فعالیت در پزشکی قانونی استان‌های مرزی به دلیل ضرورت کمک به برقراری امنیت در این استان‌ها به صورت شبانه‌روزی صورت می‌گیرد.با این حال به دلیل مشکل کمبود نیروی انسانی و متخصص در پزشکی قانونی، جذب و حفظ نیرو در استان‌های مرزی در مقایسه با استان‌های مرکزی کاری بسیار دشوارتری است.

از نظر جذب پزشک در وضع نامناسبی قرار داریم
سلامت نیوز : مدیرکل پزشکی قانونی کردستان گفت: فعالیت در پزشکی قانونی استان‌های مرزی به دلیل ضرورت کمک به برقراری امنیت در این استان‌ها به صورت شبانه‌روزی صورت می‌گیرد.

دکتر غلامرضا همایون‌پور در گفت‌وگو با «حمایت» افزود: با این حال به دلیل مشکل کمبود نیروی انسانی و متخصص در پزشکی قانونی، جذب و حفظ نیرو در استان‌های مرزی در مقایسه با استان‌های مرکزی کاری بسیار دشوارتری است.

به گفته وی، افراد شاغل در این مجموعه مسئولیت سنگینی را برعهده دارند اما با توجه به میزان حقوق کارکنان، انگیزه کافی برای فعالیت در پزشکی قانونی وجود ندارد؛ به همین دلیل اجرای کامل قانون فوق‌العاده خاص کارکنان پزشکی قانونی ضروری به نظر می‌رسد. مدیرکل پزشکی قانونی کردستان خاطرنشان کرد:در 5 سال اخیر تمام نیروهایی که از طریق آزمون‌ها وارد پزشکی قانونی استان شدند، بعد از یک یا دو ماه از مجموعه خارج شدند.»

وی با بیان اینکه مرکز پزشکی قانونی شهرستان‌های مریوان و سقز به دلیل نبود پزشک تعطیل شده‌اند، تاکید کرد: از نظر جذب نیرو در بخش پزشک در وضع نامناسبی قرار داریم و البته امکان برگزاری آزمون برای استخدام نیرو وجود ندارد؛ به همین دلیل با رایزنی و از طریق آزمون‌های برگزارشده در قبل برای دو مرکز «بیجار» و«سقز» نیرو جذب کردیم اما مراحل آغاز به کار آنان در پیچ و خم بخش اداری است و تاکنون نتیجه‌ای حاصل نشده است. همایون‌پور کمبود بودجه را هم از دیگر مشکلاتی می‌خواند که اداره کل پزشکی قانون کردستان همچون دیگر استان‌ها با آن روبه‌رو است.

ضرورت انتقال سالن تشریح به خارج از شهر
مدیرکل پزشکی قانونی کردستان درباره اقدام‌های عمرانی این نهاد هم اظهار کرد: در مرکز پزشکی قانونی شهرستان سقز سالن تشریح نداشتیم که خوشبختانه ساخته و راه‌اندازی شد. ساختمان مرکز شهرستان مریوان هم که به صورت استیجاری بود نیز تحویل گرفته شد و اکنون در حال تهیه امکانات و لوازم موردنیاز آن هستیم. ساخت سالن تشریح و آزمایشگاه پزشکی قانونی مرکز استان هم که جزو مصوبات سفر اول و دوم رییس‌جمهوری بود تاکنون 40 درصد پیشرفت فیزیکی داشته که به دلیل مشکلات مالی ادامه کار متوقف شده است.
این مقام مسئول یادآور شد: سالن تشریح پزشکی قانون سنندج کوچک است و از طرفی به دلیل واقع شدن آن در مرکز شهر مردم را با مشکل مواجه کرده است. این سالن یک تخت دارد در صورتی که باید دو سال پیش نسبت به رفع این مشکلات اقدام می‌شد.

همایون‌پور با تاکید بر اینکه در صورت بروز حوادث غیرمترقبه با وضعیت فعلی نمی‌توان پاسخگو بود، تصریح کرد: با وجود برگزاری جلسه با ستاد حوادث غیرمترقبه و استانداری با هدف چاره‌اندیشی برای زمان وقوع بلایای طبیعی و رفع مشکلات احتمالی، تاکنون پاسخی دریافت نکردیم. وی یادآور شد: بودجه ساخت سالن تشریح، استانی است به همین علت برای تامین هزینه آن نمی توانیم اقدامی انجام دهیم.

کاهش 6درصدی نزاع
مدیرکل پزشکی قانونی کردستان در بخش دیگری از این گفت وگو خود به بررسی آمار معاینات سرپایی پرداخت و گفت: در 7 ماه اول امسال در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته میزان وقوع نزاع 6 درصد و حوادث ناشی از کار نیز 8 درصد کاهش داشته اما مصدومان ناشی از تصادف6درصد رشد داشته است. همایون‌پور ادامه داد: در مجموع تعداد معاینات سرپایی در 7 ماه نخست سال‌جاری 22 هزار و 311 مورد بود که نسبت به همین مدت در سال 91، یک درصد رشد داشته است. همچنین معاینات اجساد متوفیان ناشی از حوادث کار و سوختگی در 7 ماه ابتدایی در مقایسه با مدت مشابه به ترتیب 44 و 23 درصد کاهش داشته است.

وی میزان مسمومیت با سم و غرق‌شدگی را به ترتیب با 28 و 6 درصد کاهش عنوان کرد و افزود: میزان گازگرفتگی در 7 ماه اول امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل نیز 15 درصد کاهش داشته است.

همایون‌پور خاطرنشان کرد: در مجموع معاینات فوتی 5 درصد افزایش داشته است. متوفیان ناشی از حوادث تصادف هم 15 درصد افزایش را نشان می‌دهد که طبق آمار در بخش‌های درون‌شهری 6 درصد کاهش، برون‌شهری28درصد رشد و روستایی 68 درصد کاهش به ثبت رسیده است. وی یادآور شد: مجموع معاینه‌های فوتی 632 مورد بوده که در مقایسه با 7 ماه نخست سال 91، 5 درصد رشد داشته است.

این مقام مسئول درباره فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی این اداره ‌کل نیز اظهار کرد: آموزش به کارکنان با هدف به‌روز شدن آنان و برگزاری دوره برای دانشجویان رشته‌های حقوق و پزشکی از جمله گام‌های پزشکی قانونی کردستان به شمار‌ می‌آید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha