پنجشنبه ۷ آذر ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۱
کد خبر: 87596

در حوزه‌های گوناگون این روزها گزارش‌های 100 روزه از عملکرد دولت تدبیر و امید ارائه می‌شود که نگاهی به عملکرد در حوزه بهداشت و درمان و به طور خاص وضعیت دارویی کشور، گویای این نکته است که چندین صد روز لازم است تا سامانی بر بازار دارو ایجاد شود.

درد نظام دارویی ، 100 روزه التیام نیافت
سلامت نیوز : در حوزه‌های گوناگون این روزها گزارش‌های 100 روزه از عملکرد دولت تدبیر و امید ارائه می‌شود که نگاهی به عملکرد در حوزه بهداشت و درمان و به طور خاص وضعیت دارویی کشور، گویای این نکته است که چندین صد روز لازم است تا سامانی بر بازار دارو ایجاد شود. پس از نایاب شدن بسیاری از داروها در اواخر دولت دهم و افزایش چند برابر قیمت ها، دولت یازدهم وعده های فراوانی برای حاکم شدن آرامش بر بازار دارو داد اما گویا این آرامش در اندازه یک مسکن کوتاه مدت برای جامعه عمل کرده و بار دیگر به بهانه های مختلف قیمت داروها رو به افزایش و دسترسی به برخی از داروها رو به کاهش است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت قانون ؛ اوایل شهریور ماه سال جاری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد که تا دوهفته بعد، اقدامات وزارتخانه به رفع بزرگ‌ترین چالش حوزه سلامت، یعنی بحث دارو منعطف خواهد شد تا این معضل که سینه به سینه در دولت‌ها چرخیده و به دولت یازدهم رسیده است را از میان برداشته و حوزه دارو را به آرامش برساند. اما امروز بعد از گذشت مدت وعده داده شده وزارت بهداشت تا حدودی به این مسئله رسیده است که با لالایی‌های کوتاه مدت مثل این برنامه صد روزه خواب و آرامش به چشم این نظام ناآرام نمی‌آید.دکتر ربانی، رئیس مرکز طبی کودکان در گفت‌و‌گو با قانون؛ آرامش به وجود آمده در نظام سلامت کشور در چند ماهه اخیر را ناشی از جو سیاسی می‌داند و در همین رابطه ادامه می‌دهد:«جو سیاسی که اخیرا در کشور به وجود آمده باعث بروز نوعی آرامش در نظام سلامت نیز شده اما با نگاهی ریز بینانه‌‌تر خواهیم دید که مشکلات هنوز به قوت خود پار بر جا هست و فرق چندانی در این سیستم ایجاد نشده است.

این مسئله در حالی است که بسیاری از مسئولان و دست اندر‌کاران حوزه دارو در کشور، بر سر تأثیر داشتن یا نداشتن تحریم‌ها در درگیری بازار دارو بحث و جدل دارند. وزیر بهداشت در بسیاری از گفت‌و‌گو‌های خود بر این مسئله تاکید کرده است که بزرگ‌ترین مشکل بر سر راه تعالی در نظام سلامت کشور در درجه اول ضعف های مدیریتی است و در درجه های بعدی نوبت به تحریم ها می‌رسد؛ در مقابل رئیس سازمان غذا و دارو در گفت‌و‌گو‌های رسانه‌ای اخیر که در پایان صد روز مطرح شده است، تحریم بانک‌های ایرانی را اساسی‌ترین مشکل بر سر راه به سرانجام رساندن مشکل بازار دارو در کشور می‌داند. معاون وزیر بهداشت در امور دارو در گفته‌های خود چشم به بهبود اوضاع از طریق مذاکرات اخیر در کشور داشته و امید دارد همگام با شرایط بین المللی و جایگاه کشور در سطوح مختلف بین المللی و گشایش در تعاملات بانکی و مالی دارو نیز به آرام و قرار برسد.

  بازار دارو سه ماهه سامان نمی‌یابد
دکتر جنیدی، عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران، به «قانون» گفت: «شرایط دارویی در حال حاضر تا حدودی، به نان و نوا رسیده است. اما این مسئله را نباید از یاد برد که به سامان رساندن بازار دارویی در کشور و یا به اصطلاح‌‌‌‌ همان تسکین و بازگردانی آرامش به بازار دارو راهی نیست که سه ماهه طی شود.به گفته عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران، در این برنامه صد روزه، نظارت و برنامه‌ریزی‌های زیادی وجود داشت که منجر به راه‌اندازی سامانه ۱۴۹۰ در کشور شد. وزارتخانه و سازمان غذا و دارو سعی بر این داشتند تا دست در دست یکدیگر این صد روز را به خوبی و خوشی به پایان برسانند، غافل از اینکه حل مشکلات انباشته شده از زمان دولت‌های گذشته تا به امروز کار صد روز نیست.وی معتقد است که در ماه‌های اخیر رقم پرداخت از جیب بیماران خاص برای دارو‌ها از ۳۰ درصد به ۱۰ درصد رسیده است.

اما این مسئله در کنار افزایش ۳۰ درصدی قیمت دارو‌های بیماران خاص به ویژه ‌ام.‌اس باعث شده است که این بیماران از این تسکین بازار دارویی چندان سهمی‌نداشته باشند.دکتر جنیدی در ادامه این گفت‌و‌گو، دو مشکل را بر هم زننده آرامش بازار دارویی در کشور دانست و ادامه داد: «در صورتی که قیمت دارو‌ها با شاخص‌های تورم در کشور تنظیم نباشد، کیفیت دارو‌های تولید شده و وارداتی در کشور پایین خواهد آمد. این مسئله به علت بروز بی‌ انگیزگی در بین تولید کنندگان داخلی، بدون شک در بازار داروهای تولید ملی نمود بیشتری پیدا خواهد کرد. علاوه بر این اگر قیمت دارو‌ها بخواهد با شاخص‌های تورم در کشور مناسب‌سازی و هماهنگ شود در این میان قشر آسیب پذیر در کشور متحمل مشکلات بسیار زیادی در زمینه تهیه دارو‌های خود خواهند شد. البته این مشکلات تنها در ارتباط با داروهای عمومی‌به این شکل مطرح می‌شوند و داروهای خاص در این رابطه ماجرایی جدا دارند.کمیسیون بهداشت و درمان نیز یکی از صاحب نظران در حوزه بهداشت کشور محسوب می‌شود.

 بیماران خاص ، مظلوم واقع شده اند
دکتر خضری، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی‌در صحبت‌های خود صد روز را در عمر یک دولت زمان بسیار ناچیزی می‌داند که برای سامان دهی به امور کفاف نخواهد داد. وی در همین باره به «قانون» گفت: «صد روز که هیچ، برای حل برخی از مشکلات نظام سلامت در کشور دو سال هم می‌تواند زمانی کم و ناکافی باشد.او نیز معتقد است در این میان بیماران خاص کماکان مورد ظلم واقع شده‌اند و سر آن‌ها بی‌کلاه مانده است. به گفته این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی‌در 6 ماهه دوم سال ۹۱ وضعیت بیماران خاص به حالت هشدار رسیده بود و داروهای آن‌ها در کمتر از دو ماه افزایش یک میلیون تومانی و حتی بیشتر پیدا کرده بود. این‌ها همه نشان‌دهنده این مسئله است که وزیر بهداشت دولت یازدهم در شرایطی سکاندار نظام سلامت شد که وضعیت کمبود، یا نبود و گرانی دارو در کشور غوغا می‌کرد.

در واقع وزارت بهداشت پروسه‌ای را به‌دست گرفت که چیزی به واماندن آن باقی نمانده بود. با در نظر گرفتن این مسائل می‌توان گفت وزارت بهداشت در مدت زمان صد روز که باز تأکید می‌کنم مدت زمان قابل توجهی برای حل و فصل امور درمان کشور نخواهد بود فعالیت خوبی داشته است.او معتقد است هر نظامی‌در کشور نقاط ضعفی دارد و پاشنه آشیل نظام سلامت نیز در هر کشوری به بحث دارو است. جای شکر دارد که وضعیت داروهایی که در گمرک در حال فاسد شدن بودند و وارد شدن اقلام آرایشی بهداشتی با ارز مرجع سر و سامان گرفته است و تفاهم نامه‌هایی هم برای کاهش قیمت دارو‌ها امضا شده اما بر کسی پوشیده نیست که وزارت بهداشت هنوز راه بسیار طولانی برای رسیدن به سطح ایده آل دارد. این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تولید دارو در کشور را در شرایطی که مواد اولیه آن تماماً با ارز آزاد خریداری می‌شود را موضوعی دانست که باید مورد توجه قرار گیرد. این مسئله نکته‌ای است که می‌تواند در آینده‌ای نه چندان دور کمر تولید و تأمین کنندگان داخلی دارو را بشکند.

علاوه بر این‌ها، از دیگر مشکلاتی که در امر تهیه و تأمین داروی کشور بر سر راه وزارت بهداشت قد علم کرده است، مشکلات مالی این وزارتخانه است. آمار‌ها نشان دهنده تقسیم ۷۰ درصد از بودجه وزارت بهداشت در خارج از این وزارتخانه و تحویل تنها ۳۰ درصد به خود وزارت بهداشت است. تأمین منابع مالی جدید برای وزارت بهداشت باید در دستور کار مسئولان و تأمین‌کنندگان بودجه این وزارتخانه قرار گیرد.وی در پایان از دوگانگی می‌گوید که در این میان آتش بیار معرکه شده است. بیمه‌ها ارگانی در ارتباط مستقیم با وزارت بهداشت بوده اما زیر نظر وزارت رفاه فعالیت می‌کنند. این مسئله باعث ایجاد تداخلاتی شده است که بدون شک در تأمین دارو برای کشور نیز مشکل‌ساز خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha