سلامت نیوز: رییس انجمن علمی اپتومتری ایران با اشاره به شیوع بالای اختلالات تطابقی در جامعه و کاهش عملکرد بینایی به دنبال آن، گفت: بهترین درمان رفع اختلال تطابقی چشم، استفاده از عینک‌های مخصوص و تمرینات ویژه است.

دکتر محمدرضا زرین در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه یکی از سیستم‌های مهم در بینایی چشم برای وضوح تصاویردر فواصل مختلف از فاصله کاری نزدیک یعنی 40 سانتی‌متر تا فاصله دور، سیستم تطابقی است که بینایی، با عملکرد مناسب و خوب این سیستم حاصل می‌شود.

وی ادامه داد: درصد اختلالات تطابقی در جامعه ما بواسطه بیماری‌های عمومی یا سیستمیک نظیر دیابت، میگرن، سینوزیت و آنفلوآنزا بالاست. همچنین بیماری‌های چشمی چون انواع عفونت‌های چشمی نیز می‌توانند منجر به کاهش عملکرد سیستم تطابقی شوند.

رییس انجمن علمی اپتومتری ایران درباره نشانه‌های کاهش عملکرد سیستم تطابقی اظهار کرد: این اختلال با علائم بینایی نظیر سردرد، سوزش، خارش، آبریزش و کاهش دید دور و نزدیک نمایان می‌شود. در واقع فرد از خواندن، نوشتن و کار با کامپیوتر عاجز می‌شود. بیماران عنوان می‌کنند که " حروف نوشته شده گم می‌شوند، تار می‌شوند و راه می‌روند."

زرین درباره روش‌های درمان این اختلالات تطابقی چشم نیز گفت: درمان این اختلالات وابسته به یک تجزیه و تحلیل مناسب و مبتنی بر دریافت اطلاعات کامل از بیمار است. پزشک شرح حال کاملی از بیمار می‌گیرد زیرا مصرف برخی داروها و ابتلا به بیماری‌ها می توانند روی سیستم تطابقی چشم اثر بگذارند.

وی در پاسخ به اینکه "آیا اختلالات تطابقی دائمی هستند یا موقت؟" گفت: اگر اختلال تطابقی به دنبال مصرف برخی داروها و بیماری‌های سیستمی و چشمی ایجاد شده باشد که عمدتا نیز همین گونه است، موقتی بوده و پس از درمان بهبود می‌یابد. اما گاهی اوقات اختلال دائمی رخ می‌دهد و به تبع آن درمان هم باید دائمی باشد.

رییس انجمن علمی اپتومتری ایران افزود: درمان با عینک‌های مخصوص و تمرینات ویژه انجام می‌شود.

زرین در پاسخ به اینکه آیا این عینک‌های مخصوص از لحاظ ظاهری با عینک‌های طبی معمول تفاوت دارند، گفت: خیر، این عینک‌ها از نظر ظاهری شبیه به عینک‌های معمولی هستند، اما آنالیز و عدسی که برای آنها تجویز می‌شود مبتنی بر شرایط بیمار است.

وی با بیان اینکه بهترین درمان رفع اختلال تطابقی، "عینک" است، گفت: پس از آن، ویژن تراپی بکار گرفته می‌شود. بر این اساس دستگاه‌هایی وجود دارد که گرفتگی یا اسپاسم در سیستم تطابقی را برطرف می‌کند و اگر کاهش توان عضلانی رخ داده باشد، آن را با تمرینات بینایی اصلاح می‌کند.

رییس انجمن علمی اپتومتری ایران افزود: در واقع این دستگاه یک سری اصول دارد که بر اساس فعالیت عضلاتی است که این سیستم را هدایت می‌کند، شکل می‌گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha