یکشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۰
کد خبر: 87751

پزشکان نه تنها برای درآمد بیشتر بلکه برای دسترسی به امکانات بیشتر به شهرهای بزرگ و کلان‌شهرها هجوم می‌آورند و این گونه می‌شود که در شهرهای بزرگ کلینیک‌ها و ساختمان پزشکان در همه کوچه پس کوچه‌ها دیده می‌شوند و در شهرستان‌ها و روستاها گاهی حتی یک پزشک متخصص نیز دیده نمی شود تا کمکی به بهبود بیماران کند.

شوق پزشکان برای طبابت در کلان شهرها
سلامت نیوز : قرار نیست تا همه متخصصان در کلان‌شهرها جمع شوند و شهرها و روستاهای دورافتاده از وجود آنان محروم باشند اما این اتفاق برای کشور ما افتاده است به طوری که پزشکان نه تنها برای درآمد بیشتر بلکه برای دسترسی به امکانات بیشتر به شهرهای بزرگ و کلان‌شهرها هجوم می‌آورند و این گونه می‌شود که در شهرهای بزرگ کلینیک‌ها و ساختمان پزشکان در همه کوچه پس کوچه‌ها دیده می‌شوند و در شهرستان‌ها و روستاها گاهی حتی یک پزشک متخصص نیز دیده نمی شود تا کمکی به بهبود بیماران کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه حمایت ؛ یک عضو کمیسیون بهداشت مجلس درباره این موضوع می‌گوید: به دلیل نبود امکانات رفاهی و درآمد کم، پزشکان به سمت شهرها مهاجرت می‌کنند. «شهلا میرگلو بیات» خاطرنشان می‌کند: اگر پزشکان عمومی به گونه‌ای تربیت شوند تا چندین کار را مانند گذشته انجام دهند مناطق محروم کمتر با مشکل نبود پزشک مواجه می‌شوند. اما بهترین راه توزیع به اندازه پزشکان در همه استان‌های کشور است.

کنگره‌های علمی در تهران مستقر است
فرقی نمی‌کند چه شغل و تخصصی داشته باشید مهم این است که در کلان‌شهری مثل تهران ساکن باشید. این روزها کلان‌شهرها به منبعی برای کسب درآمد تبدیل شده‌اند و همین موضوع تعداد زیادی از افراد در تخصص‌های مختلف را به این شهرها کشانده است به طوری که بقیه شهرهای کوچک به خصوص روستاها از این تخصص‌ها محروم هستند. این موضوع درباره پزشکان بیشتر صدق می‌کند به طوری که کمتر پزشکی با مدرک تخصص و فوق تخصص در مناطق محروم حاضر به طبابت دایمی است.

یک متخصص مغز و اعصاب که یک سال است از استان ایلام به تهران آمده است درباره علت مهاجرت خود به «حمایت» می‌گوید: امکانات رفاهی برای زندگی در شهرستان‌ها فراهم نیست بنابراین باید برای زندگی بهتر به کلان‌شهرها برویم. به گفته وی همه کنگره‌های علمی نیز در تهران برگزار می‌شود و پزشکان مجبورند برای شرکت در این کنگره‌ها که برای حاضران رتبه علمی به همراه دارد، به پایتخت سفر کنند که این موضوع مشکلاتی را برای پزشکان ایجاد می‌کند. البته «رضوان جوادی» معتقد است که فرهنگ حاکم بر جامعه اشتباه است به طوری که وی زندگی کردن در کلان‌شهرها را ترجیح می‌دهد زیرا تفکر حاکم بر این است که کودکان در کلان‌شهرها بهتر تربیت می‌شوند و امکاناتی که در این شهرها وجود دارد قابل مقایسه با هیچ جای دیگر در کشور نیست. البته برخی تخصص‌ها در شهرستان‌ها با مراجعان بیشتری مواجه هستند که بر اساس آن درآمد نیز بیشتر خواهد بود.

وی می‌گوید: بسیاری از شهرستان‌ها آزمایشگاه‌های مجهزی ندارند بنابراین برای برخی آزمایش‌ها بیماران باید به شهرهای بزرگ مراجعه کنند و این موضوع تشخیص پزشکان را به تأخیر می‌اندازد. در این میان درمان نیز به تعویق می‌افتد و نتیجه خوبی به دنبال نخواهد داشت. البته این موضوع موجب می‌شود تا فقط برخی از پزشکان قدیمی و بومی در روستاها و شهرهای کوچک مستقر شوند و بقیه به محض اتمام دوره طرحشان به تهران و شهرهای بزرگ مهاجرت کنند.

پزشک است اما در لباسی دیگر
بیشتر مردم در انتظار کسب رفاه بیشتر و زندگی آرام‌تر سعی می‌کنند تا در شهرهایی که می‌شود این رفاه را به دست آورد، زندگی کنند. اما غافل از اینکه ساکنان روستاها از وجود چنین تخصص‌هایی محروم هستند اگرچه روستاییان درآمد زیادی ندارند اما گاهی مجبورند برای دستیابی به خدمات مورد نظر بخصوص امکانات درمانی به هر سختی که شده به شهرها بروند تا روند درمانی خود را آغاز کنند.

البته براساس نظر یکی از اعضای کمیسیون بهداشت مجلس این موضوع شامل پزشکان عمومی نیز می‌شود به طوری که درآمد کم؛ آنان را مجبور می‌کند تا بیشتر جذب مراکز خصوصی، ترک اعتیاد یا مشاغلی خارج از حیطه پزشکی شوند، بنابراین پزشکان در جایگاه خود نیستند و این موضوع زنگ خطر را برای وزارت بهداشت به صدا در می‌آورد.«شهلا میرگلو بیات» خاطرنشان می‌کند: باید سیاستی از سوی وزارت بهداشت و درمان اتخاذ شود تا پزشکانی که با پول بیت‌المال تحصیل کرده‌اند به همه مردم کشور از جمله مردم مناطق محروم خدمت کنند. بنابراین باید تعهدی از این افراد گرفته شود تا در ازای دریافت خدمات آموزشی، در مناطق محروم نیز برای مدت زمان زیاد حاضر شوند.

متخصصان بیشتر مشکل دارند
البته «میرگلو بیات» معتقد است در سال‌های اخیر بیشتر صندلی‌های دانشگاه‌های پزشکی توسط دختران پر شده است آنان پس از ازدواج با محدودیت‌هایی برای رفتن به مناطق محروم همراه هستند. البته این پذیرش در رشته‌های دندان‌پزشکی 4 برابر است. بنابراین این موضوع یکی از دلایل مهم برای مهاجرت پزشکان به کلان‌شهرهاست. وی مشکل متخصصان را چندین برابر سایر پزشکان می‌داند و در این باره می‌گوید: باید دولت‌مردان این موضوع را مدیریت کنند به طوری که تخصص‌های مختلف به اندازه کافی در همه جای کشور حضور داشته باشند این در حالی است که می‌توان با افزایش درآمد این افراد را جذب بیمارستان‌ها کرد.

ضعف مدیریت‌ها دلیل نبود پزشک
«میرگلو بیات» به این نکته مهم نیز اشاره می‌کند که در کشور ما پزشک به اندازه کافی تربیت می‌شود اما به دلیل ضعف مدیریت این تخصص‌ها به درستی در کشور پخش نشده‌اند و همین موضوع موجب شده است تا اهالی برخی شهرستان‌ها بخصوص شهرها و روستاهایی که کم‌جمعیت هستند مجبور شوند برای جراحی‌های کوچک به شهرها مراجعه کنند. این نماینده مجلس برای رفع این مشکل پیشنهاد می‌کند که در صورت امکان پزشکان عمومی در چندین کار فعالیت کنند مانند: جراحی عمومی، جراحی زنان، سونوگرافی و کارهایی که آموزش اولیه آن را دیده‌اند. از این راه نه تنها پزشک عمومی درآمد بیشتری کسب می‌کند بلکه بیماران مجبور نیستند تا با کوچک‌ترین بیماری به شهرها برای درمان مراجعه کنند. میرگلو بیات در حالی این پیشنهاد را مطرح می‌کند که امروزه همه این تخصص‌ها در رشته‌های مختلف از یکدیگر تفکیک شده‌اند به همین دلیل گاهی با کمبود پزشک مواجه می‌شویم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha