پنجشنبه ۷ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۲
کد خبر: 87610
سلامت نیوز : در مطالعه ای كه وزارت بهداشت روی 1000 كودك شهر تهران داشت مشخص شد كه كودكان كار در معرض خطر ابتلا به ایدز هستند. این كودكان در خانواده‌هایی زندگی می‌كنند كه نوعا در قالب خانواده‌های بدسرپرست طبقه بندی می شوند و در جاهایی سكنی گزیده‌اند كه اجتماعات آنها شرایط پرخطرتری را نسبت به دیگر اجتماعات دارد. طبیعی است كه این كودكان از سنین پایین در معرض خشونت‌هایی از نوع كلامی، فیزیكی، جنسی قرار می گیرند و از آنها سوءاستفاده‌های جنسی صورت می گیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تهران امروز ؛ این كودكان وقتی به سنین بالاتر قدم می‌گذارند به دلیل اینكه تابوی خشونت و رفتارهای جنسی هستند خود تبدیل به عامل خشونت و رفتارهای پرخطر برای دیگر گروه ها می شوند. این سیكل معیوب مدام در حال تكرار است. الگوی كودكان خیابانی در نتیجه مطالعه ای كه وزارت بهداشت انجام داده اند مقداری با دیگر مطالعات متفاوت است. آنها عمدتا كودكان بی سرپرست نیستند كه تسهیلاتی برای نگهداری آنها صورت گیرد. ضمن اینكه مشكل عمده‌ای كه وجود دارد این كودكان و خانواده‌های آنها نسبت به دریافت خدمات درمانی سخت در دسترس هستند. حتی برای دریافت خدمات بهداشتی اولیه و درمان ساده ترین مشكلات سلامتی هم تمكین و پایبندی درستی ندارند. ولی در كل خدمات مراقبت و درمان چه برای این گروه و چه برای گروه افراد دیگر كه مبتلا به ایدز باشد صرف نظر از نوع رفتاری كه باعث شده این فرد مبتلا به این بیماری شود، كاملا رایگان است.

وزارت بهداشت سعی كرده از طریق مراكز مشاوره بیماری‌های رفتاری دسترسی به درمان بیماری (پیشگیری، درمان و مراقبت های بیماری) را در تمام استان ها به طور رایگان ارائه دهد. درست است كه سازمان بهزیستی یكی از سازمان‌ها و ارگان های حمایتی محسوب می شود و یكی از ماموریت‌ها و رسالت‌های این سازمان این است كه كودكان خیابانی را سر و سامان دهد اما وزارت بهداشت هم در این زمینه برنامه ای كامل را تدوین كرده تا مسئولان این وزارتخانه بدانند كه چه باید بكنند. وزارت بهداشت و درمان در زمینه های آموزش (به دلیل اینكه این كودكان اصولا كودكان خارج از تحصیل و مدرسه هستند) و سوادآموزی، كارآموزی، كاریابی و كارآفرینی برنامه كاملی پیش روی خود گذاشته است.

این برنامه‌ها اجرایی است. ضمن آنكه در بحث پیشگیری كه مهم‌ترین بخش بیماری ایدز است، سازمان بهزیستی برنامه‌هایی را برای این كودكان در نظر گرفته است كه ما نیز با آنها همكاری خواهیم كرد تا بیشتر سرمایه‌گذاری و مداخلاتمان در بحث‌های پیشگیری متمركز شود. یكی از مسائلی كه در بیماری‌های واگیردار و بیماری‌های خطرناك بسیار مهم است بحث پیشگیری است. به دلیل اینكه بیماری ایدز درمانی ندارد مسئولان باید در بحث پیشگیری از آن بیشتر تلاش كنند تا مهار آن.


دکتر عباس صداقت

رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha