سلامت نیوز : اعضای شورای شهر تهران بر این باورند كه نه تنها گزارش 100 روزه رئیس‌جمهور، هیچ صحبتی درباره اقدامات متولیان محیط‌زیست برای كاهش آلودگی هوا در كشور به ویژه در شهر تهران ارائه نكرد، بلكه مصوبات كمیته كاهش آلودگی هوا در كوتاه‌مدت نیز اثرگذار نخواهد بود. این در حالی است كه اكبر توكلی، مدیرعامل سازمان بهشت‌زهرا(س) خبر از افزایش تعداد آمار مرگ‌و‌میرهای تهرانی‌ها آن هم بر اثر آلودگی هوا می‌دهد و به روزنامه تهران امروز می‌گوید: «به‌طور میانگین روزانه حدود 160 نفر در تهران فوت می‌كنند اما در روزهایی كه هوای تهران در شرایط هشدار و اضطرار قرار می‌گیرد؛تعداد اموات در زمان آلودگی هوا افزایش می‌یابد اما اینكه این تعداد واقعا چقدر به مسئله آلوده بودن هوا ارتباط دارد باید توسط ارگان‌های ذی‌ربط و به صورت علمی بررسی شود.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تهران امروز ؛ توكلی ادامه می‌دهد: «سال گذشته و در اوج آلودگی هوا، روزانه حدود 20 نفر به فوت شدگان تهران كه در سازمان شست و شو داده می‌شوند، افزوده می‌شد كه البته این موضوع نیاز به بررسی بیشتر دارد و سازمان بهشت‌زهرا(س) آمادگی دارد آمار و اطلاعات خود را در اختیار سازمان‌های مربوط برای بررسی این مسئله قرار دهد.» از سوی دیگر رحمت‌الله حافظی، رئیس كمیسیون سلامت شورای شهر تهران نیز با تاكید بر اینكه بررسی موضوع آلودگی هوا یكی از اولویت‌های این كمیسیون است و تاكنون جلساتی با كارشناسان این حوزه برگزار شده،‌ یادآور می‌شود: «بر اساس گزارش‌ها، ماهانه 277 مرگ منتسب به آلودگی هوا در كشور گزارش می‌شود. این نوع فوت شبه قتل محسوب می‌شود و لازم است قوای سه‌‌گانه در این خصوص وارد عمل شده و مشاركت داشته باشند. براساس گزارش‌های موجود، طی یك سال گذشته دو هزار و 722 نفر بر اثر آلودگی هوا فوت كردند و همچنین 4هزار و 570 نفر نیز به عنوان بیماران تنفسی ناشی از آلودگی هوا بستری شده‌اند.»

اجرای طرح «زوج و فرد» تا پایان سال غیرقانونی است

به‌رغم آنكه حل معضل آلودگی هوا در تهران نیاز به اجرای راهكارهای طولانی‌مدت و علمی دارد، اما اعضای شورای شهر تهران بر این باورند كه همچنان راهكارهای كوتاه مدت و موقت به عنوان گزینه نخست دولت در برابر این مشكل در اولویت قرار دارد. به همین خاطر است كه رحمت‌الله حافظی، رئیس كمیسیون سلامت شورای شهر تهران به روزنامه تهران امروز می‌گوید: «هیچ طرحی از جمله زوج و فرد، ترافیك و تعطیلی مدارس نباید باعث پایمال شدن حقوق شهروندان شود. این در حالی است كه طرح ترافیك می‌گذاریم كه خودروها بر مركز شهر تردد نداشته باشند، اما غافل هستیم كه موتورسیكلت‌ها جایگزین شده‌اند. موتورسیكلت‌هایی كه معادل هشت خودرو یورو2 آلودگی ایجاد می‌كنند.» حافظی درباره آلودگی 88 درصدی هوای تهران ناشی از تردد خودروهای سواری و موتورسیكلت‌ها، یادآور می‌شود: «وقتی در اضطرار واقع می‌شویم، حقوق شهروندان را پایمال می‌كنیم. طرح دایمی زوج و فرد می‌گذاریم، این طرح پایمال كردن حقوق شهروندان است و اجرای دائمی آن تا آخر سال غیرقانونی است.»

این عضو شورای شهر تهران در عین حال تاكید می‌كند: «نباید برای خودروسازان فرش قرمز پهن كنیم. خودروسازان باید خسارتی كه به مردم چه از لحاظ سلامت و چه از لحاظ عدم وجود استانداردهای لازم در خودرو وارد می‌كنند، پرداخت كنند. خودروسازان باید خود را در رقابت با خودرو خارجی قرار دهند. یا سطح استانداردها را به حد مطلوب می‌رسانند یا مجبور به حذف و نابودی هستند.» به اعتقاد رئیس كمیسیون سلامت شورای شهر تهران؛‌ نباید با جان و سلامت مردم شوخی كنیم، مسئله استانداردها موضوع مهمی است، همچنین 50 هزار دستگاه سواری غیراستاندارد امروز در تهران وجود دارد.

نباید به مردم دروغ بگوییم

رئیس كمیته محیط‌زیست شورای اسلامی شهر تهران نیز به صراحت اعلام می‌كند: «مصوبات كمیته كاهش آلودگی هوا در كوتاه‌مدت هم این معضل را درمان نمی‌كند.» محمد حقانی درباره آلودگی هوای شهر تهران با بیان اینكه كمیته‌هایی كه به منظور كاهش آلودگی هوا تشكیل می‌شود در كوتاه‌مدت نیز آلودگی هوا را درمان نمی‌كند، می‌گوید: «به مردم نباید دروغ گفت‌؛ ما در این زمینه قانونی داشته‌ایم كه اجرا نشد. این در حالی است كه اگر آلودگی هوا را به دو بخش تقسیم كنیم بخشی از آن مربوط به اقداماتی است كه مدیریت شهری و بخش دیگر اقداماتی است كه به دولت مربوط می‌شود.» او ادامه می‌دهد: «دولت به عنوان محوری‌ترین و مهم‌ترین عنصر اثرگذار در كاهش آلودگی هوا قانونی در این رابطه دارد كه در چند بخش تعریف شده و شامل استانداردسازی سوخت، استانداردسازی خودروها، خروج خودروهای فرسوده و معاینه فنی خودروهاست، اما متاسفانه بخش عمده‌ای از این اقدامات انجام نشده و به تعویق افتادن آن به 7 الی 8 سال گذشته مربوط می‌شود.»

جای خالی برنامه‌های دولت برای كاهش آلودگی هوا در گزارش ۱۰۰ روزه

عباس جدیدی،عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز با اشاره به اینكه متاسفانه آلودگی هوا هر روز بیشتر می‌شود، بیان می‌كند: «در گزارش ۱۰۰ روزه رئیس‌جمهور هیچ اشاره‌ای به برنامه‌های دولت در حوزه كاهش آلودگی هوا نشد كه این موضوع جای تعجب دارد.» جدیدی با اشاره به اینكه بنده در كمیسیون نظارت شورا در حال جمع‌بندی مدارك مورد نیاز درخصوص آخرین وضعیت اقدامات دستگاه‌ها در حوزه كاهش آلودگی هوا هستم، تاكید می‌كند: «به زودی گزارش در صحن علنی شورا مطرح خواهد شد. در گزارشی كه كمیسیون نظارت شورا تهیه كرده است به كم‌كاری‌های دولت، شهرداری و سایر دستگاه‌ها اشاره شده است.» او درباره اینكه آیا اجرای طرح زوج و فرد از در منزل راهكار مناسبی برای كاهش آلودگی هواست یا خیر، توضیح می‌دهد: «قطعا چنین كارهایی نمی‌تواند تاثیر مثبتی در حوزه كاهش آلودگی هوا داشته باشد و باید برنامه‌های مدون‌تری از سوی دستگاه‌ها و بخصوص دولت اجرا شود.»

دولت راهكار جدیدی برای حل معضل آلودگی هوا ارائه نكرده است

محسن سرخو،عضو كمیسیون عمران و حمل‌و‌نقل شورای شهر تهران نیز با بیان اینكه رویكرد دولت یازدهم در بخش آلودگی هوا همانند دولت‌های گذشته است، می‌گوید: «دولت باید توسعه حمل‌ونقل عمومی را در دستور كار خود قرار دهد.» سرخو در ادامه با اشاره به اینكه متاسفانه سیاست دولت یازدهم همانند دولت نهم و دهم در بخش كاهش آلودگی هواست، تاكید می‌كند: «امیدواریم با برنامه‌ریزی دقیق و تامین اعتبارات لازم اقدام ویژه‌ای را از سوی دولت در این بخش ببینیم. دولت و شهرداری باید با فراهم كردن زیرساخت‌ها گام مهمی را در كاهش آلودگی هوا بردارند در این زمینه اعتبارات را تامین كنند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha