از زمانی كه در كشورها بحث ممنوعیت استعمال دخانیات در اماكن تصویب شد، این محصول خطرناك ترویج بیشتری پیدا كرد. سیگار الكترونیكی دود ندارد اما میزان نیكوتین آن در حد سیگار یا حتی چند برابر هم بیشتر از سیگارهای معمولی است اما چون به راحتی و بدون آزار برای دیگران در دسترس فرد قرار می‌گیرد، استقبال از آن زیاد است.

فروش سیگار بدون فیلتر در سایت‌های بدون فیلتر
سلامت نیوز : نه بوی بدی دارد و نه روشن كردن آن به فندك احتیاج دارد. مردی كه در تاكسی كنار من نشسته بود، آرام سیگار را از كیفش بیرون آورد و بدون فندك آن را روشن كرد. سه پك به آن زد و بعد بدون اینكه خاموشش كند آن را در كیف خود گذاشت. «سیگار الكترونیكی» پدیده‌یی است كه حتی در بعضی از هواپیما‌ها منعی برای كشیدن آن وجود ندارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ؛ با تشدید شدن قوانین ضدسیگار در كشورهای اروپایی و غربی، شركت‌های تولید سیگار به ترفند متفاوتی روی آوردند و آن هم تولید این سیگارهای الكترونیك بود. حتی در آغاز ورودش به بازار، بسیاری معتقد بودند كه این شاهكار فناوری چینی می‌تواند به آنها كمك كند كه مصرف سیگار را كنار بگذارند. به این‌ترتیب، فروش این سیگارها در اروپا به‌شدت افزایش یافت به‌طوری كه بنا به آخرین آمار و ارقام وزارت بهداشت فرانسه، در این كشور بیش از یك میلیون نفر مصرف‌كننده «سیگار الكترونیكی» شده‌اند. گرچه تا به حال جنبه‌های مضر و زیانبار «سیگار الكترونیكی» ثابت نشده‌اند اما كارشناسان زیادی میزان سرطان‌زا بودن این سیگارها را بیشتر می‌دانند.

آسیب‌های سیگار الكترونیك و فروش آن در اینترنت

مهندس بهزاد ولی‌زاده، كارشناس دبیرخانه كشوری كنترل دخانیات وزارت بهداشت درباره سیگارهای الكترونیك به «اعتماد» گفت: «این سیگارها به نوعی ترفند صنایع دخانی هستند كه با استفاده از این تكنولوژی میزان وابستگی به نیكوتین را در بین افراد نگه دارند. تقریبا می‌توان گفت از زمانی كه در كشورها بحث ممنوعیت استعمال دخانیات در اماكن تصویب شد، این محصول خطرناك ترویج بیشتری پیدا كرد. سیگار الكترونیكی دود ندارد اما میزان نیكوتین آن در حد سیگار یا حتی چند برابر هم بیشتر از سیگارهای معمولی است اما چون به راحتی و بدون آزار برای دیگران در دسترس فرد قرار می‌گیرد، استقبال از آن زیاد است.»

اگر در گوگل عبارت سیگار الكترونیك را جست‌وجو كنید، با سایت‌های فارسی زبانی مواجه می‌شوید كه مدل‌های مختلف این سیگارها را دارند و به‌راحتی برای شما پیك می‌كنند. براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی فروش و توزیع این سیگارها در جهان ممنوع اعلام شده است. اما این روزها كه فیلترینگ در ایران بازار داغی دارد این سایت‌ها بدون فیلتر برای مردم سیگار پیك می‌كنند. قیمت این سیگارها در ایران از 6هزار تا 50 هزار تومان در مدل‌های مختلف است.

دكتر محمدرضا مسجدی، دبیركل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران درباره فروش سیگارهای الكترونیك در ایران و آسیب‌های آن به «اعتماد» گفت: «این سیگارها براساس تحقیقاتی كه روی آنها انجام شده است دارای آرسنیك و تعدادی دیگر از مواد سرطان‌زا هستند. در واقع عوارض اصلی این سیگارها این است كه فرد را به شكلی متفاوت‌تر از سیگار به نیكوتین معتاد می‌كنند. این سیگارها كه با قیمت‌های گرانی در بازار وجود دارد و ما هم فروش و توزیع آن را در كشور خودمان به هر طریقی ممنوع اعلام كردیم اما اگر سایت‌ها یا برخی جاهای دیگر اقدام به فروش این محصول كرده‌اند با گزارش مردم به نیروی انتظامی با آنها برخورد می‌شود.»

در یكی از این سایت‌ها درباره سیگار الكترونیك نوشته است: سیگار الكترونیك الكترو اسموك یك دستگاه دود‌زای میكرو الكترونیك است كه از تكنولوژی بمباران اتمی برای تولید دود استفاده می‌كند، به‌این‌ترتیب كه برای به وجود آوردن دود با بوی توتون از ریز‌سازی مایعی استفاده می‌كند كه در داخل آن وجود دارد، این دستگاه همانند سیگارهای معمولی سیگاری‌ها را تحریك می‌كند و می‌تواند به‌صورت سالم و بدون خطر نیاز آنها را به دود برآورده و آنها را شاد و ریلكس كند اما یك‌سری تفاوت‌هایی با سیگار‌های معمولی دارد از جمله قابل اشتعال نیست و هیچكدام از چهار هزار ماده سمی و منواكسید‌كربن موجود در سیگار در آن دریافت نمی‌شود، سیگار الكترونیكی محصولی جدید برای مراقبت از سلامتی شماست.

این در صورتی است كه تمام سازمان‌های مبارزه با مواد مخدر و حتی سازمان بهداشت جهانی به مقابله با این سیگار پرداخته‌اند.


پژوهش‌های بین‌المللی درباره سیگار الكترونیك

مدتی پیش رادیو فرانسه در گزارشی درباره سیگارهای الكترونیك می‌گوید: در پاسخ به تحقیقات انجام گرفته به درخواست كارخانه‌های ساخت سیگارهای الكترونیكی حاكی از آن بودند كه برخلاف سیگار عادی، این فرآورده حاوی هیچ‌یك از چهارهزار ماده مضر موجود در تركیبات شیمیایی كاغذ، فیلتر و توتون سیگار عادی نیست. جامعه اروپایی بیماری‌های تنفسی یاد‌آوری می‌كند كه حضور مواد شیمیایی دیگر در تركیبات سیگارهای الكترونیكی می‌تواند به اندازه مواد زیانبار در سیگار عادی برای سلامت مصرف‌كنندگان خطرساز باشد. در تركیبات سیگارهای الكترونیكی كه باعث می‌شود نیكوتین استنشاق شده و بخاری كه مصرف‌كنندگان به جای دود سیگار استنشاق می‌كنند، طعم‌های متفاوت داشته باشد، مثل طعم نعنا، میوه‌یی، قهوه، وانیل یا كارامل، چند ماده شیمیایی وجود دارد كه در این میان حلال‌هایی مانند «پروپیلن گلیكول» و خصوصا حلال «دی‌اتیلن گلیكول» وجود دارد كه این حلال در صنعت برای ساخت ضد یخ استفاده می‌شود و می‌تواند خود عامل سرطان‌زا به حساب‌ آید.

ولی‌زاده، كارشناس دبیرخانه كشوری كنترل دخانیات وزارت بهداشت درباره برخورد با عاملان فروش این سیگارها به ما گفت: در كشور خودمان ما توسط وزارت بهداشت در دو مرحله مكاتباتی را با وزارت بازرگانی، صنایع و معادن داشتیم كه نسبت به توزیع و فروش این سیگارها هشدار دادیم از سمت دیگر وزارت كشور هم این مساله را تایید كرد كه باید با فروشندگان این سیگارها برخورد شود. نیروی انتظامی هم از ما خواسته تا با معرفی عاملان فروش، خودشان اقدام به جمع‌آوری آنها كنند اما درباره سایت‌ها باید بگویم كه هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده است و مسوولان می‌گویند كه نظارت روی این سایت‌ها كه هر روز مسیر خود را تغییر می‌دهند كار دشواری است. امیدواریم كه مردم خودشان روش‌های جایگزین را برای ترك سیگار انتخاب كنند زیرا این سیگارها هیچ كمكی برای ترك سیگار نمی‌كنند و چون از طریق حالت اسپری نیكوتین به بدن می‌رسد عواقب بسیار بیشتری نسبت به سیگار دارد. باید هرچه زودتر جلوی این سایت‌ها هم گرفته شود تا تبعات بیشتری برای مردم نداشته باشد.

روش‌های سالم برای ترك به جای سیگار الكترونیكی

سازمان بهداشت جهانی، كالاهایی را كه مبانی علمی اثربخشی دارند و توسط مراكزی چون اداره پزشكان اروپا و سازمان غذا و داروی امریكا توصیه می‌شوند حمایت می‌كند. این در حالی است كه درمان‌های جایگزین نیكوتین به سیگار به خوبی مطالعه شده‌اند و درمان استنشاقی هم‌اكنون در دست بررسی نیست. مطالعات تصویربرداری توسط پرتوهای پوزیترون نشان داده‌اند كه با استنشاق سیگار الكترونیك تا 90درصد در دهان نیكوتین به جای می‌گذارد و میزان كمی به شش‌ها می‌رسد. براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، تمامی روش‌های ترك سیگار موجود در جهان در خلال 11سال گذشته از طریق مقالات منتشر شده در PubMed مورد بررسی قرار گرفت و از 17روش موجود، سیگار الكترونیك در رتبه آخر قرار گرفت. فروش از طریق اینترنت و ماهواره و در برخی كشورها مستقیما در بازار صورت می‌گیرد.

عرضه كه عموما از كشور چین بوده و در آنجا تولید می‌شود در بسیاری از كشورهای وابسته به سازمان بهداشت جهانی به صورت كنترل نشده‌یی صورت گرفته است. اداره غذا و داروی امریكا اخیرا مواد موجود در 18كارتریج مختلف را كه با دو سیگار الكترونیك فروش می‌روند، بررسی كرد. میزان مواد و مقادیر تولید گاز، در هنگام استنشاق آنها تفاوت‌های قابل ملاحظه‌یی وجود دارد. در برخی مقادیری از نیتروزآمین‌ها وجود دارد كه حاصل مصرف مواد دخانی است و سرطان‌زا شناخته شده‌اند. میزان نیكوتین موجود در كارتریج‌ها با مقادیر اعلان شده روی بسته‌بندی یكی نبوده و برخی كارتریج‌ها كه نباید نیكوتین می‌داشتند حاوی نیكوتین بودند.

مسجدی، دبیركل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران درباره سیگارهای الكترونیك و ترك سیگار گفت: فرهنگ مردم باید به سمتی پیش برود كه برای ترك سیگار از طریق موسسات مجاز اقدام كنند و این روش‌هایی كه همه می‌دانند بسیار مضر است را استفاده نكنند اگر مردم خودشان این‌گونه تصمیم بگیرند بازار این اجناس در كشور كم خواهد شد و دیگر هر روز با محصولی كه بیشتر جان مردم را می‌گیرد مواجه نمی‌شویم. این سیگارها نه اینكه جان انسان‌ها را نجات نمی‌دهد بلكه جان عده بیشتری را هر روز می‌گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha