سلامت نیوز : اسمش اعتیاد است، میهمانی که به خانمان سوز بودن معروف است و تا صاحبخانه را بدبخت نکند دست بردار نیست. اما قانون برای کسانی که این بلای خانمان‌سوز را وارد خانه‌های مردم می‌کنند مجازات‌هایی تعیین کرده است. «علی علیزاده»، سرپرست دفتر حقوقی و قضایی و امور مجلس ستاد مبارزه با مواد مخدر در گفت‌وگو با «حمایت» در این باره توضیح می‌دهد.

در ماده 19 قانون اصلاح مبارزه با مواد مخدر تاکید شده است، هر کسی مواد روانگردان مصرف کند به مجازات 20 تا 70 ضربه شلاق و یک میلیون ریال وجه نقد جریمه می‌شود.این موضوع شامل کسانی که در کمپ‌های ترک اعتیاد نیز حضور دارند می‌شود؟ آیا در قانون فرجه ای برای این افراد تعیین شده است؟ مجازات آنان چیست؟

با ملاحظه بند 5 اصلاحی ماده یک قانون اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر صراحت ماده دلالت بر مجرمانه بودن استعمال مواد مخدر و روانگردان به هر شکل و شیوه دارد و فقط در مواردی که قانون اجازه داده است استثناخواهد داشت. به طور کلی هر شخص به صورت غیر قانونی اقدام به استعمال مواد مخدر یا روانگردان کند مجرم است و افراد غیر معتاد را باتوجه به نوع مصرف مندرج در مواد 4 و 8 مشمول مجازات مندرج در ماده 19 قانون معرفی می‌کند. با این حساب حضور در کمپ‌های درمانی مجوزی برای استعمال غیر قانونی مواد مخدر نیست.

حکم قاچاق مواد صنعتی چیست؟

با رجوع به مواد 8 و 40 قانون اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر عناوین همه مواد صنعتی و پیش سازها احصا و مجازات آن نیز اعلام شده است. در ماده 8 آمده است:‌ هر کس هروئین، مرفین، کوکائین و دیگر مشتقات شیمیایی مرفین و کوکائین و یا لیزرژیک اسید دی اتیل آمید (ال. اس. دی)، متیلن دی اکسی مت آمفتامین (ام. دی. ام. آ. یا آکستاسی)، گاما هیدروکسی بوتیریک اسید (جی. اچ. بی)، فلونیترازپام، آمفتامین، مت آمفتامین (شیشه) و یا دیگر مواد مخدر یا روان‌گردان‌های صنعتی غیر دارویی را که فهرست آنها به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است، وارد کشور کند یا مبادرت به ساخت، تولید، توزیع، صدور، ارسال، خرید یا فروش کند و یا در معرض فروش قرار دهد و یا نگهداری، مخفی یا حمل کند با رعایت تناسب و با توجه به میزان مواد به این شرح مجازات خواهد شد.

افرادی که مبادرت به حمل، نگهداری یا مخفی کردن این مواد می‌کنند چنانچه این مواد تا پنج سانتی گرم باشد از پانصد هزار ریال تا یک میلیون ریال جریمه نقدی و بیست تا پنجاه ضربه شلاق در انتظارشان خواهد بود.

چنانچه این مقدار بیش از پنج سانتی گرم تا یک گرم باشد مجازات از دو میلیون تا شش میلیون ریال جریمه نقدی و سی تا هفتاد ضربه شلاق پیش بینی شده است. اگر این مقدار بیش از یک گرم تا چهار گرم باشد از هشت میلیون تا بیست میلیون ریال جریمه نقدی و دو تا پنج سال حبس و سی تا هفتاد ضربه شلاق در انتظار متخلفان خواهد بود. حمل و نگهداری بیش از چهار گرم تا پانزده گرم، از بیست میلیون تا چهل میلیون ریال جریمه نقدی و پنج تا هشت سال حبس و سی تا هفتاد و چهار ضربه شلاق دارد.

بیش از پانزده گرم تا سی گرم، از چهل میلیون تا شصت میلیون ریال جریمه نقدی و ده تا پانزده سال حبس و سی تا هفتاد و چهار ضربه شلاق پیش بینی شده و چنانچه این مقدار بیش از سی گرم باشد اعدام و مصادره اموال ناشی از همان جرم در قانون پیش بینی شده است.

قانون برای کسانی که مسئولیت دولتی دارند، و به اتهام حمل، نگهداری یا مخفی کردن مواد دستگیر می‌شوند، چه مجازاتی تعیین کرده است؟

در همه موارد چنانچه متهم از کارکنان دولت یا شرکت‌های دولتی و شرکت‌ها و یا موسسه‌های وابسته به دولت باشد، علاوه بر مجازات‌های مذکور در این ماده به انفصال دایم از خدمات دولتی نیز محکوم خواهد شد. به نظر می‌رسد حکم ماده 19 عام است و افراد داخل کمپ را استثنا نکرده است. در ماده 16 دوره یک تا سه ماه را برای نگهداری تعیین کرده که تمدید آن با شرایطی امکان پذیر است.

همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر با مجلس به چه شکل است و به نظر شما مجلس می‌تواند در پیشبرد برنامه‌های ستاد ایفای نقش کند؟

به استناد ماده 45 اصلاحیه اخیر قانون مبارزه با مواد مخدر در 9/5/89 ستاد مبارزه با مواد مخدر به منظور اصلاح این قانون در تعاملات بیشتری با مجلس شورای اسلامی خواهد بود. بدیهی است این ارتباط با مجلس آغاز فراگیر شدن و اجتماعی شدن پدیده و معضل مواد مخدر خواهد بود در ضمن مقرر شده با حضور در کمیسیون‌های اجتماعی
فرهنگی و حقوقی، قضایی و امنیت ملی و سیاست‌های خارجی مجلس شورای اسلامی این مهم دنبال شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha