سلامت نیوز : رییس مرکز تحقیقات علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: تشکیل مراکز سکته مغزی در کشور می‌تواند در فاز حاد سکته مغزی به بیماران خدمات لازم را ارایه نموده تا بیمار به حالت اولیه باز گردد، ولی این نیاز در کشور مغفول مانده است.

دکتر مهدی فرهودی در گفت وگو با ایسنا ، گفت: فردی که مبتلا به سکته مغزی می‌شود اگر تا سه ساعت اول مراجعه بیمار، داروی TPA به آن تزریق شود، دارو لخته را حل کرده و رگ‌ها باز می شوند و عوارض ناشی از سکته مغزی مانند لمس شدن دست و پا از بین رفته و به حالت اولیه بازمی گردد، این دارو به دلیل گران بودن به ندرت در کشورمان مورد استفاده قرار می گیرد.

وی افزود: وقتی بیمار به اورژانس مراجعه می‌کند مورد بررسی قرار گرفته و دارو تزریق می‌شود، هزینه این دارو 2 تا 3 میلیون تومان است. هر یک دقیقه که سپری می‌شود برای بیمار حیاتی بوده به دلیل اینکه در هر دقیقه میلیون‌ها نرون مغزی از بین می رود ولی با تزریق دارو از این اقدام جلوگیری می شود. این دارو باید تا سه ساعت اول تزریق شود تا اثر خود را بگذارد.

فرهودی با اشاره به اینکه تجویز این دارو در فاز اول سکته مغزی حیاتی بوده و باید تحت پوشش بیمه قرار گیرد، تصریح کرد: در حوزه قلب مراکز تحقیقاتی قلب وجود دارد و تا حد زیادی توانسته بیماری قلبی را کنترل کند ولی در مورد مغز چنین اتفاقاتی نیفتاده است.

بهترین بهبودی در شش ماه اول پس از سکته مغزی حاصل می‌شود

وی تصریح کرد: با تشکیل مراکز سکته مغزی، می توان در فاز حاد سکته مغزی به بیماران خدمات لازم را ارایه نمود تا بیمار به حالت اولیه باز گردد و با روشی تخصصی تر تحت درمان قرار گیرد. بهترین بهبودی در شش ماه اول پس از سکته مغزی حاصل می‌شود.

رییس مرکز تحقیقات علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی تبریز این دانشگاه را پیشرو در عرصه TPA تراپی عنوان و اظهارکرد: هم اکنون در دانشگاه علوم پزشکی تبریز بیش از یکصد بیمار توانستند از TPA تراپی استفاده کنند. هر چند ما نیاز به حمایت سازمان‌های بیمه‌گر داریم تا این دارو در افراد مبتلا به سکته مغزی مورد استفاده قرار گیرد.

فرهودی خاطرنشان کرد: نیاز به بخش‌های جداگانه که به صورت مستقل در حوزه سکته مغزی فعالیت کنند نیز از اهم نیازهای این مرکز است تا بیماران مراجعه کننده به این مرکز نتایج بهتری نسبت به بیمارانی که در بخش‌های عمومی نورولوژی بستری می‌شوند، کسب نمایند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha