سلامت نیوز : یک آنکولوژیست با بیان اینکه آندومتریوز یکی از شایع‌ترین بیماری‌های خوش خیم زنان است که 10 تا 15 درصد از زنان سنین باروری را مبتلا می‌کند، افزود: شیوع این بیماری در زنان دارای دردهای قاعدگی 40 تا 60 درصد و در بین افراد با اختلال باروری 20 تا 30 درصد است.

دکتر میترا محیط در گفت وگو با ایسنا ، با اشاره به اینکه آندومتریوز قابلیت گسترش به بافت‌های مجاور را دارد و می‌تواند آسیب بافتی در دستگاه تناسلی زنان ایجاد کند، اظهار داشت: علاوه بر این انواع گوناگونی از جهش‌ها و عدم ثبات ژنوم‌ها که در تومورهای اپی تلیالی تخمدان از نوع آندومتریووئید و سلول شفاف دیده شده، در آندومتریوز هم مشاهده می‌شود.

این آنکولوژیست اظهار کرد: درآندومتریوز همانند بدخیمی‌ها شواهد بی‌ثباتی ژنومیک وجود دارد و مطالعات متعددی فقدان هتروزیگوزیتی و وجود موتاسیون‌های متعدد در ژن‌های مهار کننده تومور را در بافت آندومتریوز تایید کرده‌اند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: عامل دیگری که در آندومتریوز و بد خیمی‌های مشابه وجود دارد نیز احتمال وجود ارتباط بین این دو عامل را تقویت می کند که نشانگر اهمیت آنژیوژنز در بروز و بقای هر دو بیماری است.

وی افزود: علاوه بر این وجود "هم" ، " استرس اکسیداتیو آهن"، " التهاب" و "سطح بالای استروژن" نیز احتمال وجود چنین ارتباطی را بیشتر مطرح می‌کنند و از نظر بافت شناسی وجود موارد" آندومتریوز آتیپیکال " به نظر می رسد که شاهدی بر امکان تبدیل آندومتریوز خوش خیم به ضایعات بدخیم باشد.

دکتر محیط با بیان این مطلب که ارتباط بین آندومتریوز و بروز بدخیمی‌های زنان در مطالعات متعددی مورد بررسی قرار گرفته است، گفت: عمده مطالعات انجام شده در مورد ارتباط آندومتریوز و بدخیمی در رابطه با سرطان‌های اپی تلیالی تخمدان از نوع آندومتریوئید و سلول شفاف است.

وی ادامه داد: در مورد ارتباط آندومتریوز با بروز سرطان‌های تخمدان از نوع آندومتریوئید و سلول شفاف مطالعات متعددی انجام شده است و در مطالعات اپیدمیولوژیک هر گاه اندازه اثر از 2 کمتر باشد، قبل از هر گونه تفسیر و نتیجه گیری در مورد وجود رابطه علت و معلولی بین دو عامل باید تاثیر سایر عوامل همراه و مخدوش کننده ارزیابی شود که با توجه به شیوع آندومتریوز و مرگ و میر بالای سرطان تخمدان، انجام مطالعات بیشتر برای بررسی این ارتباط و علت و معلولی بودن آن ضروری است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر اینکه مطالعات انجام شده در مورد ارتباط سرطان پستان و آندومتریوز نتایج متفاوتی دارد، گفت: توضیح این ارتباط احتمالی می‌تواند علت وابسته به هورمون هر دو بیماری باشد. از سوی دیگر آندومتریوز از علل ایجاد نازایی، تک زایی و تاخیر بارداری است که از دیگر عوامل خطر سرطان پستان محسوب می شود.

وی بیان کرد: مصرف داروهای هورمونی (دانازول، قرص های پیشگیری و پروژسترون‌ها) در درمان آندومتریوز نیز تاثیراتی بر پستان دارد.

دکتر محیط در پایان خاطرنشان کرد: احتمالا ممکن است آندومتریوز ضایعه پیش سرطانی تومورهای بدخیم آندومتریوئید و سلول شفاف تخمدان باشد که شواهد در این مورد ناکافی بوده و نمی توان نتیجه گیری کرد که این همراهی ناشی از رابطه علت و معلولی یا عوامل خطر و مکانیسم‌های ایجاد کننده مشترک است که سبب این همراهی هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha