پنجشنبه ۷ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۹
کد خبر: 87624

برای کاهش وزن یا رسیدن به اندامی متناسب، ابزارهای متفاوتی وجود دارد، اما ابتدا دلیل اصلی این عدم تعادل را باید پیدا کرد. تعادل باید بین تغذیه، حرکت های فیزیکی و مسائل روحی ـ روانی در افراد وجود داشته باشد.

خطرناکترین دستگاه های لاغری را بشناسید
سلامت نیوز : استفاده از دستگاه‌های دراز و نشست به‌گونه‌ای در رسانه‌ها تبلیغ می‌شود که گویا می‌تواند معجزه کند و تمام چربی‌های دور شکم را ناگهان و به طور کامل از میان ببرد. خیلی ها می پرسند چنین ادعایی واقعیت دارد؟ آیا تنها راه از بین بردن چربی‌های دور شکم استفاده از این دستگاه‌هاست؟ در همین رابطه صحبتی با دکتر زهرا علیزاده (متخصص پزشکی ـ ورزشی) داشته‌ایم تا اطلاعات بیشتری را کسب کنیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام نیوز ؛ برای کاهش وزن یا رسیدن به اندامی متناسب، ابزارهای متفاوتی وجود دارد، اما ابتدا دلیل اصلی این عدم تعادل را باید پیدا کرد. تعادل باید بین تغذیه، حرکت های فیزیکی و مسائل روحی ـ روانی در افراد وجود داشته باشد. زمانی که این تعادل برهم بخورد، افزایش چربی در خون می تواند موجب چاقی و اضافه وزن افراد شود. به همین دلیل، ابزارهایی هم که به کار می بریم برای تعادل ایجاد است.

در مورد هر فردی که برای درمان چاقی به پزشک مراجعه می کند چند اقدام انجام می شود:

الف) انجام مشاوره روان شناسی و مشخص کردن مشکلات روحی ـ روانی احتمالی فرد

ب) بررسی میزان فعالیت های روزانه و مشخص کردن این که فرد چقدر فعالیت دارد

ج) انجام مشاوره تغذیه

وقتی این اقدام ها انجام شد، تازه توصیه های ورزشی به فرد ارائه می شود. ابتدا این افراد با گرفتن یک رژیم غذایی مناسب می توانند مقداری از چربی های اطراف شکم خود را کم کنند و در مرحله بعد، بهترین راه برای کاهش و جلوگیری از تجمع چربی در اطراف شکم، انجام ورزش های هوازی است.

ورزش های مناسب برای رفع چربی های دور شکم

چربی های اطراف شکم خطرآفرین است و با بیماری هایی مانند دیابت و آلزایمر ارتباط دارد. افراد چاق در رژیم غذایی باید به چند عامل توجه کنند که یکی از آنها وجود کربوهیدرات، گلوکز و قندهای زودجذب است که چربی های اطراف شکم را افزایش می دهد. کارمندانی که بیشتر ساعت های روز را می نشینند و تحرکی ندارند در خطر بیشتری برای ابتلا به این نوع چربی ها هستند. با این حال، رژیم غذایی و ورزش بهترین راه برای رفع چربی های اطراف شکم است. در واقع، ورزش هایی که موجب بالا رفتن ضربان قلب می شوند و سیستم هوازی ماهیچه ها را تقویت می کنند، بسیار مفید و کمک کننده هستند.

وقتی ورزش های هوازی به مدت طولانی انجام می‎شوند، باعث سوزاندن چربی های اطراف شکم می شوند، در نتیجه فرد به وزن ایده آل و مناسب خود می رسد، اما متاسفانه یک باور عمومی نادرست وجود دارد. خیلی ها به اشتباه فکر می کنند ورزش حتما باید طولانی باشد، در صورتی که همیشه این گونه نیست. برای مثال افراد می توانند جلسه های 10 دقیقه ای ورزش های هوازی انجام دهند، پیاده روی و از دوچرخه ثابت استفاده کنند. انتهای روز، هر فردی باید 50 دقیقه این ورزش ها را در زمان های مختلف انجام دهد که انجام این ورزش ها می تواند به تعریق بیشتر فرد کمک کند. در تعداد زیادی از باشگاه ها این تصور وجود دارد که باید ورزش ها را به مدت طولانی انجام داد، اما وقتی ورزش در زمان های متفاوت و کم انجام شود، به لاغرشدن کمک زیادی می کند و فرد راحت تر می تواند ورزش کند و فشار کمتری بر فرد وارد می شود. افراد چاقی که قصد لاغرشدن و کاهش چربی هایشان را دارند، می توانند از این روش استفاده کرده و فشار زیادی بر بدن خود وارد نکنند. پژوهش ها نشان داده انجام ورزش های هوازی سه روز در هفته می تواند به کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام کمک کند.

تاثیر ورزش های شکمی در لاغری
تصور نادرست بسیاری از افراد این است که پیش از رفتن به مهمانی یا مراسم مهم، ورزش های شکمی انجام دهند و تصور می کنند شکم شان آب شده و چربی های اطراف شکم کاملا از بین رفته است؛ برای مثال افرادی هستند که قبل از جشن عروسی یا مهمانی 100 بار دراز و نشست رفته اند و فکر می کنند این ورزش ها موجب کاهش وزنشان می شود. ورزش دراز و نشست باعث کاهش وزن و کاهش فوری چربی های اطرف شکم نمی شود و تنها مقداری از ماهیچه های اطراف شکم را قوی و چربی ها را جمع می کند؛ دقیقا همانند زمانی است که فرد گن می پوشد. انجام ورزش هایی مانند دراز و نشست وقتی نادرست و با رعایت نکردن اصول باشد، به مهره های کمری آسیب زیادی وارد می کند. اگر افراد دراز و نشست را بدون آمادگی قبلی انجام دهند، عوارض زیادی خواهد داشت.

انجام ورزش های هوازی
یکسری ورزش های پایدار مرکزی وجود دارد که به افراد قبل از انجام ورزش های دراز و نشست کمک می کند. ابتدای ورزش، افراد باید ماهیچه هایی را که هنگام ورزش درگیر می شوند تقویت کنند و بعد دراز و نشست را انجام دهند. پس از این که افراد یکسری ورزش های هوازی را انجام دادند و به ترکیب وزنی مناسبی رسیدند، اما به تناسب اندام نرسیدند می توان از ورزش های قدرتی استفاده کرد.

پرهیزهای غذایی
در حال حاضر با توجه به شرایط زندگی، افراد باید بشدت از غذاهای چرب دوری کرده و بهتر است از غذاهای آماده در طول هفته کمتر استفاده کنند، همچنین باید از مصرف مواد غذایی شیرین پرهیز کنند. تعادل را باید در غذا خوردن و مصرف کالری رعایت کرد، بعضی افراد انرژی زیادی دریافت می کنند، اما کیفیت غذا مناسب نیست. برای مثال تامین کننده انرژی است، اما مناسب نیست. الگوی غذایی، کیفیت و میزان انرژی دریافتی که هر فردی مصرف می کند باید کاملا بررسی شود. کیفیت و کمیت غذا باید کاملا سنجیده شود.

دستگاه های دراز و نشست می تواند به بیشترشدن دفعه های دراز و نشست کمک کند؟
بعضی از دستگاه هایی که برای کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام استفاده می شوند، تائیدیه های علمی ندارند. گاهی اوقات گفته می شود بعضی دستگاه های دراز و نشست استاندارد اروپا دارد از اینکه داشتن این استانداردها به کاهش وزن کمک می کند و موجب تقویت ماهیچه ها شکمی می شود یا نه، هنوز اطلاعی در دست نیست و ثابت نشده است.

گاهی دستگاه هایی را تبلیغ می کنند که تائیدیه لازم را دارد، اما برای کاهش وزن و کم شدن چربی های اطراف شکم نیست. استفاده از این دستگاه ها می تواند برای افرادی که توانایی انجام دراز و نشست ندارند، کمک کننده باشد، اما به شرطی که قبل از انجام دادن این حرکت ها، ورزش های پایدار مرکزی برای تقویت ستون مهره ها انجام شود و زمانی که فرد دراز و نشست انجام می دهد فشاری روی دیسک های کمری وارد نکند. این دستگاه ها به دیسک های بین مهره ای فشار زیادی وارد می کند، مگر این که افراد ماهیچه های پایدارکننده را تقویت کرده باشند. پس از این که ماهیچه ها تقویت شد، فرد می تواند این ورزش ها را با یا بدون دستگاه انجام دهد. شروع ناگهانی دستگاه هایی که وزنه دارند، بشدت خطرناک است چون امکان دارد فرد دچار پارگی بین مهره ای شود و عوارضی مانند کمردرد به دنبال داشته باشد.

آیا نباید از این دستگاه ها استفاده کرد؟
دستگاه های دراز و نشست لاغرکننده نیست، اما اگر بدرستی برای تقویت ماهیچه های کمر یا شکم استفاده شود، می تواند به فرد کمک کند. اما این شعار تبلیغاتی که می توان با انجام چند دراز و نشست لاغر شوند، دروغ محض است. افرادی که از این دستگاه ها استفاده می کنند حتما باید به استاندارد بودن این دستگاه ها توجه کنند. متاسفانه یکسری از دستگاه های دراز و نشست که تبلیغات زیادی روی آنها نیز انجام می شود دارای طراحی اشتباه است و ماهیچه های پشتی را تقویت می کنند و تاثیر زیادی روی ماهیچه های شکمی نمی گذارند. انتخاب درست دستگاه خیلی اهمیت دارد؛ دستگاه رومینگ یا دستگاه قایقرانی، دستگاه هایی هستند که به ماهیچه های شکم کمک زیادی می کنند.

روش درست انجام دراز و نشست
افرادی که قصد کم کردن چربی های اطراف شکم را دارند ابتدا باید ورزش های تقویت کننده انجام داده و بعد از آن دراز و نشست را با زاویه اندک انجام دهند؛ یعنی دراز و نشست 30 درجه ای انجام دهند؛ یعنی از ناحیه کمر خود را به سمت بالا خم کنند کفایت می کند. دراز و نشست باید از تعداد کم شروع شده و بتدریج به تعداد آن افزوده شود و افراد باید توجه کنند بعد از بیدارشدن نباید این ورزش را انجام دهند. در مراحل پیشرفته می توانند از بعضی کش ها استفاده کنند تا شدت دراز و نشست را بیشتر کنند و البته درباره تعداد دراز و نشست باید توجه زیادی کرد. دراز و نشست حتما به نظارت یک کارشناس یا فرد آگاه نیاز دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha