سلامت نیوز : با وجود افزایش آلودگی هوا در اغلب شهرهای کشور، مسئولان باز هم به جای ارائه راهکار به اتخاذ تصمیمات مقطعی مانند تعطیلی مدارس یا زوج و فرد کردن تردد خودروها بسنده می‌کنند و مشکلات را به گردن مسئولان قبلی می‌اندازند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ در این روزهای سرد، بحث داغ رسانه‌ها معضل آلودگی هوا به خصوص در کلانشهرهای کشور است. همه به نوعی در تلاش هستند. مقصر اصلی آلودگی هوا را پیدا کنند و چاره‌ای بر این زخم کهنه‌ای که تهران را روز به روز آب می‌کند، بیابند؛ اما انگار تلاش‌ها بی فایده است.

گردآمدن مسئولان مربوطه از ساز‌مان‌های مختلف در دو دوره مناظره تلویزیونی و همچنین گفت‌وگو‌های ویژه خبری با مسئولان سازمان محیط زیست ثمری جز ورق زدن تاریخ و پرداختن به نواقص برنامه‌های محیط زیست در دوره‌های گذشته نداشته است، سوال اینجاست؛ آیا مسئولان با ورق زدن تاریخ محیط زیست می‌توانند آلودگی کلانشهرها را برطرف کنند.

از سوی دیگر شاهد اوج گرفتن تصمیمات مقطعی برای کنترل این معضل هستیم که از جمله می‌توان به تعطیل مدارس ابتدایی و همچنین اجرای طرح زوج و فرد خودروها از در منازل اشاره کرد که البته هردوی این مصوبات با اعتراض مردم و به خصوص کارمندانی که دارای فرزند پیش‌دبستانی و دبستانی هستند همراه بوده است.

باید توجه داشت در شرایطی که سیستم حمل‌ونقل عمومی به هیچ عنوان ظرفیت جابه‌جایی شهروندان تهرانی را ندارد و نمی‌تواند خدمات مورد نیاز را به مردم ارائه دهد، اجرای طرح زوج و فرد خودروها فقط برای مردم دردسر ساز خواهد بود.

گله و شکایت‌هایی که به دنبال تعطیلی مدارس بود جای خود دارد. کودکان فقط از درس و مشق عقب ماندند و در ادامه نیز پدر و مادران کارمند مجبور بودند در روزهای آلوده تهران سرکار و اداره خود حاضر شوند و این بچه‌ها بودند که بار اضافه به روی دوش والدین خود شدند.

در اولین جلسه کمیته کاهش آلودگی هوای تهران با اینکه از نمایندگان دستگا‌ه‌های ذی‌ربط از جمله وزارت بهداشت و درمان، وزارت نفت، وزارت کشور، شهرداری و جمعیت هلال احمر دعوت شده بود اما به دلیل کمرنگ بودن معضل آلودگی هوا در نظر سازمان‌های مربوطه هر کدام نمایندگانی در سطح مدیر کل فرستادند.ضمن اینکه سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس اعلام کرد نماینده‌ای از خانه ملت به عنوان نماینده مردم در این جلسه دعوت نشده بود. البته سازمان محیط زیست این ادعا را تکذیب کرد.

در  این جلسه نمایندگان دستگاههای اجرایی که در حضور رئیس سازمان محیط زیست قرار گرفته بودند، فقط به ارائه آماری از میزان مرگ و میر بر اثر آلودگی هوا و آماری از این دست بسنده کردند و عملاً راهکاری برای از میان رفتن معضل آلودگی هوا ارائه نداند.

سرانجام جلسات در کمیته هماهنگی مواقع اضطرار در روزهای آلوده تهران ثمری جز تصمیمات مقطعی نداشت و علی‌رغم انتقاد مسئولان سازمان محیط زیست از عملکرد محیط زیست در دولت‌های قبل، بازهم راهکارهای گذشته در حال تداوم است.

زوج و فرد کردن خودروها نوعی زورگویی به مردم است

نادر قاضی‌پور، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اجرای طرح زوج و فرد وسایل نقلیه را نوعی زورگویی به مردم عنوان کرد و گفت: تعطیل مدارس، ‌ادارات و کارخانه‌ها به هیچ‌ عنوان راهکاری مناسب برای کنترل آلودگی هوا نیست.

وی در ادامه سخنان خود به فرسوده بودن ناوگان اتوبوسرانی و مینی‌بوسرانی اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون بسیاری از وسایل نقلیه که در خدمت نهادها، سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف قرار دارد، استاندارد نیست،‌ با چنین شرایطی آیا باید فقط زورمان به مردم برسد؟

جای خالی برنامه‌های دولت برای کاهش آلودگی هوا در گزارش 100 روزه

عباس جدیدی؛ عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز در این باره با اشاره به اینکه متأسفانه آلودگی هوا هر روز بیشتر می‌شود، گفت: در گزارش 100 روزه رئیس‌جمهور هیچ اشاره‌ای به برنامه‌های دولت در حوزه کاهش آلودگی هوا نشد که این موضع جای تعجب دارد.

دولت راهکار جدیدی برای حل معضل آلودگی هوا ارائه نکرده است

همچنین محسن سرخو؛ عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان اینکه رویکرد دولت یازدهم در بخش آلودگی هوا همانند دولت‌های گذشته است، گفت: دولت باید توسعه حمل و نقل عمومی را در دستور کار خود قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه در حوزه کاهش آلودگی هوا کارهای متعددی مورد بحث و اجرا قرار گرفته است اظهار داشت: برخی از این راهکارها سلبی و برخی ایجابی هستند.

وی تصریح کرد: محدود کردن خودروها و اجرای طرح زوج و فرد از در منازل و همچنین تعطیل مدارس از جمله راهکارهای سلبی است که البته شاید در مقطعی نتیجه بدهد اما نمی‌توان این راهکارها را ادامه داد.

تصمیمات مقطعی دولت برای آلودگی هوا

جعفر اصلانی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله گفت: تصمیمات مقطعی دولت برای کاهش آلودگی هوا مثل زوج و فرد کردن خودروها یا تعطیلی مدارس به هیچ وجه جای اجرای یک برنامه جامع و همه جانبه را نمی‌گیرد ضمن اینکه خود این تصمیمات عوارض دیگری در پی دارند.

این اظهار نظرها در شرایطی است که سعید متصدی، معاون سازمان محیط زیست در تمام گفت‌وگوها به جای ارائه راهکاری مناسب برای از میان برداشتن معضل آلودگی هوا به عملکرد دولت‌های قبلی در مواجهه با این معضل انتقاد کرده است و معضل آلودگی هوا را میراثی دانست که از دهه 50 وجود دارد.

این رویکرد که مسئولان ذی‌ربط مشکلات را به گردن یکدیگر می‌اندازند به جای اینکه به فکر ارائه راهکاری مناسب برای جلوگیری از ادامه دار بودن مرگ و میرها باشند. خود معضل دیگری است که باید به آن پرداخت.

اینکه ارتقای استاندارد سوخت و خودرو می‌تواند کمک شایانی بر کاهش آلودگی هوا داشته باشد امری بدیهی است، اما مسئولان بهتر است به جای دعا کردن برای یکدیگر که در مقابل میراث تحویل گرفته شان، موفق باشند برنامه‌ای مقتدرانه را برای حل این معضل عمومی در دستور کارشان قرار دهند.

مدارا با شرکت‌های خودروساز با توجه به اوج گرفتن آلاینده‌ها و مرگ آرام و در سکوت شهروندان کلانشهرها دیگر بس است، کما اینکه مسئولان شهرداری نیز از پهن کردن فرش قرمز برای خودروسازان انتقاد دارند.

البته در بحث آلایندگی هوا باید کمی هم از تهران دور شد و فقط مشکل آلودگی هوای تهران را ندید، چندی پیش شهروندان اهوازی به دلایل نامعلوم با مسمومیت شدید روبه‌رو شدند که هنوز مشخص نشده است این مسمومیت بر اثر وجود چه نوع آلاینده‌ای در هوا بوده است.

با توجه به اینکه اهواز به عنوان آلوده‌ترین شهر دنیا محسوب می‌شود یا به قول ناصر کرمی،دکترای اقلیم شناسی و سردبیر خبرگزاری محیط زیست، 98 درصد مردم اهواز درصدد کوچ اجباری از این شهر به دلیل وجود آلودگی هوا هستند، معلوم نیست مسئولان محیط زیست و دستگاههای مربوطه چه فکری برای خروج این شهر آلوده از این معضل دارند.

پس از مسمومیت 18هزار اهوازی بر اثر آلودگی هوا پس از باران، که معاون دانشگاه علوم پزشکی اهواز فقط از میزان افراد دچار تنگی نفس مراجعه کننده به بیمارستان اعلام کرد. سازمان محیط زیست، دستگاه‌های سنجش آلاینده‌های خاص را وارد این شهر کرد،‌ اما سوال اینجاست که چرا بعد از بروز چنین فاجعه‌ای باید دستگاه‌ها به این شهر فرستاده شود؟

به خاطر داشته باشیم که در اهواز هم نیروگاه حرارتی مانند رامین با مازوت کار می‌کند و علاوه بر دود حاصل از خودروها و صنایع و البته دود حاصل از سوختن مزارع نیشکر مهمان‌های ناخوانده دیگری نیز مانند ذرات معلق وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha