سلامت نیوز : رئیس مرکز تحقیقات چاقی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ضمن تأکید بر این نکته که استفاده از داروهای لاغری باید با تجویز پزشک متخصص صورت پذیرد، گفت: اگر فرد دچار چاقی غیر قابل کنترل با رژیم غذایی و دارو باشد، جراحی ضرورت پیدا می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ حسین دلشاد، رئیس مرکز تحقیقات چاقی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ضمن تاکید بر این نکته که استفاده از داروهای لاغری تنها باید با تجویز پزشک متخصص صورت پذیرد، اظهار داشت: در صورتی‌که فرد دچار چاقی شدید و غیر قابل کنترل با رژیم غذایی و دارو باشد اعمال جراحی مناسب ضرورت پیدا می‌کنند.

رئیس مرکز تحقیقات چاقی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: اعمال جراحی برای تخلیه چربی های زیر پوست یا لیپوساکشن و لیزر تنها برای از بین بردن چاقی موضعی و غیرطبیعی مثلاً در زیر شکم و غیره به‌منظور تناسب اندام کاربرد دارند اما قادر به کاهش خطر عوارض منتسب به چاقی نیستند.  

دلشاد با تأکید بر اینکه مهم‌ترین راه مبارزه با چاقی پیشگیری از آن است ادامه داد: زمینه‌های مساعدکننده افزایش وزن و چاقی باید به نحوی تحت کنترل درآیند و در این زمینه مهم‌ترین عوامل محیطی تاثیرگذار در بروز چاقی، بی‌تحرکی و پرخوری به خصوص مصرف مواد غذایی پرکالری از جمله فست‌فودها است که استفاده از آن دربسیاری از خانواده‌ها رایج است.

دبیر علمی چهارمین کنگره پیشگیری و درمان چاقی ایران افزود:  مهم‌ترین وظیفه سازمان‌های دولتی به‌ویژه وزارت بهداشت و رسانه‌ها ارتقا آگاهی مردم  نسبت به عوامل مستعدکننده در ابتلا به افزایش وزن و چاقی است به طوری که افراد جامعه فعالیت جسمی بیشتری را پیشه کرده و از پرخوری پرهیز نمایند.

دلشاد گفت: در این زمینه ایجاد تسهیلات برای فعالیت جسمی به طوری که همه افراد جامعه به راحتی بتوانند از آن استفاده کنند، اهمیت دارد.

وی همچنین اقدام شهرداری در راستای نصب وسایل ورزشی در پارک‌ها را یک اقدام مثبت تلقی کرد و توصیه نمود که شهروندان از این اقدام استفاده بهینه داشته باشند.

فوق تخصص بیماریهای غدد درون ریز و متابولیسم تصریح کرد: چاقی در کودکان سنین مدرسه در حال افزایش است، چرا که دانش آموزان کمتر به غذای سنتی علاقه مندند و به فست فودها روی آورده‌اند و نتیجه مصرف این غذاهای پرکالری، چاقی است.

دلشاد افزود: از سوی دیگر، تحرک کودکان نیز در اثر پرداختن به بازی‌های کامپیوتری و تماشای تلویزیون و فیلم و نداشتن فضای مناسب برای ورزش کاهش پیدا کرده است و کاهش تحرک در دو سه دهه اخیر، چاقی را در گروه کودکان و نوجوانان - به‌ویژه درکشورهای صنعتی و نیمه صنعتی- افزایش داده است.

دبیر علمی چهارمین کنگره پیشگیری و درمان چاقی ایران تصریح کرد: وظیفه آموزش و پرورش و سایر متولیان این است که فضاهای آموزشی مدارس را به نحوی ساماندهی کنند که دانش آموزان امکان فعالیت جسمی داشته باشند.

وی افزود: امروزه زنگ‌های ورزش در مدارس ما به خصوص مدارس غیردولتی که فضای مناسب ورزشی ندارند یک ساعت زائد محسوب می‌شود و در این زنگ‌ها، در اکثر مدارس، به علت نبود معلم ورزش، دانش آموز وادار به فعالیت ورزشی نمی‌شود.

دلشاد ادامه داد: برحسب شدت توده چربی در بدن، چاقی را به سه دسته خفیف، متوسط و شدید تقسیم بندی می‌کنند؛ چاقی‌های خفیف و متوسط با رژیم و فعالیت بدنی درمان می‌شوند، اما در مواردی که فرد دچار چاقی شدید است، رژیم درمانی و ورزش به تنهایی نتیجه بخش نخواهد بود.

رئیس مرکز تحقیقات چاقی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: در این موارد استفاده از داروهای مجاز و تایید شده -که تعداد آنها محدود  است - کمک کننده خواهند بود  به شرطی که این داروها تحت نظر پزشک متخصص تجویز شوند.

دلشاد، درمان بعضی چاقی‌های شدید را با سه روش ذکرشده جوابگو ندانست و به درمان توسط اعمال جراحی بر روی دستگاه گوارش اشاره کرد و گفت: روش‌های جراحی متفاوتی برای درمان چاقی‌های شدید وجود دارد اما تصمیم گیری برای انجام این اعمال جراحی باید توسط یک تیم پزشکی شامل تخصص های مختلف در جراحی باریاتریک، غدد درون ریز، تغذیه، روانشناس، طب ورزشی ، مددکار اجتماعی و در صورت لزوم دیگر تخصص های طب داخلی اتخاذ شود.

بر اساس این گزارش، چهارمین کنگره پیشگیری و درمان چاقی ایران از 13 تا 15 آذرماه سال جاری در محل سالن همایش‌های امام خمینی (ره) دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار می‌شود.

علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت اینترنتی www.iranobesitycongress.com  و یا با شماره تلفن 44412437 تماس بگیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha