سلامت نیوز : رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: پولی را که باید صرف نوسازی و خرید تجهیزات بیمارستانی کنیم، باید برای حقوق پرسنل بپردازیم چرا که یک‌سوم خرج وزارت بهداشت باید از جیب خودش تأمین شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ علی جعفریان پیش از ظهر امروز در مراسم تکریم و معارفه رؤسای بیمارستان امیر اعلم به مشکلات موجود در بیمارستان‌های زیرمجموعه دانشگاه‌های علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: سعی داریم تا با بازدید از بیمارستان‌ها به اصلاح مشکلاتی مانند کمبود هیئت علمی، کادر پرستاری و زیرساخت‌های فیزیکی از نزدیک بپردازیم.

وی با اشاره به قدمت 70 ساله بیمارستان امیر اعلم گفت: این بیمارستان از نظر وسعت با 200 تخت بیمارستانی جزو بیمارستان‌های متوسط محسوب شده و به دلیل سابقه طولانی قطب آموزشی درمانی گوش، حلق و بینی محسوب می‌شود.

جعفریان کمبود منابع را یکی دیگر از مشکلات پیش روی بیمارستان امیر اعلم و سایر بیمارستان‌های علوم پزشکی دانست و افزود: اکنون چیزی حدود 90 میلیارد تومان از بیمه‌ها طلب داریم که اگر این مطالبات طلب شود دخل و خرج با هم همخوانی دارد.

وی در مورد بحث واقعی شدن تعرفه‌ها و تأثیر آن در روند درمانی بیمارستان‌ها گفت: این واقعیتی است که با آن روبه‌رو هستیم. وقتی تعرفه همه خدمات 20 تا 100 برابر شده باید دید چرا تعرفه خدمات پزشکی افزایش چشمگیری نداشته است و اکنون در برخی شهرستان‌ها کارانه‌ها بین 12 تا 14 ماه پرداخت نشده ولی با این حال بسیاری از پزشکان هنوز دستمزد خارج از تعرفه دریافت نمی‌کنند.

جعفریان گفت: ارزش فنی کار پرستاری، فیزیوتراپی و پزشکی هیچگاه به طور واقعی تعریف نشده و منابع آن نیز به تبع وجود ندارد. در سال‌های اخیر نگاه دولت‌ها نگاه هزینه‌ای بوده که نتیجه آن فرسودگی بیمارستان‌ها و تجهیزات مستهلک است در حالی که در هیچ کجای دنیا تعرفه دولتی و خصوصی معنا ندارد بلکه همه تعرفه‌ها یکسان است که یا بیمه آن را می‌پردازد یا مردم از جیبشان.

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در دانشگاه‌های علوم پزشکی بزرگی مانند تهران بُعد آموزشی از بُعد درمانی پررنگ‌تر است ولی در شهرهای دیگر مجبورند بیشتر به امر درمان بپردازند.

این جراح پیوند کبد در مورد کمبود نیروی پرستاری در بیمارستان‌ها گفت: طبق آمار وزارت بهداشت 417 هزار نیروی انسانی در زیرمجموعه این وزارتخانه فعالیت می‌کند که دولت فقط حقوق 270 هزار نفر آن را می‌پردازد و بقیه باید از منابع درآمد بیمارستان‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی تأمین شود و اکنون بیش از یک سوم خرج وزارت بهداشت از جیب خودش در می‌آید نتیجه آن می‌شود که بیمارستان‌ها پولی را که باید برای بازسازی، نوسازی و خرید تجهیزات بپردازند خرج حقوق پرسنل کنند.

وی ادامه داد: البته در بکارگیری پرسنل هم اشکالاتی داشته‌ایم که باید بازنگری شود برخی دانشگاههای علوم پزشکی گزارش می‌دهند که یک مرتبه بار استخدامی زیادی در بخش نیروهای غیرحرفه‌ای داشتند.

جعفریان با بیان اینکه، طبق بازدیدها و جلساتی که از بخش‌های مختلف دانشگاه علوم پزشکی تهران داشته‌ایم همین اکنون برای برآورده کردن انتظارات ریالی 150 تا 160 میلیارد تومان فقط در بخش تجهیزات و نیروی انسانی نیاز است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران جلب نظر خیرین برای ورود به ساخت بیمارستان را عاملی در پیشبرد اهداف حوزه سلامت دانست و گفت: در افق کوتاه مدت منابع دولتی برای توسعه بیمارستانی کفاف نمی‌دهد و باید به فکر درآمدزایی به روش معقول و منطقی باشیم.

پیش از ظهر امروز حسن توکلی به عنوان رئیس جدید بیمارستان امیر اعلم جای رضایی را که 16 سال ریاست بیمارستان امیر اعلم را به عهده داشت معرفی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha