رییس اداره ایدز وزارت بهداشت نسبت به تبلیغات برخی داروها به بهانه‌هایی همچون لاغری، افزایش تمرکز، اعتماد به نفس و ... هشدار داد و گفت: این داروها که به صورت غیرمجاز در آرایشگاه‌ها، سالن‌های بدنسازی و ... تبلیغ می‌شوند، حاوی آمفتامین بوده و فرد را در معرض خطر رفتارهای جنسی پرخطر قرار می‌دهد.

رشد خزنده HIV/ایدز در زنان در سایه داروهای لاغری آرایشگاه‌ها
سلامت نیوز: رییس اداره ایدز وزارت بهداشت نسبت به تبلیغات برخی داروها به بهانه‌هایی همچون لاغری، افزایش تمرکز، اعتماد به نفس و ... هشدار داد و گفت: این داروها که به صورت غیرمجاز در آرایشگاه‌ها، سالن‌های بدنسازی و ... تبلیغ می‌شوند، حاوی آمفتامین بوده و فرد را در معرض خطر رفتارهای جنسی پرخطر قرار می‌دهد.

دکتر عباس صداقت در گفت‌وگو با ایسنا، نسبت به داروهای لاغری و تناسب اندام تبلیغی در شبکه‌های غیرمجاز و سالن‌های زیبایی و بدنسازی هشدار داد و گفت: جوان‌ها مخصوصا خانم‌ها باید مراقب باشند؛ چرا که بسیاری از داروهای زیبایی و لاغری غیراستاندارد ارایه شده در آرایشگاه‌ها و ... حاوی مواد آمفتامین بوده و نقش مواد محرک و روانگردان را بازی می‌کنند.

وی در این باره ادامه داد: عارضه مهم این مواد آن است که می‌تواند براحتی افراد را در معرض رفتارهای پرخطر و به دنبال آن، HIV/ایدز قرار دهد.

صداقت در عین حال افزایش ابتلای زنان از طریق ارتباطات جنسی محافظت نشده را مورد هشدار قرار داد و گفت: مصرف مواد محرک به اشکال و بهانه‌های مختلف مخصوصا میان جوانان و زنان رواج یافته است. این مواد بیشتر می‌تواند در آرایشگاه‌ها به بهانه‌های لاغری و تناسب اندام، در دانشجویان به بهانه افزایش تمرکز، در جوانان به بهانه افزایش اعتماد به نفس و قدرت مذاکره و به بهانه‌های مختلف در دیگر گروه‌های سنی ارایه می‌شود.

وی گفت: متاسفانه ممکن است این مواد در جمع‌های گروهی و نشست‌های جمعی جوانان با تبلیغ زیاد ارایه شود که یکی از عوارض آن افزایش کاذب مبادرت به رفتارهای جنسی است. به این ترتیب قدرت تصمیم گیری از فرد زایل می‌شود و فرد به راحتی در معرض رفتارهای پرخطر قرار می‌گیرد.

رییس اداره ایدز وزارت بهداشت، در پایان گفت: در حال حاضر مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری در سراسر کشور فعالند و وزارت بهداشت نهایت تلاش خود را انجام داده که دسترسی به مشاوره و آزمایش اچ آی وی را فراهم کند. افراد می‌توانند از طریق مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری به صورت حضوری یا تلفنی سئوالات خود را مطرح و خدمات را به صورت کاملا رایگان و محرمانه دریافت کنند. شماره تلفن این مراکز به 118 شهرستان‌ها اعلام شده و افراد می‌توانند از این طریق با این مراکز ارتباط برقرار کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha