زندان‌های کشور با بیان این مطلب که ما در زندان برنامه غربالگری در زمینه عفونت HIV نداریم و آمار ارائه شده در این زمینه تصادفی است گفت: سیاست کشوری این چنین است که پایگاه‌های دیده‌ور به طور تصادفی در هر زندان 250 تا 400 نمونه می‌گیرند که این آمار در سال 90 نشان‌دهنده شیوع 1.3 دهم درصدی HIV در زندان‌ها است که البته در این نمونه‌گیری سعی می‌شود که 50 درصد آزمایش شوندگان از بند مواد مخدر و بقیه از بند عمومی باشند.

فرنیا در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر توزیع سوزن و سرنگ در زندان گفت: برنامه توزیع سوزن و سرنگ در زندان‌ها دیگر اجرا نمی‌شود چرا که برنامه ما درمان جایگزین است.

وی عنوان داشت: 220 هزار نفر جمعیت زندانیان کل کشور است که بر اساس آخرین دیده‌وری رفتار در سال 88 شیوع 1.1 درصدی  HIV را در مورد خانم‌ها داشته‌ایم و در مجموع نیز 1.3 درصد شیوع گزارش شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha