سلامت نیوز:‌ رئیس مرکز سلامت محیط وزارت بهداشت گفت: ۷۰ هزار خودرو در تهران یورو دو هم ندارند و معادل ۲ میلیون خودرو آلودگی ایجاد می‌کنند. 15 درصد خودرو‌هایی که به مراکز مکانیزه معاینه فنی مراجعه کردند نیز مشکل آلودگی دارند و 30 برابر یک خودروی استاندارد آلودگی تولید می‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس کاظم ندافی، دربرنامه گفت‌وگوی ویژه شبکه 2، اظهارداشت: منابعی که برای آلودگی هوا وجود دارد شامل منابع متحرک و ثابت است که برای هر شهر سهم متفاوتی دارد.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: مطالعاتی که در گذشته برای کشور صورت گرفت، نشان داد که در بیشتر مناطق، سهم منابع متحرک بیشتر بوده است و باید بگویم خودرو‌ها سهم اصلی آلودگی را به خود اختصاص می‌دهند اما به طور مثال در اراک منابع صنعتی سهم بالایی در خصوص آلودگی هوا دارند.

ندافی گفت: معمولاً 70 درصد خودرو و 30 درصد منابع ثابت باعث آلودگی می‌شوند ولی برای آلاینده‌های مختلف این امر فرق می‌کند، به طور مثال برای CO، عمدتاً عامل آن منابع آلودگی خودرو‌ها هستند و شاید بیش از 90 درصد منواکسید‌کربن از سوی خودرو‌ها تولید می‌شود.

وی ابراز داشت: یکی از مشکلاتی که در همه برنامه‌های کشور وجود دارد این است که شاخص پیشرفت برای پایش برنامه تعریف نمی‌شود.

ندافی با تأکید بر اینکه برخی برنامه‌ها فوریت دارد و ما می‌توانیم با تغییرات بر سیستم آن را ظرف 6 ماه تا یک سال اجرا کنیم، گفت: مطالعه‌ شده است که اگر بتوانیم تمام سیستم بانکی، تجاری و دولت الکترونیکی و زیر ساخت آن را فراهم کنیم و فقط 40 درصد مردم از آن استفاده کنند،تا 12 درصد سفر‌های شهری را کاهش خواهیم داد.

وی با تأکید بر ضرورت تکمیل خدمات الکترونیکی، ‌ادامه داد: برخی کارکنان که وظیفه‌شان رسیدگی به پرونده و صدور مجوز است، می‌توانند در خانه این کار را انجام دهند و به نوعی دور کار باشند.

ندافی گفت: 15 درصد خودرو‌هایی که به مراکز مکانیزه معاینه فنی مراجعه کردند، مشکل آلودگی دارند و این خودرو‌ها به طور متوسط 30 برابر یک خودرو استاندارد آلودگی دارند.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت بیان داشت: 70 هزار دستگاه خودرویی که مراجعه کردند، پلاک و مالکشان مشخص است و برابر 2 میلیون و 100 خودرو در شهر تهران آلودگی ایجاد می‌کنند که این خودرو‌ها فرسوده بوده و حتی استاندارد یورو 2 هم ندارند.

ندافی افزود: در ده سال گذشته، سالی 120 هزار خودرو فرسوده را از چرخه استفاده خارج کردیم که اگر این 70 هزار خودرو‌ی فرسوده را از چرخه خارج کنیم، حرکت سریع رخ می‌دهد و اثر آن را در کاهش آلودگی هوا می‌بینیم البته این موضوع در برنامه جامع کاهش آلودگی هوا است؛ باید اقدامات سریع برای کاهش آلودگی هوا صورت گیرد.

ندافی با بیان اینکه تعطیل مدارس و اجرای طرح زوج و فرد، مسکن موثری نمی‌تواند در دراز مدت برای کاهش آلودگی هوا باشد، عنوان کرد: باید برنامه‌ها را در دراز مدت دنبال کنیم.

وی در خصوص عوارض ناشی از آلودگی هوا بر سلامت، افزود: تمام انواع آلودگی هوا به خصوص ذرات معلق2.5 میکرون بیشتر روی کسانی که مشکل تنفسی، قلبی دارند تاثیر می‌گذارد و حتی اگر آلاینده‌ها افزایش یابد، روی افراد سالم نیز اثر گذاشته و آنها عکس‌العمل نشان خواهند داد.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: در چند روز اخیر، شکایت بسیاری از مردم را در خصوص سردرد و تنگی نفس داشتیم که حتی آنها سابقه بیماری نداشتند و در این زمان آنهایی که سابقه بیماری دارند نیز به خدمات پزشکی مراجعه کرده و وضعیت حادتری داشتند. مردم باید در خصوص کاهش آلودگی هوا از مسئولان مطالبه کنند چرا که این امر اثر جدی بر روی سلامت دارد.

وی اظهار داشت: در گذشته فراخوان‌هایی از سوی دولت در راستای کاهش آلودگی هوا ارائه شد که مردم استقبال کردند. همچنین مردم از اجرای طرح زوج و فرد برای کاهش آلودگی هوا استقبال کردند که این خود بسیار مهم است.

ندافی با اشاره به اینکه نزدیک به 50 درصد مردم با وجود اینکه خودروی شخصی دارند از اجرای طرح زوج و فرد استقبال کردند، افزود: مردم می‌خواهند شاهد کاهش آلودگی هوا باشند ولی در قبال این استقبال مردم، باید زمینه فراهم شود.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت افزود: حمل و نقل عمومی مانند مترو، اتوبوس و تاکسیرانی اکنون راه‌حل مشکل فعلی است و این امر جوابگوی نیاز مردم نیست.

ندافی ادامه داد: تنظیم سیستم گرمایشی ساختمان‌ها در گذشته‌ یکی از برنامه‌هایی بود که از سوی سازمان حفاظت محیط زیست آغاز شد تا ساختمان‌های بزرگ از سیستم گرمایشی بهینه استفاده کنند و این امر از بیمارستان میلاد آغاز شده و سیستم سوخت و گرمایشی آن بهینه شد. در واقع باید در همه ساختمان‌ها این اتفاق رخ دهد که در درجه اول ساختمان‌های دولتی و بعد ساختمان‌های خصوصی از این موضوع بهره‌مند شوند.

وی گفت: اگر هم‌اکنون سر زده به ادارات برویم در 2 روز تعطیل، شاهد روشن بودن سیستم گرمایشی ادارات هستیم که این خود مشکل‌ساز است چرا که ما در انرژی در مضیقه هستیم و شاهد تحریم و مشکلات اقتصادی بوده و خاموش بودن سیستم گرمایشی این ادارات خود موجب کاهش آلودگی هوا می‌شود.

وی با اشاره به توصیه‌ای برای زندگی شخصی شهروندان، گفت: بسیاری از خانه‌ها از شومینه استفاده می‌کنند. شومینه بیشتر جلوه زیبایی دارد. باعث آلودگی هوای داخل ساختمان می‌شود و نقش کمی در گرمایش خانه دارد، بنابراین تا جایی که ممکن است در این روزها از شومینه کمتر استفاده کرده و از وسایل گازسوز و فر کمتر استفاده شود تا فضای داخل منزل آلوده نشود.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت ادامه داد: شهروندان غذایی که نیاز به پخت و پز آن طولانی دارد، کمتر استفاده کنند چرا که به سلامت آنها کمک کرده و باعث صرفه‌جویی در انرژی می‌شود و این امر با کاهش آلودگی هوا نیز همراه خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: اکنون نیروگاه‌هایی داریم که از سوخت مازوت استفاده می‌کنند چرا که مصرف گاز خانگی بالاست و آنها صرفه‌جویی نمی‌کنند که اگر صرفه‌جویی کنند این گاز می‌تواند به نیروگاه‌ها برسد که این خود باعث صرفه‌جویی انرژی و کاهش آلودگی هوا می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha