کلسیم موجود در شیر و لبنیات به ویژه پنیر و ماست قادر به جذب عناصر سنگین بوده و می تواند با فلزات سنگین مثل سرب ترکیب و باعث دفع آنها از بدن می شود.

سلامت نیوز : کلسیم موجود در شیر و لبنیات به ویژه پنیر و ماست قادر به جذب عناصر سنگین بوده و می تواند با فلزات سنگین مثل سرب ترکیب و باعث دفع آنها از بدن می شود .متخصصان تغذیه شیر را یکی از منابع دریافت ویتامین دی می دانند که به دلیل ویژگی خاص کازئین ( پروتئین شیر ) در ایجاد پیوند با انواع ذرات فلزی در هوا ، مصرف روزانه آن می تواند مانع جذب ذرات آلاینده به ویژه ذرات فلزی می شود .
متخصصان تغذیه در هرم استاندارد غذایی  مصرف روزانه دو تا چهار واحد شیر و فراورده های آن را توصیه  کرده اند که شامل شیر ، ماست و پنیر و ...است . بهترین ترکیب روزانه دو لیولن شیر ، یک لیولن ماست و 45 گرم پنیر توصیه می شود .
آیا مصرف شیر و لبنیات می تواند در کاهش مضرات آلودگی هوا نقش داشته باشد ؟
کلسیم موجود در شیر و لبنیات به ویژه پنیر و ماست قادر به جذب عناصر سنگین بوده و می تواند با فلزات سنگین مثل سرب ترکیب و باعث دفع آنها از بدن می شود .متخصصان تغذیه شیر را یکی از منابع دریافت ویتامین دی می دانند که به دلیل ویژگی خاص کازئین ( پروتئین شیر ) در ایجاد پیوند با انواع ذرات فلزی در هوا ، مصرف روزانه آن می تواند مانع جذب ذرات آلاینده به ویژه ذرات فلزی می شود . مصرف شیر سبب نرم شدن مخاط تنفسی فوقانی مری و معده می شود . متخصصان تغذیه و رژیم درمانی توصیه می کنند در هوای آلوده مصرف شیر افزایش یابد زیرا شیر به دلیل دارا بودم فسفر ، منیزیم و کلسیم خنثی کننده سموم است .
تاریخ انقضاء براساس کیفیت ماده اولیه ، نوع محصول ، فرایند تولید ، بسته بندی و نیز شرایط مگهداری ، در زمان ماندگاری تعیین می شود . مثلا در مورد شیر پاستوریزه با توجه به شرایط نگه داری و کیفیت اولیه شیر از دو روز تا پنج روز ممکن است متغیر باشد .
چه بیماری هایی از طریق شیر یه انسان منتقل می شود ؟
مهم ترین بیماری هایی که از طریق شیر دام به انسان منتقل می شود ، عبارت است از تب مالت ، سل ، لیستریوز ، سقط جنین و عوارض چشمی ، سالمونلوز(حصبه ،شبه حصبه ) اسهال های خونی و ناراحتی های گوارشی . هم چنین هر نوع میکروب و یا ویروس یا انگل بیماری زا که از طریق محیط و یا اشخاص شیر را آلوده کند می تواند به شیر منتقل و از این طریق به انسان ها منتقل شود .
بدن انسان به شش گروه مواد غذایی شامل آب ، پروتئین ، چربی ، قند ، مواد معدنی و ویتامین ها نیاز دارد .شیر هر شش ماده مغذی مورد نیاز انسان را با نسبتی متناسب با نیاز انسان در خود دارد .بنابراین شیر به عنوان کامل ترین غدا محسوب می شود .
شیر حاوی 870 سی سی آب و 32 گرم پروتئین ، 32 گرم چربی ، 48 گرم کربو هیدرات و هفت گرم مواد معدنی و ویتامین هایی نظیر ب ، آ ، د ، ث ، ای  و کا است .
بسیاری از بیماری ها با مصرف مستمر و و کافی شیر و فراورده های شیری کاهش می یابد نظیر پوکی استخوان ، بیماری های لثه و دندان ، سنگ کلیه ، فشار خون ، دیابت ، نقرس ، سرطان کولون ، سرطان سینه ، عوارض ناشی از قاعدگی و ...
مصرف مستمر شیر در بدن چه نقشی دارد ؟
استفاده مستمر و کافی از شیر و فراورده های آن علاوه بر تامین عمده نیازهای سلولی بدن ، افزایش قد ، تنظیم فشار خون ، ارتقای هوش و قدرت یادگیری ، سلامت لثه و دندان و استحکام استخوان ، افزایش قدرت بینایی ، افزایش توان کاری ، طول عمر و پیشگیری از کار افتادگی و .. را موجب می شود .
منبع :کتاب پاسخ به سیصد وسی و سه سوال شیری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha