سلامت نیوز : بیش از 5۰ قلم داروی خارج از شبکه به ارزش تقریبی 1.5 میلیارد تومان در مشهد کشف شد.

یک منبع آگاه در گفت وگو با «خراسان » در تشریح این خبر گفت: در پی اطلاع از نگهداری حجم وسیعی دارو در منزلی مسکونی واقع در خیابان شهید مطهری مشهد، گروهی از نمایندگان و ماموران معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی و پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز آگاهی خراسان رضوی صبح روز پنجشنبه گذشته در محل حضور یافتند.وی افزود: در بررسی ها مشخص شد که حجم وسیعی دارو که بیشتر مربوط به اطفال می باشد در منزلی مسکونی نگهداری می شود که هیچ گونه شرایط نگهداری بهداشتی در محل رعایت نشده است و محل نگهداری داروها نیز دارای رطوبت است.

او ادامه داد: همچنین ۳۰ درصد داروهای موجود در محل، تاریخ گذشته و فاسد شده است که در محل حیاط نگهداری می شد. تاریخ انقضای بعضی از داروها نیز ۱ تا ۲ ماه بود. این منبع آگاه اظهار داشت: ارزش ریالی این داروها که به صورت خارج از شبکه و بدون اعلام در این منزل مسکونی نگهداری می شد، بالغ بر 1.5 میلیارد تومان است.وی مجموع اقلام دارویی کشف شده از این منزل مسکونی را ۳۴ قلم اعلام کرد و افزود: همچنین تعداد داروهای تاریخ مصرف گذشته نیز ۲۰ قلم بوده است.

این مقام آگاه با تاکید بر این که داروهای تاریخ مصرف گذشته باید امحا شود، ادامه داد: گفته می شود عده ای به دنبال این هستند که این داروهای تاریخ مصرف گذشته را دوباره به چرخه توزیع بازگردانند.به گزارش خراسان رضوی، شیاف گلیسیرین، شربت سفالکسین ۲۵۰، شربت استامینوفن، شربت اکسپکتورانت، شربت اریترومایسین ۲۰۰، شربت آموکسی سیلین ۱۲۵ و قطره استامینوفن کدئین از جمله داروهایی است که در زمان کمبود دارو در این منزل مسکونی نگهداری می شده و تاریخ انقضای آن ها به پایان رسیده است.

داروی تاریخ مصرف گذشته، تقلب به شمار می رود

رئیس اداره بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز روز گذشته در گفت وگو با «خراسان رضوی»، در این باره اظهار داشت: توزیع دارو دارای شبکه مخصوص بوده و شبکه توزیع آن «داروپخش» است. نقطه انتهای دارو نیز در داروخانه هاست که به مردم عرضه می شود.

مهدی مقدسی افزود: محل های نگهداری دارو نیز باید مشخص بوده و دارای استانداردهای خاص خود باشد. خودروهای حمل دارو هم باید از شرایط استاندارد برخوردار باشد.

وی ادامه داد: داروهای کشف شده در مکانی غیررسمی و در یک منزل مسکونی بوده است که از لحاظ ظاهری، استاندارد نیست.

رئیس اداره بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی اظهار داشت: داروهایی که در این مکان مشاهده شده، به گفته کارشناسان معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد شرایط استاندارد نگهداری در آن مکان را نداشته است، ضمن این که تاریخ مصرف بعضی از این داروها نیز گذشته است.

وی افزود: در میان داروهای تاریخ مصرف گذشته، داروهایی از جمله «شیاف تب بر» وجود داشت که روزی کمبود آن محسوس بود.

مقدسی با اشاره به این که عرضه داروی تاریخ گذشته، تقلب به شمار می رود، ادامه داد: تمامی این داروها لیست برداری شده و توقیف در محل است تا سرنوشت آن مشخص شود.

وی با بیان این که ارزش برآوردی این داروها 1.5میلیاردتومان است، اضافه کرد: داروهای تاریخ مصرف گذشته جمع آوری می شود و با نظر شعبه تعزیرات حکومتی، اگر امکان استفاده داشته باشد، توزیع می شود و در غیر این صورت معدوم می شود.

داروهای تاریخ مصرف گذشته باید معدوم شود

معاون سیاسی امنیتی فرماندار مشهد نیز روز گذشته در گفت وگو با خراسان رضوی صحت کشف این داروها را تأیید کرد و افزود: طی مکاتبه ای با رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد خواستار امحای داروهای تاریخ مصرف گذشته شده ایم.

سیدعبدا... ارجائی ادامه داد: داروهای دیگر نیز باید از طریق شبکه قانونی توزیع شود تا در وضع موجود، اختلالی در بازار ایجاد نشود.

باید مجوز گرفته می شد

سرهنگ خسروی رئیس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز آگاهی خراسان رضوی هم در این باره به خبرنگار ما گفت: باید مجوزهای لازم برای انتقال دارو گرفته می شد و همکاران ما در حال بررسی بیشتر موضوع هستند.

با این تخلف برخورد می کنیم

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز روز گذشته در گفت وگو با «خراسان رضوی» در این باره گفت: این منزل مسکونی انبار یک داروخانه ای بوده که البته انبار خود را به ما اعلام نکرده بود.

دکتر محمدرضا صابری افزود: داروها قاچاق نبوده، اما ما از محل نگهداری داروها مطلع نبودیم. البته دو سوم داروها سرنگ و لوازم مصرفی بوده است.

وی درباره نگهداری داروها در محل نامناسب نیز ادامه داد: نگهداری داروها در محل نامناسب تخلف بوده است و ما با این تخلف برخورد می کنیم.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: فردی که اقدام به نگهداری داروها در این محل می کرده ، پیش از این داروخانه یکی از بیمارستان های مشهد را اجاره کرده بود و خرید دارو را در روال درستی انجام داده است، اما باید در انبار داروخانه خود نگهداری می کرد.

وی افزود: فرد مذکور هیچ مجوزی برای نگهداری داروها در آن محل نداشته است.

داروهای تاریخ مصرف گذشته قطعا معدوم می شود

صابری درباره سرنوشت ۳۰ درصد داروها که تاریخ مصرف آن ها گذشته بوده است، ادامه داد: قطعا داروهای تاریخ مصرف گذشته معدوم می شود.وی گفت: مقداری از داروهای دیگر در این جا توزیع می شود و مابقی به جای دیگری منتقل می شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: داروهای سالم تحویل یک شرکت پخش رسمی داروی کشور می شود و دوباره به چرخه عرضه باز می گردد.

وی ادامه داد: تخلف فرد مذکور، نگهداری داروها در انبار غیررسمی و اعلام نشده بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha