شنبه ۹ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۵
کد خبر: 87697
سلامت نیوز : هشت‌کشته، آمار نهایی تلفات زلزله‌ای است که بعدازظهر پنجشنبه برازجان را به لرزه درآورد. این زمین‌لرزه با قدرت 5/7 ریشتر ساعت 17:21پنجشنبه، شهر برازجان واقع در استان بوشهر را لرزاند. عمق این زلزله در پنج‌کیلومتری زمین بود و همین باعث شد خرابی‌هایی به بار بیاید.  22تیم از سازمان هلال‌احمر شامل 90 امدادگر بعد از وقوع این حادثه به منطقه اعزام شدند و عملیات جست‌وجو و امداد و نجات را آغاز کردند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق ؛ حسین درخشان سخنگوی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر در این‌باره گفت: خسارات به‌صورت تخریب صددرصدی نبود اما به دلیل بافت سنتی و خشتی و گلی‌بودن خانه‌های این منطقه و همچنین عمق کم، زمین‌لرزه خساراتی را بر جای گذاشت.  حسنوند، استاندار بوشهر نیز درباره شعاع زلزله گفت: شهرستان‌های برازجان، آبپخش و سعدآباد و همچنین تعدادی از روستاهای این منطقه متاثر از زلزله بودند.  امدادگران در همان ابتدای عملیات اجساد پسربچه‌ای 12ساله، زنی 38ساله و مردی 57ساله را یافتند و همزمان توانستند سه‌نفر دیگر را از میان آوار زنده بیرون بکشند و به بیمارستان منتقل کنند. در نهایت این عملیات با کشف اجساد هشت‌نفر از جان‌باختگان به پایان رسید. این در حالی بود که 203 نفر نیز در این حادثه مصدوم شده بودند. درخشان درباره مجروحان توضیح داد: فقط 73نفر از این مصدومان توسط تکنیسین‌های اورژانس و هلال‌احمر به بیمارستان منتقل شدند و مابقی آنان به صورت سرپایی و در محل درمان شدند.

این زلزله مردم برازجان را به وحشت انداخت به گونه‌ای که آنها از بازگشت به خانه‌های خود هراس داشتند از سویی وقوع پس‌لرزه‌ها ترس را بیشتر می‌کرد. تاکنون حداقل 24پس‌لرزه در این منطقه به‌ثبت رسیده که البته فقط یکی از آنها بیش از پنج‌ریشتر قدرت داشت و بقیه بین دو تا چهار ریشتر بودند.  در شرایطی که امدادگران در تلاش بودند تا اوضاع را تحت کنترل دربیاورند، رییس‌جمهوری و معاون اول او به پیگیری حادثه پرداختند و تلاش‌ها برای بازگرداندن آرامش به منطقه حادثه‌دیده دنبال شد.  استاندار بوشهر توضیح داد: عوامل انتظامی و نظامی در کنار نیروهای امدادی در محل حاضر شدند و امنیت منطقه را بر عهده گرفتند. جریان آب، گاز،  برق و تلفن در مناطق زلزله‌زده نیز وصل شد و گزارش‌ها به شکل لحظه به لحظه به رییس‌جمهوری و معاون اول ارایه شد.

سردارحیدر عباس‌زاده، فرمانده انتظامی استان بوشهر نیز گفت: به محض وقوع زلزله معاونان انتظامی به منطقه اعزام شدند و با همکاری سازمان‌های امدادی اقدامات لازم را برای آسیب‌دیدگان انجام دادند.  وی با اشاره به آماده‌باش صددرصدی عوامل انتظامی در مناطق زلزله‌زده تصریح‌کرد: عوامل انتظامی برای تامین نظم و امنیت در سه شهر و 19روستای زلزله‌زده مستقر شدند.  از سویی دیگر امدادگران اسکان حادثه‌دیدگان را آغاز کردند. درخشان گفت: تاکنون 12اردوگاه با ظرفیت 380دستگاه چادر در مناطق زلزله‌زده برپا شده است. بنا بر این گزارش در حال حاضر اوضاع در منطقه حادثه‌دیده آرام است و امدادگران نیز در برازجان حضور دارند.  بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی نیز درباره احتمال واردشدن آسیب به نیروگاه بوشهر تاکید کرد، این نیروگاه با ظرفیت کامل به کار خود ادامه می‌دهد. وی گفت نیروگاه بوشهر به‌لحاظ استانداردهای ایمنی از جمله مقابله با زلزله یکی از بهترین نیروگاه‌های جهان و مقابل زمین‌لرزه‌هایی با ریشتر بالا نیز مقاوم است و از این بابت جای هیچ‌گونه نگرانی وجود ندارد. 

علی قاسمی، بخشدار ویژه خارک نیز گفت زلزله به تاسیسات نفتی در این جزیره آسیبی وارد نکرده است. وی گفت: شدت زلزله در خارگ با توجه به اینکه کانون آن در برازجان گزارش شده، بسیار کم بود اما با استعلامی که ما از شرکت‌های نفتی کردیم، خوشبختانه آسیبی به تاسیسات پایانه‌های نفتی و پتروشیمی وارد نشده و تاکنون گزارشی در مورد بروز مشکل دریافت نکرده‌ایم.  وی افزود: تمام واحدهای ایمنی و آتش‌نشانی‌های مستقر در تمامی شرکت‌های نفتی و پتروشیمی آمادگی خود را برای وقوع پس‌لرزه‌های احتمالی اعلام کرده‌اند.  در همین حال رییس‌جمهوری در پیامی مرگ هموطنان در زلزله را تسلیت گفت. در پیام حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی آمده است: «خبر وقوع زلزله در شهرستان برازجان و کشته و زخمی‌شدن تعدادی از هموطنان عزیزمان موجب تاسف و تاثر گردید. اینجانب ضمن عرض تسلیت و ابراز همدردی با همه داغداران و آسیب‌دیدگان این حادثه، از خداوند متعال، برای درگذشتگان، غفران و رحمت الهی، برای مجروحان شفای عاجل و برای بازماندگان و آسیب‌دیدگان نیز بردباری مسالت دارم. از همه مسوولان ذی‌ربط می‌خواهم تا با بسیج امکانات و نیروی امداد‌رسانی، پشتیبانی‌ها و کمک‌های لازم را از مردم مناطق زلزله‌زده به‌عمل آورند.»
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha