زلزله 7/5 ریشتری که بعد از ظهر پنجشنبه گذشته برازجان، مرکز شهرستان دشتستان از توابع استان بوشهر را لرزاند در عمق ۱۶ کیلومتری و در فاصله ۶۰ کیلومتری شمال‌شرقی بوشهر به وقوع پیوست. زلزله‌ای که مناطقی از استان بوشهر را لرزانده است در چند استان دیگر نیز احساس شده است.

زلزله در بوشهر؛ 8 کشته و بیش از 200 مجروح
سلامت نیوز : زلزله بوشهر حداقل هفت کشته و بیش از 200 مجروح داشته است هرچند، تنها 73 نفر از این مصدومان توسط تکنسین‌های اورژانس و هلال‌احمر به بیمارستان منتقل و مابقی آنها به صورت سرپایی و در محل درمان شدند. زلزله 7/5 ریشتری که بعد از ظهر پنجشنبه گذشته برازجان، مرکز شهرستان دشتستان از توابع استان بوشهر را لرزاند در عمق ۱۶ کیلومتری و در فاصله ۶۰ کیلومتری شمال‌شرقی بوشهر به وقوع پیوست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ؛ زلزله‌ای که مناطقی از استان بوشهر را لرزانده است در چند استان دیگر نیز احساس شده است. فرماندار کهگیلویه و بویراحمد گفته است زمین‌لرزه، دهدشت و روستاهای اطراف را لرزانده است.علاوه بر این، به گزارش رویترز، به نقل از شبکه‌های اجتماعی، مردم در عربستان سعودی نیز این زلزله را احساس کرده‌اند. مرکز زمین‌لرزه در فاصله 65 کیلومتری نیروگاه بوشهر قرار دارد و اخبار رسمی حاکی از آن است که نه‌تنها این نیروگاه آسیبی ندیده است که مثل سابق به کار خود ادامه می‌دهد. نماینده مردم دشتستان نیز این خبر را تائید می‌کند و می‌گوید: حتی مناطق نزدیک به نیروگاه نیز آسیب ندیده است.

موسوی‌نژاد با بیان اینکه هر بار که چنین اتفاقی در منطقه می‌افتد برخی دوست دارند یا بر آسیب دیدن نیروگاه اتمی پافشاری کنند یا این ادعا را مطرح کنند که زلزله نیامده، تصریح می‌کند: این منطقی نیست که روستاهای نزدیک به نیروگاه آسیب نبیند و خود نیروگاه آسیب ببیند. ادعاهایی که مطرح می‌شود جنبه کارشناسی ندارد بلکه بیشتر جنبه سیاسی دارد.

کم و زیاد شدن تعداد کشته شده‌ها

در حالی که اخبار ضد و نقیضی درباره تعداد کشته‌شدگان این زلزله منتشر شد و خبرگزاری‌ها تعداد 7، 8، 9 و حتی 10 نفر را به عنوان فوتی‌ها اعلام کردند. روز گذشته پزشکی قانونی به عنوان منبع موثق اعلام تعداد جان‌باختگان، روی عدد 7 تاکید و اسامی کسانی که در جریان زلزله برازجان جان باختند را منتشر کرد. از طرف دیگر، اخبار منتشر شده از خسارت دیدن 22 شهر و روستا در مناطق زلزله‌زده حکایت دارد و استاندار بوشهر اعلام کرده است: 300 واحد مسکونی خسارت دیده است.

نماینده مردم دشتستان در مجلس در گفت‌وگو با آرمان خسارت‌های وارد شده به خانه‌های مناطق زلزله زده را بین 20 تا 80 درصد می‌داند و می‌گوید: بیشتر، خانه‌های فرسوده خسارت دیده یا تخریب شده‌اند و از آنجا که ساکنان آن پیش از این توانایی مالی برای بازسازی و مرمت آنها را نداشته‌اند لازم است دولت در جبران خسارت آنها تسریع کند. مهدی موسوی‌نژاد هرچند تاکید می‌کند عملیات امداد و نجات به خوبی انجام شده و خدمات در حال ارائه است، خاطرنشان می‌کند: با این وجود، همچنان نارسایی‌هایی وجود دارد چون زلزله، به تاسیسات آب و برق منطقه خسارت وارد کرده است. به گفته او مشکل دیگر عدم مراجعه برخی مصدومان به بیمارستان منطقه است چون، آنها ترسیده‌اند و فکر می‌کنند باید در بیمارستانی بستری شوند که از منطقه زلزله‌زده دور باشد و به همین دلیل به شهرهای همجوار می‌روند.

در همین حال،  رئیس‌جمهور با صدور پیام تسلیتی به زلزله‌‌زدگان برازجان بوشهر از مسئولان ذیربط خواسته است با بسیج امکانات و نیروی امدادرسانی، پشتیبانی‌ها و کمک‌های لازم را از مردم مناطق زلزله‌زده به عمل آورند. اخبار منتشرشده حاکی از آن است که عملیات امداد و نجات از همان ساعت‌های اولیه بعد از وقوع زلزله شروع شده است. سخنگوی سازمان امداد و نجات در گفت‌وگو با آرمان ادعا می‌کند در چهار ساعت اولیه کار ارزیابی مناطق زلزله انجام شده و در هشت ساعت اولیه اسکان موقت زلزله‌زدگان اتفاق افتاده است. به گفته حسین درخشان، 20 اردوگاه در مناطق زلزله زده ایجاد شده و علاوه بر برپایی 700دستگاه چادر در این اردوگاه‌ها، شش هزار تخته پتو و شش هزار بسته غذایی بین زلزله زدگان توزیع شده است. با این حال استاندار بوشهر در نشست شورای مدیریت بحران این استان  گفته است: در هیچ یک از نقاط نیازی به توزیع چادر نیست و درصورتی که نیاز باشد اقدام خواهیم کرد که درحال حاضر ضرورتی در این زمینه احساس نمی‌شود.

فریدون حسنوند با اعلام اینکه وضعیت در شهرستان دشتستان عادی و زندگی مردم نیز روند عادی خود را سپری می‌کند تضمین می‌کند که مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد. او با تاکید بر لزوم حضور گسترده نیروی انتظامی در مناطق مختلف شهرستان دشتستان، افزوده است: باید شاهد حضور پررنگ نیروی انتظامی در مناطق مختلف باشیم و کنترل ورودی و خروجی به خوبی صورت پذیرد. استاندار بوشهر بر لزوم پاکسازی مناطق آسیب‌دیده تاکید کرده و گفته است: نخاله‌های ساختمانی نیز باید سریعا جمع‌آوری شوند تا هیچ نخاله ساختمانی در این مناطق وجود نداشته باشد. به گفته او بنیاد مسکن و راه و شهرسازی هم باید تجهیزات اعزام شده به منطقه را مشخص کنند تا آماری از اینکه از هر شهرستان چه تجهیزاتی به این منطقه رسیده است در اختیار باشد. حسنوند تاکید کرده است: در برخی مناطق نیاز است سمپاشی و ضدعفونی صورت بگیرد که دانشگاه علوم پزشکی باید نسبت به این موارد اقدام کند و چهار آمبولانس با کادر درمانی نیز به منطقه اعزام شوند تا در صورت نیاز وارد عمل شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha