توزیع شیر در مدارس تهران در حالی امسال چندین روز زودتر از وعده‌های داده شده آغاز می‌شود كه در سال‌های گذشته توزیع شیر همواره یكی از مشكلات جدی آموزش و پرورش و جزو دغدغه‌های والدین بوده است چرا كه این طرح، در سال‌های گذشته به بهانه كمبود بودجه ابتدا با تأخیر چند ماهه مواجه و سپس كاملاً قطع شد .

توزیع شیر در مدارس از امروز
سلامت نیوز : رئیس جمهور، در گزارش 100 روزه خود، اعلام كرد كه با توجه به اهمیت سلامت و رشد دانش‌آموزان، دولت تصمیم گرفته است توزیع شیر از همین ماه، یعنی آذر به‌طور رایگان تا كلاس نهم و در همه مدارس كشور آغاز شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ؛ وزیر آموزش و پرورش نیز پس از سخنان رئیس جمهور وعده داد شیر در مدارس كشور زودتر از سال‌های گذشته و از نیمه‌های آذر در بین دانش‌آموزان توزیع شود. با این حال؛ پس از گذشت چند روز از سخنان رئیس جمهور و قول وزیر آموزش و پرورش، مسئول كمیته تهیه و توزیع شیر مدارس شهر تهران به ایران خبر داد كه توزیع شیر در مدارس پایتخت از همین امروز در مناطق 19 گانه تهران آغاز می‌شود.

توزیع شیر در مدارس تهران در حالی امسال چندین روز زودتر از وعده‌های داده شده آغاز می‌شود كه در سال‌های گذشته توزیع شیر همواره یكی از مشكلات جدی آموزش و پرورش و جزو دغدغه‌های والدین بوده است چرا كه این طرح، در سال‌های گذشته به بهانه كمبود بودجه ابتدا با تأخیر چند ماهه مواجه و سپس كاملاً قطع شد تا انتظارات حداقلی دانش‌آموزان برای دریافت تغذیه سالم در مدرسه هم از بین برود. این موضوع، در شرایطی اهمیت ویژه پیدا می‌كند كه بیشتر شهر‌های كشور با آلودگی شدید هوا دست و پنجه نرم می‌كنند و به گفته پزشكان یكی از راه‌های كاهش مضرات آلودگی هوا مصرف شیر روزانه 2 تا 3 برابر مصرف معمول است، البته این جدا از میزان سرانه پایین مصرف شیر در كشور در مقایسه با ارزش بالای غذایی و بهداشتی آن است. متأسفانه در سال‌های اخیر به علت وضعیت خاص اقتصادی و گرانی لبنیات بویژه شیر، میزان مصرف این ماده غذایی دربین خانواده‌ها بسیار كاهش یافته است كه احیای این طرح در مدارس می‌تواند تا حد زیادی به افزایش سرانه مصرف كمك كند.

اجرای طرح توزیع شیر مدارس ابتدا از سال 79 و با زیر پوشش قرار دادن 10 هزار دانش‌آموز شروع شد. این طرح سپس گسترش یافت و همه دانش‌آموزان دختر و پسر را تا مقطع متوسطه دربر گرفت تا این‌كه در اواخر دولت دهم با امروز و فردا كردن مسئولان توزیع شیر در مدارس كاملاً قطع شد و خانواده‌ها را در برابر یك مشكل جدی درباره سلامت فرزندانشان قرار داد.

آغاز توزیع شیر در مدارس تهران از امروز
امروز همزمان با برگزاری مراسم نمادین توزیع شیر در یكی از مدارس منطقه 19 استان تهران، توزیع شیر نیز در مدارس پایتخت آغاز می‌شود. برهان ولی‌خانی رئیس كمیته تهیه و توزیع شیر مدارس تهران با اعلام این خبر به ایران می‌گوید: «شیر توزیع شده در مدارس از امروز در مناطق 19 گانه پایتخت آغاز شده و به تدریج جامعه هدف 713 هزار نفری دانش‌آموزان تهرانی را تا کلاس نهم در بر می‌گیرد.»

ولی‌خانی تأكید می‌كند: «شیر توزیع شده در مدارس با تأیید مسئولان بهداشتی از كیفیت بسیار بالایی برخوردار است.»متخصصان بر مصرف شیر در كاهش تأثیر آلودگی هوا و ذرات معلق تأكید دارند و معتقدند ترویج فرهنگ مصرف روزانه شیر در مردم خصوصاً كودكان و زنان از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها از جمله پوكی استخوان جلوگیری می‌كند.

دكتر مرجان قادسی پزشک متخصص با مثبت ارزیابی كردن اجرای طرح توزیع شیر در مدارس و تأكید بر اجرای مداوم آن درسال‌های متمادی می‌گوید: پایه‌سازی ساخت كلسیم بدن از دوران كودكی آغاز می‌شود و اگر كسی از دوران بچگی شیر را به‌طور مداوم مصرف كند، استخوان هایش محكم شده و در بزرگسالی دچار پوكی استخوان نمی‌شود. این موضوع البته در خانم‌ها بیشتر صدق می‌كند و به خانم‌ها توصیه می‌شود كه در سن پایه‌گذاری استخوان، مصرف شیر را به‌طور منظم ادامه دهند.»

وی با بیان این‌كه سن پایه‌گذاری استخوان در دختران نوجوان بین سنین 11 تا 13 سالگی است، تأكید می‌كند: «دختران نوجوان باید از این سن، مصرف شیر و فرآورده‌های آن مثل دوغ و پنیر را شروع كنند تا در سنین یائسگی به پوكی استخوان دچار نشوند.»دكتر قادسی با تأكید دوباره بر این‌كه باید شیردرسنین پایین و نه بزرگسالی مصرف شود، می‌گوید: توزیع شیر در مدارس یك امتیاز مثبت برای دانش‌آموزان است كه موجب پایه‌گذاری استخوان آن‌ها می‌شود.

وی با اشاره به مصرف بیشتر شیر در زمان آلودگی هوا، تصریح می‌كند: «آلودگی هوا و بویژه ریزگردها یك نوع مسمومیت استنشاقی محسوب می‌شود كه مصرف شیر می‌تواند اثرات منفی آن را تا حد زیادی كاهش دهد. شما اگر دقت كنید می‌بینید در بعضی كارخانه‌ها نیز كه افراد درمعرض مسمومیت‌های تنفسی قرار دارند، شیر توزیع می‌شود. وی معتقد است باید در آموزش و پرورش ساز و كاری تعیین شود كه توزیع شیر در مدارس به هیچ دلیلی قطع نشود، بلكه به تمام پایه‌های تحصیلی نیز گسترش داده شود.
به گفته دكتر قادسی بهتر است شیر به‌طور ساده و پاستوریزه مصرف شود، اما اگر افراد از شیر غیر پاستوریزه هم استفاده می‌كنند باید بعد از جوش آمدن 20 دقیقه شیررا بجوشانند.

افزایش فوت تهرانی ها در روزهای آلوده
اگرچه آلودگی هوا مسأله دیروز و امروز نیست و هر سال نیز با آمدن فصل سرما و وارونگی هوا تشدید می‌یابد، اما هنوز آماری كه به‌طور رسمی نشان دهد تاكنون چند نفر بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست داده‌اند، منتشر نشده است. با این وجود، مدیرعامل سازمان بهشت زهرا(س)، از افزایش آمار مرگ و میر در تهران در روزهای آلودگی هوا خبر می‌دهد.

اكبر توكلی می‌گوید: «تعداد اموات در زمان آلودگی هوا افزایش می‌یابد اما این كه این تعداد واقعاً چقدر به مسأله آلوده بودن هوا ارتباط دارد باید از طریق ارگان‌های ذی ربط و به شكل علمی بررسی شود.»وی اظهار كرد: «سال گذشته و در اوج آلودگی هوا، روزانه حدود 20 نفر به تعداد فوت شدگان تهران كه در سازمان شست‌و‌شو داده می‌شوند، افزوده شده بود كه البته این موضوع نیاز به بررسی بیشتر دارد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha