یکشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۴
کد خبر: 87756
سلامت نیوز : اولین سفر استانی رئیس‌جمهور مقارن با بازدید او از مناطق زلزله‌زده استان بوشهر شد. صبح روز گذشته حسن روحانی در جمع اهالی روستای زلزله‌زده امیرآباد درحالی که یک بلندگوی دستی در درست داشت به مردم گفت که دغدغه رسیدگی به وضعیت آنان در هیات دولت به طور جدی وجود دارد و مسئولان وزارت مسکن مامور رسیدگی به این موضوع شده‌اند.رئیس‌جمهور در بین مردم امیرآباد استان بوشهر گفت: امروز خدمت شما مردم رسیدم تا سلام‌های گرم رهبر معظم انقلاب را به شما ابلاغ کنم و بگویم که دولت می‌کوشد تا هرچه سریع‌تر مشکلات ناشی از زلزله رفع شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ؛ حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در سفر به استان بوشهر و بازدید از مناطق زلزله‌زده این استان اظهار کرد: اگرچه با عنایات خدای متعال خسارت‌ها سنگین نبوده، اما همین که چند نفر از هموطنان عزیزمان در این زلزله جان خود را از دست دادند، همه ملت را متاسف و متاثر کرده است.روحانی با بیان اینکه «دولت برای همه مناطق آسیب‌دیده از زلزله و برطرف کردن خسارت‌ها در زمان بسیار کوتاه برنامه‌ریزی خواهد کرد»، افزود: از رئیس بنیاد مسکن خواسته‌ام رسیدگی به پرونده همه منازلی را که در این زلزله خسارت دیده و باید بازسازی شوند، ظرف ۲۰‌روز آینده انجام دهد.

رئیس‌جمهور که با استفاده از یک بلندگوی دستی با مردم روستای امیرآباد سخن می‌گفت، خاطرنشان کرد: بودجه لازم برای بازسازی تاسیسات و معابر عمومی تخصیص یافته و منابعی که باید از آنها در جهت کمک به زلزله‌زدگان در قالب وام‌های بلاعوض و بلندمدت استفاده شود نیز تعیین شده و به لطف خدا همه کارها در کوتاه‌مدت به انجام خواهد رسید.وی با اشاره به عیادت خود از مجروحان این زلزله در بیمارستان شهدای خلیج فارس بوشهر، ضمن ابراز خرسندی از اقدامات درمانی صورت گرفته برای مجروحان و آسیب‌دیدگان، از همه مسئولان و کسانی که از مراحل اولیه این حادثه به کمک و امداد مردم شتافته‌اند، به‌ویژه نیروی انتظامی، نیروهای امنیتی و هلال احمر تقدیر و تشکر کرد.روحانی از خداوند متعال برای بازماندگان این حادثه صبر و اجر و برای آسیب‌دیدگان و مجروحان شفای عاجل مسالت کرد و گفت: بازسازی و رفع مشکلات این منطقه نیازمند یاری و تلاش مردم منطقه بوده و دولت نیز تا پایان به وظایف خود در قبال مردم به خوبی عمل خواهد کرد.

کمک‌ها تا سه هفته دیگر پرداخت می‌شود

برنامه دیگر سفر روحانی به استان بوشهر بازدید از زلزله زدگان برازجان بود. رئیس‌جمهور در این دیدار هم از ارائه کمک بلاعوض و پرداخت تسهیلات بلندمدت به زلزله‌زدگان دشتستان خبر داد. حجت‌الاسلام حسن روحانی اظهار کرد: شاهد تلاش‌های بسیار خوبی برای کمک رسانی به زلزله‌زدگان در شهر برازجان و روستاهای اطراف هستیم. وی ضمن تقدیر از تلاش همه مسئولان برای امدادرسانی و کمک به حادثه‌دیدگان این زمین‌لرزه اضافه کرد: خوشبختانه با تلاش‌های صورت گرفته هیچگونه ناامنی‌ای در این منطقه گزارش نشده است و شاهد وضعیت مطلوبی در این منطقه هستیم‌.

روحانی در ادامه به پرداخت کمک به خانواده‌های آسیب دیده در این زمین‌لرزه اشاره کرد و بیان داشت: کمک‌های بلاعوض و تسهیلات بلندمدت 15 ساله با سود 4 درصد به حادثه‌دیدگان پرداخت خواهد شد.رئیس‌جمهور کشورمان همچنین از اعطای کمک به خانواده‌های متوفیان این زمین‌لرزه خبر داد و افزود: کمک‌های ذکر شده تا سه هفته آینده پرداخت خواهند شد. وی همچنین ادامه داد: برای بازسازی اماکن عمومی نیز اعتبارات لازم اختصاص خواهد یافت. روحانی اضافه کرد: بازسازی این اماکن و واحدهای مسکونی از امروز انجام خواهد شد. رئیس‌جمهور در ادامه بازدیدی نیز از مناطق آسیب‌دیده زمین‌لرزه برازجان داشت و با حادثه‌دیدگان گفت‌وگو کرد.

آواربرداری در مراحل پایانی

در حالی که دو شبانه‌روز از وقوع زمین‌لرزه در شهرستان دشتستان می‌گذرد، عملیات آواربرداری از معابر به پایان رسیده است و آواربرداری از منازل نیز در مراحل پایانی قرار دارد. پس‌لرزه‌ها در این شهرستان همچنان ادامه دارد و این پس‌لرزه‌ها مردم را نگران کرده است. بسیاری از مردم از ترس زمین‌لرزه‌های مجدد بیشتر اوقات را در فضاهای باز می‌گذرانند و کمتر در خانه‌های خود حاضر می‌شوند و بسیاری نیز شب را تا صبح در حیاط یا پارک‌ها سپری می‌کنند. عملیات آواربرداری مناطق زلزله‌زده از صبح جمعه آغاز شد و بخش عمده‌ای از کار با تلاش دستگاه‌های مختلف اجرایی استان بوشهر به پایان رسید.

کمپ‌های اسکان موقت نیز برای اسکان مردم مناطق زلزله‌زده ایجاد شده است و تعداد زیادی چادر در این کمپ‌ها مستقر شده است تا مردم برای اسکان با مشکلی مواجه نشوند. مسئولان استان بوشهر و تعدادی از مسئولان کشوری نیز از صبح جمعه در بین زلزله‌زدگان حاضر شدند و از نزدیک در جریان وضعیت زلزله‌زدگان قرار گرفتند و روز شنبه رئیس‌جمهور به استان بوشهر سفر خواهد کرد تا با حضور در نشست شورای اداری، تصمیمات لازم برای کمک به زلزله‌زدگان اتخاذ شود.

ایجاد 25 کمپ اضطراری

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان بوشهر از ایجاد 25 کمپ اضطراری در مناطق مختلف دشتستان خبر داد و اظهار کرد: یک‌هزار چادر امدادی چهارنفره در این کمپ‌ها نصب شده است و دو هزار موکت و چهار هزار تخته پتو توزیع شده است.عبدالکریم شعبان‌زاده از فعالیت بیش از 300 امدادگر جمعیت هلال احمر در این زمین‌لرزه خبر داد و بیان داشت:امدادگران با تجهیزات کامل امدادی به‌همراه 15 دستگاه آمبولانس پیشرفته و مدرن به امدادرسانی می‌پردازند.وی به استفاده از دو فروند بالگرد برای تسریع در عملیات امدادرسانی در این منطقه خبر داد و ادامه داد: امکانات مورد نیاز در منطقه مهیاست و در صورت نیاز آسیب‌دیدگان در اختیار آنان قرار می‌گیرد. مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان بوشهر افزود: امدادگران در نقاط مختلف شهرستان مشغول به امدادرسانی هستند و تمام تلاش خود را برای خدمات‌رسانی بهتر و مطلوب‌تر به کار گرفته‌اند.

آواربرداری منازل مسکونی در مراحل پایانی

معاون امور عمرانی استاندار بوشهر در حاشیه بازدید از آواربرداری مناطق زلزله‌زده اظهار داشت: عملیات امدادرسانی از نخستین لحظات زمین‌لرزه آغاز و عملیات آواربرداری اغاز شد.شاپور رستمی با اشاره به پایان عملیات آواربرداری معابر مناطق زلزله‌زده شهرستان دشتستان، تاکید کرد: با همکاری دستگاه‌های اجرایی، عملیات آواربرداری با سرعت انجام شده است و تاکنون 80 درصد عملیات آواربرداری در مناطق زلزله‌زده دشتستان به پایان رسیده است. وی افزود: عملیات آواربرداری تنها بخش‌هایی در بافت‌ها و مناطقی که دارای قدمت و به صورت غیراصولی ساخت و ساز صورت گرفته باقی مانده است که تلاش به‌منظور آوار برداری هرچه زودتر آنها در دست انجام است.

معاون امور عمرانی استاندار بوشهر با اشاره به ایجاد کمپ‌های موقت اسکان در روستاها، تصریح کرد: عملیات اسکان موقت روستاییان در حال حاضر در حال انجام است. مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر نیز به وضعیت مدارس در مناطق زلزله‌زده شهرستان دشتستان اشاره کرد و بیان داشت: متاسفانه زمین‌لرزه روز پنجشنبه در برازجان باعث بروز خسارات جانی و مالی به مردم این شهر شد. خلیل رضایی ادامه داد: خوشبختانه مدارس شهرستان دشتستان در این حادثه آسیب چندانی ندیده‌اند و تنها دیوار برخی از مدارس روستایی فرو‌ریخته است. وی با اشاره به باز بودن مدارس مناطق زلزله‌زده شهرستان دشتستان، تصریح کرد: مدارس روند عادی خود را سپری خواهند کرد و فرهنگیان نیز مثل گذشته در محل کار خود حاضر می‌شوند.

برآورد خسارت به زودی انجام می‌شود

وزیر کشور گفت: دولت برای جبران خسارت زلزله‌زدگان دشتستان مصمم است. عبدالرضا رحمانی‌فضلی در حاشیه بازدید رئیس‌جمهور از مناطق زلزله‌زده دشتستان اظهار کرد: رئیس‌جمهور دستور جبران خسارت زلزله‌زدگان دشتستان را صادر کرده است و این مهم به زودی محقق می‌شود. وی در ارتباط با میزان خسارات وارد شده به واحدهای مسکونی و اماکن عمومی نیز بیان داشت: برآورد خسارت این زمین‌لرزه به زودی انجام خواهد شد. رحمانی‌فضلی ادامه داد: رئیس‌جمهور به منظور بررسی و اطلاع از میزان خسارات و همچنین مشکلات زلزله‌زدگان تصمیم گرفت که شخصا به این منطقه سفر کرده و در دیدار با مردم با مشکلات آنها آشنا شود.

وزیر کشور افزود: دولت مصمم است که همه مشکلات مردم را رفع کند و کمک‌های لازم را به آنها اعطا خواهد کرد. وی خاطرنشان کرد: در این سفر معاون اجرایی و وزیر راه نیز رئیس‌جمهور را همراهی می‌کنند تا در صورت نیاز تصمیمات لازم برای کمک به حادثه‌دیدگان اتخاذ شود.برنامه بعدی رئیس‌جمهور در استان بوشهر، سفر به عسلویه و بازدید از فازهای مختلف پارس‌جنوبی و شرکت در نشست شورای اداری استان بوشهر خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha