پنجشنبه ۷ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۹
کد خبر: 87608
سلامت نیوز : آلودگی هوا تا همین چند سال پیش معضلی مخصوص به تهران بود و كمتر دیده یا شنیده می‌شد كه سایر كلانشهرهای كشور را درگیر كند، اما می بینیم كه به‌تدریج به معضلی ملی تبدیل شده و تقریبا تمام شهرهای بزرگ كشور را دربر گرفته است. به نظر می‌رسد در گسترش آلودگی هوای كلانشهرها چند فاكتور مهم و مشترك وجود دارد كه می‌بایستی برای رفع این عوامل برنامه ای دقیق طراحی و اجرا كرد و الا تدابیر موقتی مانند تعطیلی مدارس و محدودیت های چند روزه در رفت و آمد خودروها نه تنها كمكی به این معضل نمی‌كند كه ما را از رسیدن به یك راه حل جامع و بلند مدت هم باز می‌دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تهران امروز ؛ در این میان به‌نظر می رسد كه بنزین غیر استاندارد مهم ترین دلیل تشدید آلودگی هوا بخصوص در سه سال اخیر است چرا كه ما در این چندساله نتوانستیم سوخت مرغوب از خارج كشور وارد كنیم و مجبور شدیم از صنایع پتروشیمی داخلی بخواهیم با اندكی تغییر در سطح تولید خودشان، سوختی را تولید كنند كه این سوخت مطابق با گزارشی كه شركت كنترل كیفیت هوای تهران منتشر كرد،عدد اكتانش پایین‌تر از استاندارد جهانی است و همچینین میزان بنزن موجود در این سوخت دست‌كم سه برابر حد مجاز است. همچنین در گازوئیل هم میزان گوگردی كه وجود داشت بسیار بیش از حد مجاز است.همه این مسائل باعث شد تا آلایندگی ناشی از خودروها كه حدود 75 درصد آلودگی شهر تهران و بسیاری از كلانشهرها را سبب می شود،تشدید كند.موضوع بعدی این است كه هر خودرو فرسوده 30برابر خودرو معمولی می تواند هوا را آلوده كند و اكنون بر طبق آخرین گزارش‌ها،دست‌كم 70هزار خودرو آلوده در ناوگان شهری تهران در حال تردد است كه این میزان معادل 2 میلیون خودرو سالم می شود.

میزان الاینده هایی كه این تعداد خودروی فرسوده وارد هوای تهران می كنند خارج از تصور است. ضمن اینكه در كلانشهرها وضعیت حتی از تهران هم بدتر است. به این دلیل كه در تهران از تردد خودروهای فرسوده تا حدودی جلوگیری می شود، اما در برخی شهرستان‌ها همچنان این خودروها در حال تردد هستند. موضوع بعدی،بحث كیفیت مكانیسم سوخت‌و‌ساز خودروهاست كه متاسفانه اغلب صنایع خودروسازی داخلی به زحمت توانسته‌اند استاندارد یورو2 را فراهم كنند در صورتی كه ما باید به سمت استاندارد یورو 4 برویم كه باز به‌دلیل برخی مشكلات در تجارت خارجی این امكان وجود ندارد و این مسئله را تشدید می‌كند. چراكه اگر خودرو استاندارد تولید نكنیم حتی اگر سوخت خوبی در اختیار این خودروها قرار دهیم بی‌فایده است. سوخت استاندارد و خودروی استاندار دو فاكتور اصلی در حمل‌‌ونقل درون شهری است كه تا رعایت نشود، امكان كاهش آلودگی هوا وجود ندارد. البته می‌توان به عوامل دیگری در آلودگی هوای كلانشهرها هم اشاره كرد. به‌عنوان مثال تمركز بیش از حد جمعیت در برخی از كلانشهرها سبب رشد حاشیه نشینی شده است و چنین تمركزی خودبه‌خود باعث فعل و انفعالاتی می شود كه باز زمینه ساز آلودگی هواست.

پایین بودن استاندارد هواپیماهای پروازی داخلی هم به‌عنوان عامل دیگری در افزایش آلودگی هوا عمل می‌كند. اگر خواستار پاك شدن هوای كلانشهرها از آلودگی هستیم و مشتاقیم تا میزان آلاینده‌های موجود به نرم‌های جهانی برسد، چاره‌ای نداریم مگر اینكه عوامل آلاینده ها را كه به چند مورد اشاره شد با تخصیص بودجه‌های مناسب از میان برداریم اما به‌دلیل تنگناهای مالی و این كه هیچ‌وقت مسائل محیط‌زیستی در اولویت نبوده است در تصمیم‌گیری كلان كشور، این مسئله مدام عقب افتاده‌است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha