سلامت نیوز : داستان تلخ آلودگی هوای تهران همچنان ادامه دارد. در خلال این داستان هر روز رنجی جدید به شهروندان پایتخت تحمیل می‌شود و هر بار زوایای تازه‌ای از آن عیان می‌شود. در آخرین موج آلودگی دوشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه هفته قبل را تهرانی‌ها در هوایی به‌شدت آلوده سر کردند. به‌عنوان مثال مدیرعامل سازمان بهشت‌زهرا(س)، از افزایش آمار مرگ و میر در تهران در روزهای آلودگی هوا خبر داد. اکبر توکلی در توضیح این وضعیت گفت: «تعداد اموات در زمان آلودگی هوا افزایش می‌یابد اما اینکه این تعداد واقعا چقدر به مساله آلوده بودن هوا ارتباط دارد باید توسط ارگان‌های ذی‌ربط و به صورت علمی بررسی شود.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق ؛ وی اظهار کرد: «سال گذشته و در اوج آلودگی هوا، روزانه حدود 20نفر به تعداد فوت‌شدگان تهران که در سازمان شست‌وشو داده می‌شوند افزوده شده بود که البته این موضوع نیاز به بررسی بیشتر دارد و سازمان بهشت‌زهرا(س) آمادگی دارد آمار و اطلاعات خود را در اختیار سازمان‌های مربوطه برای بررسی این مساله قرار دهد.» در خبری دیگر نیز مدیر روابط‌عمومی اورژانس تهران گفت: تا پنجشنبه‌شب‌گذشته 57نفر با علایم تنگی نفس، سر درد و افزایش فشار خون به پایگاه‌های اورژانس مراجعه کردند که خوشبختانه همگی در محل درمان و مرخص شده‌اند.

حسن عباسی اظهار کرد: چهاردستگاه اتوبوس و مینی‌بوس اورژانس تهران در میدان‌های تجریش، انقلاب، ‌آزادی، راه‌آهن و امام خمینی (ره) از ساعت 9صبح تا 19 مستقر شدند تا بتوانند به شهروندان خدمات اورژانسی ارایه دهند. عباسی گفت: ما به سالمندان، زنان باردار، کودکان و افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای چون بیماری‌های قلبی، عروقی و تنفسی دارند، توصیه می‌کنیم در روزهای آلوده از سفرهای درون‌شهری غیرضروری خودداری کنند و اگر سفر ضروری پیش‌آمد از ماسک مناسب استفاده کنند. همچنین اگر دچار علایم مذکور شدند، بلافاصله به درمانگاه، بیمارستان یا کلینیک‌های مستقر یا اورژانس مراجعه کنند.  با این حال روز پنجشنبه باد در تهران وزید و شب آن روز هم بارانی چند ساعته باریدن گرفت تا نفس تهرانی‌ها را از دست دیو آلودگی رها کند. در شرایطی که گویا از مسوولان جز تعطیلی‌ها نیم‌بند کار چندانی بر نمی‌آید همه چشم امیدشان به آسمان است. 

در همین حال در جدیدترین اقدام دولت برای کاستن از تبعات آلودگی اعلام شده است، پیشنهاد تعطیلی مادران شاغل در روزهای آلودگی هوا از سوی معاونت زنان و خانواده ریاست‌جمهوری مطرح شد که هم اکنون به واحد حقوقی دولت ارجاع شده است و کارشناسان در حال بررسی این لایحه هستند تا در صورت امکان اجرایی شود.  شهیندخت مولاوردی، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری هفته گذشته و همزمان با روزهای آلودگی هوا از ارایه لایحه‌ای به دولت خبر داد که همزمان با روزهایی که به‌دلیل آلودگی هوا مدارس و مهدهای کودک تعطیل می‌شوند مادران شاغل نیز بتوانند در کنار فرزندان خود باشند.  فارس گزارش داده که از روابط عمومی معاونت امور زنان و خانواده مشخص شد که این لایحه هم اکنون به دولت ارسال شده و کارشناسان در حال بررسی این لایحه هستند تا در صورت امکان اجرایی شود. 

همچنین پیشنهاد حضور یک نماینده از معاونت امور زنان و خانواده در کارگروه هماهنگی مواقع اضطرار آلودگی هوای تهران به دولت ارسال شده که ظرف یک‌ماه آینده نتایج هر دو پیشنهاد ارایه‌شده از سوی دولت اعلام می‌شود. مولاوردی در صفحه شخصی فیس‌بوک خود نوشته است: دیروز به‌دلیل آلودگی هوا باز هم تعطیلی ناگهانی مهدکودک‌ها و پیش‌دبستانی‌ها و مدارس ابتدایی و عدم‌تعطیلی ادارات، مادران شاغل را سردرگم و بلاتکلیف کرد. برای دومین‌بار این موضوع را در دولت تذکر دادم و از تماس‌های مکرر این مادران در چنین روزهایی با این معاونت گفتم.  چند نفر از همکاران مجموعه خودمان مجبور شده بودند، امروز کودکانشان را با خود به اداره بیاورند. یقینا این اتفاق در بسیاری از ادارات هم تکرار شده که خود نقض غرض است. دفعه قبل پیشنهاد عضویت این معاونت در کمیته ذی‌ربط را ارایه کردم تا در زمان تصمیم‌گیری، این‌گونه موارد هم گوشزد شود. با این همه موضوع جهت بررسی کارشناسی به واحد حقوقی ارجاع شده تا راهکارهای لازم ارایه شود. بنابراین در شرایط فعلی سرگردانی والدین شاغل در روزهای آلودگی هوا همچنان ادامه دارد تا دولت تصمیم جدیدی در این مورد اتخاذ کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha