سلامت نیوز: رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی گفت: در حال حاضر مشکلات دارویی بیماران نارسایی کلیه و پیوندی تا حدی حل شده است ولی در دستگاه‌های دیالیز کمبود شدیدی احساس می‌شود.

مصطفی قاسمی در گفت وگو با ایسنا، گفت: دغدغه‌های مربوط به کمیاب شدن دارو از مهمترین مشکلاتی بود که بیماران کلیوی با آن دست و پنجه نرم می‌کردند چرا که بیماران با تهیه داروی امروز از تامین داروی خود در روزهای آینده اطمینان نداشتند و تفاوتی که در دو سه ماهه اخیر اتفاق افتاد بازگشت آرامش و اطمینان داشتن از وجود دارو برای بیماران بود که بسیار تاثیرگذار بوده است.

وی ادامه داد: اولین قدم دولت یازدهم بهبود شرایط دارویی بیماران بود که تا حدودی موفق بوده است، بخشی از داروهای بیماران خاص رایگان و بخش دیگر با کاهش قیمت عرضه شد و ما امیدواریم با مصوباتی که وجود دارد مشکلات دارویی برای بیماران خاص حل شود.

وی با بیان اینکه هنوز در امکانات و دستگاه‌های دیالیز کمبود وجود دارد، ‌اظهار کرد: بسیاری از بخش‌های دیالیز به دستگاه جدید نیاز دارد و با توجه به تعداد بیماران نارسایی کلیه بخش‌های جدیدی نیز باید راه‌اندازی شود که آن بخش‌ها نیز باید به دستگاه‌های جدید مجهز باشد.

رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی اختصاص بودجه ویژه دستگاه‌های دیالیز را برای تجهیز بخش‌ها لازم دانست و افزود: دولت باید حداقل هزار دستگاه همزمان وارد چرخه درمان و دیالیز کند و دستگاه‌های جدید راجایگزین دستگاه‌های از کار افتاده کند. در حال حاضر به ازای هر شش بیمار یک دستگاه دیالیز وجود دارد در حالی که استاندارد آن وجود یک دستگاه به ازای هر سه بیمار است.

قاسمی با بیان اینکه سودجویی برخی افراد در به وجود آمدن شرایط بحرانی نقش زیادی داشت،‌عنوان کرد: اگر مدیریت توانمند و حافظ منافع ملی باشد می‌توان از بروز بسیاری از مشکلات جلوگیری کرد. اما زمانی که این شرایط وجود ندارد زمینه برای مشکلاتی همچون کمبود دارو در بازار به وجود می‌آید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha