در صورتی كه منابع پیش‌بینی شده برای حوزه سلامت، به این حوزه اختصاص نیابد، بخشی از اقدامات و برنامه‌هایی كه باید انجام شود دچار مشكل می‌شود.

تأكید بر افزایش منابع نظام سلامت در بودجه 93
سلامت نیوز : در نشست وزیر و معاونان با اعضای کمیسیون بهداشت مجلس بر افزایش منابع نظام سلامت در بودجه 93 و ادامۀ رایزنی با مجلس برای پیگیری مطالبات این حوزه تأکید شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا ؛ در این جلسه بر حمایت طلبی نظام سلامت از کمیسیون بهداشت و درمان و سایر نمایندگان مجلس از این حوزه تأکید کرد و گفت: وزارت بهداشت مشکلات عدیده‌ای ناشی از کمبود بودجه‌ها دارد و امیدواریم با اهتمام دولت و مجلس، بودجه سال آینده بهتر از امسال باشد.

سید حسن هاشمی با اشاره به بررسی بودجه سال آینده نظام سلامت در کمیسیون های دولت افزود: بودجه ای که برای سال جاری پیش‌بینی شده است هیچ برنامۀ توسعه ای را پوشش نمی دهد.

وی ادامه داد: البته بنده همانطور که قول داده ام برای توسعه شبکه بهداشت و اجرای برنامه های نظام سلامت با همکارانم برنامه هایی را تدارک دیده ایم ولی از کمیسیون بهداشت و درمان مجلس می خواهیم در روند تصویب بودجه سال آینده، نظام سلامت را حمایت کنند تا بتوانیم این برنامه ها را عملیاتی کنیم.

مشاور عالی وزیر بهداشت نیز در این نشست اظهار داشت: احكام خوبی در برنامه پنجم توسعه در حوزه سلامت وجود دارد ولی برای اجرای آن احكام منابع كافی وجود ندارد.

داود دانش جعفری افزود: از منابع مربوط به هدفمندی یارانه‌ها، طبق قانون بودجه، باید امسال 5 هزار میلیارد تومان در اختیار بخش سلامت قرار می‌گرفت ولی امكان تأمین این بودجه برای دولت فراهم نشده است.

وی افزود: در صورتی كه منابع پیش‌بینی شده برای حوزه سلامت، به این حوزه اختصاص نیابد، بخشی از اقدامات و برنامه‌هایی كه باید انجام شود دچار مشكل می‌شود.

وی در ادامه خواستار تعامل و همفكری اعضای كمیسیون بهداشت و درمان مجلس برای حل مسایل بودجه‌ای و تامین منابع كافی در حوزه سلامت با توجه به بالا بودن هزینه‌های آموزشی و طرح‌های عمرانی وزارت بهداشت كه همواره جزء مطالبات نمایندگان مجلس بوده است، شد.

حسینعلی شهریاری رئیس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز در این نشست با اشاره به دغدغه‌های مقام معظم رهبری و نیز سایر مسئولان ارشد كشوری برای حوزه سلامت اظهار داشت: باید منابع جدید با اولویت بهداشت بر درمان به منظور كاهش هزینه‌های درمانی خلق كنیم.

وی افزایش مالیات بر درآمدهای كالاهای آسیب‌رسان به سلامت و افزایش عایدات ناشی از قیمت سوخت و حامل‌های انرژی و اختصاص این افزایش قیمت صرفاً به حوزه سلامت و ارائه این پیشنهادات در قالب لایجه را از جمله راهكارهای پیشنهادی برای افزایش منابع حوزه سلامت عنوان كرد.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداش در این نشست با ارائه گزارشی با عنوان «وضعیت منابع نظام سلامت در سال گذشته، اکنون و سال آینده»، گفت: سال گذشته رقمی بین 47 تا 55 هزار میلیارد تومان در بخش سلامت کشور هزینه شده است كه بخش قابل توجهی از آن هزینه توسط مردم پرداخت شده است.

وی افزود: برای هر یک درصدی که بخواهیم از هزینه های جیب مردم کاهش دهیم باید 500 میلیارد تومان بودجه در اختیار داشته باشیم که این کار را بیمه ها یا دولت باید انجام دهند.

وی بیان داشت: هزینه کرد بخش سلامت سه مشکل اساسی دارد، اول اینکه سهم ما از تولید ناخالص ملی 5.6 درصد و بسیار کم است، دوم اینکه منابع پولی بخش سلامت بد تأمین می شود و بیمه ها نقش کمرنگی در تأمین آن دارند و سوم اینکه همین منابع اندک نیز بد هزینه می شوند.

معاون توسعه مدیریت اضافه کرد: طنز تلخ این قصه اینجاست که نه تنها به بخش درمان یارانه ای تعلق نمی گیرد بلکه این بیمارستان ها هستند که با هزینه کرد از جیب شخصی خودشان به مردم یارانه می دهند.

دکتر حریرچی گفت: طی این سال ها 966 پروژه عمرانی در نظام سلامت شروع شده که شامل احداث 279 بیمارستان جدید با 43 هزار تخت، 90 دانشکده جدید با متراژ 55 هزار متر مربع، 55 خوابگاه دانشجویی، 179 پروژه بهداشتی، 326 پروژه درمانی، 39 پروژه آزمایشگاهی و 38 پروژه اورژانس است که سرجمع بالغ بر 6 هزار و 640 میلیارد تومان می شود.

وی افزود: با بودجه های کنونی که در اختیار داریم تکمیل و بهره برداری از این پروژه ها 25 سال طول می کشد.

وی از پیش بینی افزایش حقوق 15 درصدی کارکنان در سال 93 توسط دولت خبر داد و گفت: از ابتدای امسال تاکنون تنها 50 میلیارد تومان از بودجۀ 2 هزار میلیاردی اجرای برنامه پزشک خانواده به وزارت بهداشت داده شده است.

وی در خاتمه سخنانش از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی خواست همچون همیشه پشتیبان نظام سلامت باشند.

در این نشست دکتر شهریاری، دکترمرندی، دکتر عزیزی، دکتر عباسی، دکتر میرگلوبیات، دکتر عالی، دکتر تأمینی و دکتر خضری از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز به بیان نقطه نظرات خود در خصوص مشکلات مالی نظام سلامت و ارائه پیشنهادها و راهكارهای لازم پرداختند که اهم این نظرات به این شرح بود: ضرورت توجه به برنامه های بهداشتی و پیشگیری به جای درمان، خلق منابع جدید، اصلاح الگوی مصرف، لزوم واقعی شدن تعرفه های پزشکی، ضرورت تجمیع بیمه‌ها، ادامۀ اجرای برنامه پزشک خانواده بعد از آسیب‌شناسی، ضرورت بازنگری در بودجه‌ریزی و مصرف منابع، ضرورت تحقق قانون برنامه مبنی بر اختصاص 10 درصد هدفمندی یارانه ها به نظام سلامت، توجه بیش از پیش به عدالت در سلامت، بهره گیری از فرصت های مالیاتی برای تقویت منابع مالی سلامت، افزایش سرانه سلامت، تقویت بیمه ها، تغییر و اصلاح رویکردها و اصلاح روندهای آموزشی.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha