شنبه ۹ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۰
کد خبر: 87691

خیلی‌ ها شکایت دارند که با آب‌ خوردن هم چاق می‌شوند. می‌گویند حتی اگر چیزی نخوریم و فقط نفس بکشیم باز هم چاق می‌شویم.

چرا به آسانی نمی‌توان لاغر شد؟
سلامت نیوز : خیلی‌ها شکایت دارند که با آب‌خوردن هم چاق می‌شوند. می‌گویند حتی اگر چیزی نخوریم و فقط نفس بکشیم باز هم چاق می‌شویم. اما این شکایت‌ها منحصر به چاق شدن نیست و کم کردن وزن هم برای خودش داستان دیگری است. چه بسیارند افرادی که بارها اقدام به کاهش وزن کرده‌اند اما پس از مدتی در میانه راه خسته شده و آن را رها کرده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ خلاص شدن از شر کیلوگرم های اضافی از آن بختک های سمجی است که انگار قصد رها کردن آدمیزاد مدرن را ندارد. شاید شما هم شنیده باشید که می گویند اولش که شروع به کم کردن وزن می کنید همه چیز گل و بلبل است و کار خیلی خوب پیش می رود؛ اما کمی که می گذرد با وجود این که در روند کار هیچ تغییری نداده اید و امیدوارید چربی های بیشتری بسوزانید ناگهان کاهش وزن متوقف می شود و هر چه به آب و آتش می زنید انگار چربی ها دست شما را خوانده باشند دیگر کک شان هم نمی گزد و خم به ابرو نمی آورند. اما آیا واقعا این حرف درستی است یا صرفا یک بهانه جویی کودکانه است؟

دانشمندان به این نتیجه رسیده اند این حرف چندان هم بی حساب نیست. در واقع مطالعه ای جدید در زمینه کاهش وزن نشان می دهد حتی در پیش گرفتن روندی آرام و یکنواخت برای این کار بر فعالیت هورمون تیروئید در بدن شما تاثیر می گذارد و سبب می شود ادامه کاهش وزن دشوارتر شود. این مطالعه می افزاید حتی این تاثیرات می تواند سبب بازگشتن کیلوگرم های از دست رفته شود و به وزن شما بیفزاید.

پژوهشگران موسسه ملی سلامت آمریکا در این مطالعه به بررسی افرادی پرداخته اند که طی برنامه ای منظم و طولانی به کاهش وزن اقدام کرده بودند. آنها دریافتند کاهش 5 تا 10 درصد از وزن بدن، یعنی به طور متوسط حدود 7 کیلوگرم، طی دوره ای یکساله سبب کاهش قابل توجهی در میزان سرم T3 در بدن این افراد شده است. T3 در واقع شکل فعال هورمون تیروئید بدن انسان است و وظیفه به راه انداختن موتور سوخت وساز بدن را به عهده دارد. به عبارت دیگر این سرم با پیش بردن سوخت وساز بدن سبب مصرف کالری های مازاد و کاهش چربی های اضافی خواهد شد.

توجه داشته باشید تغییر میزان T3 در بدن انسان با آزمایش خون معمولی نشان داده نمی شود؛ زیرا در این آزمایش ها صرفا عملکرد غدد تیروئید بر اساس میزان ترشح T4 مورد بررسی قرار می گیرد. T4 همان شکل اولیه هورمون تیروئید است که از غدد تیروئید خارج می شود و باید خارج از این غدد به شکل T3 تبدیل شود تا بتواند بر سوخت و ساز بدن تاثیر بگذارد. بنابراین شما با آزمایش خون نمی توانید میزان تاثیر کاهش وزن بر عملکرد هورمون تیروئید را به دست آورید. بعلاوه ممکن است بدن به اندازه کافی T4 ترشح کند اما نتواند آن را به اندازه کافی به T3 تبدیل کند.

دکتر فرانچسکو سلی، سرپرست تیم تحقیقات و پژوهشگر موسسه ملی سلامت می گوید: «این مطلب می تواند توضیح دهد که چرا پس از شروع موفقیت آمیز و امیدوارکننده کاهش وزن، شما ناگهان به دیوار می خورید و دیگر هر چه سعی می کنید نمی توانید وزن خود را کاهش دهید.»

البته این حرف اصلا به این معنی نیست که بدنتان بیمار است و برای کاهش بیشتر وزن باید به درمان تیروئید رو آورید. او توضیح می دهد: «در این مواقع بدن در شرایط کاملا طبیعی است و درست است که میزان T3 بدن کاهش می یابد، اما هنوز به پایین تر از میزان طبیعی نرسیده که نقص یا بیماری محسوب شود.

ما نمی توانیم توقف روند کاهش وزن را دلیلی برای تجویز جایگزین های هورمون تیروئید به شمار آوریم. خیلی روشن نیست که این کار بتواند در چنین مواردی راهگشا باشد. من معتقدم حتی این کار می تواند به افراد آسیب برساند. در واقع تجویز دارو برای فردی که میزان هورمون تیروئیدش طبیعی است می تواند مانع عملکرد تیروئید و سبب ضایعات قلبی و استخوانی شود.»

با این اوصاف تکلیف افرادی که اضافه وزن دارند و به چنین بن بستی رسیده اند، چیست؟ دکتر سلی توصیه می کند در چنین شرایطی به دقت میزان خورد و خوراک خود را کنترل کنید؛ زیرا بیشتر افراد میزان کالری هایی را که دریافت می کنند دست کم می گیرند و در واقع هیچ برآورد درستی نسبت به آن ندارند. در کنار این کار سعی کنید ماهیچه های خود را تقویت کنید.

این کار را می توانید با انجام تمرینات بدنسازی که به پرورش ماهیچه ها کمک می کند انجام دهید. این ورزش ها سبب می شود حتی زمانی که به استراحت می پردازید نیز بدنتان کالری بسوزاند. این استراتژی اثبات شده را برای شکستن سد کاهش وزن و افزایش سوخت و ساز بدنتان آزمایش کنید و از آن لذت ببرید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha