سلامت نیوز : هر سال با فرا رسیدن فصل سرد مسئولان دغدغه تازه‌ای پیدا می‌کنند که وجود لوازم گرمایشی استاندارد در مدارس از آن جمله است. اگرچه این موضوع برای رسانه‌ها به موضوعی تکراری تبدیل شده است اما همین موضوع تکراری هر سال مشکلاتی را ایجاد می‌کند که مسئولان آموزشی کشور آن را ناشی از کمبود بودجه عنوان می‌کنند.

وجود بخاری‌های غیراستاندارد در مدارس

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه حمایت ؛ سه شنبه 5 آذر زنگ تلفن اورژانس تهران با خبر مسمومیت دانش آموزان مدرسه ابتدایی به صدا درآمد. حادثه‌ای که شاید می‌توانست تکرار حوادثی چون آتش سوزی در مدرسه شین آباد یا سفیلان باشد. در حادثه 5 آذر اما 27 دانش آموز 10 تا 13 ساله در اثر نشت گاز مونوکسیدکربن دچار مسمومیت شده بودند که بلافاصله عوامل اورژانس تهران اقدام‌های درمانی در محل را آغاز کردند و خطر از بیخ گوش 27 خانواده گذشت. این بار حادثه نه در روستایی دور افتاده که در پایتخت اتفاق افتاده بود و بخت یار دانش آموزان بود که تنها دچار مسمومیت شدند. این موضوع زنگ خطری بود که با وجود ایمن سازی مدارس همچنان امکان وقوع چنین رویدادهایی وجود دارد.یک عضو کمیسیون آموزش مجلس در این باره به «حمایت» ‌گفت: وجود بخاری‌های گازی در مدرسه‌ها غیرقانونی است و مجلس این موضوع را بارها از سوی مسئولان آموزش‌وپرورش پیگیری کرده است اما آنان نبود بودجه را مهم‌ترین دلیل برای رفع نشدن این مشکل عنوان می‌کنند.

یک هزار میلیارد تومان هزینه استاندارد شدن وسایل گرمایشی
«فرهاد بشیری» با بیان اینکه باید راهکاری برای رفع این مشکل پیدا شود، خاطرنشان ‌کرد: در جلسه‌های مختلفی که با مسئولان آموزشی برگزار شد نیاز به بودجه‌ای بالغ بر یک هزار میلیارد تومان برای استاندارد شدن همه وسایل گرمایشی اعلام شد که باید در بودجه امسال به این مورد توجه شود تا دیگر مشکلی از نظر وسایل گاز سوز در مدارس ایجاد نشود.این در حالی است که معاون عمرانی وزیر آموزش‌وپرورش پیش از آغاز فصل سرما اعلام کرده بود که از سال 89 برای نخستین بار در تاریخ آموزش‌وپرورش ردیف اعتباری ملی و خاصی برای استاندارد سازی سامانه گرمایشی مدارس در نظر گرفته شده است و طی 2 سال گذشته روند استاندارد سازی و تأمین وسایل استاندارد جدی‌تر گرفته شده است.

به گفته رئیسی با اعتبار امسال مشکلی در زمینه تأمین تعمیرات سامانه گرمایشی نداریم و بخشی از امکانات تعمیرات که در قالب بودجه‌های استان است صرف تعمیرات و استاندارد کردن سامانه‌های حرارتی مدارس می‌شود.مرتضی رئیسی با اشاره به اینکه هیچ کدام از مدیران مدارس مجاز نیستند از وسایل گرمایشی غیر استاندارد برای سامانه گرمایشی مدارس استفاده کنند، خاطر نشان کرد: نظارت‌های لازم توسط عوامل اداره کل نوسازی مدارس استان‌ها صورت می‌گیرد و به همه استان‌ها ممنوعیت استفاده از وسایل غیر استاندارد ابلاغ شده است.

12 میلیارد تومان هزینه درمان شین آبادی‌ها
این اتفاق‌ها در حالی رخ می‌دهد که زمستان سال گذشته شاهد آتش‌سوزی در مدرسه شین‌آباد بودیم. شدت آتش سوزی به حدی بود که چند دانش آموز جان خود را از دست دادند و تعدادی دیگر دچار سوختگی شدند. این در حالی است که بعد از گذشت یک سال از این حادثه هنوز هم این کودکان درگیر درمان هستند. یک عضو کمیسیون بهداشت مجلس به «حمایت» ‌گفت: تا مهرماه امسال 12 میلیارد تومان هزینه صرف درمان دانش‌آموزان شین آبادی شده است.

«رسول خضری» این مراحل را مثبت ارزیابی کرد و ‌گفت: خوشبختانه با پیگیری‌های صورت گرفته هزینه‌های درمانی این کودکان از سوی آموزش‌وپرورش و وزارت بهداشت تقبل شده و مراحل درمانی این کودکان آغاز شده است. البته کودکانی که با شدت بیشتری دچار سوختگی شدند باید مراحل درمانی زیادتری را طی کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha