یک آسیب شناس اجتماعی دلیل سونامی ایدز در کشور را ممانعت دولت احمدی نژاد از اطلاع رسانی ایدز توسط آسیب شناسان اجتماعی دانست و با انتقاد از وضعیت نامناسب انگ زدایی از ایدز در کشور، دشنام اجتماعی به مبتلایان را عاملی برای مخفی کاری و گسترش این بیماری عنوان کرد.

مخفی کاری و تابوسازی، سونامی ایدز را رقم زد/دولت احمدی نژاد به آسیب شناسان برای اطلاع رسانی ایدز "نه" گفت
سلامت نیوز: یک آسیب شناس اجتماعی دلیل سونامی ایدز در کشور را ممانعت دولت احمدی نژاد از اطلاع رسانی ایدز توسط آسیب شناسان اجتماعی دانست و با انتقاد از وضعیت نامناسب انگ زدایی از ایدز در کشور، دشنام اجتماعی به مبتلایان را عاملی برای مخفی کاری و گسترش این بیماری عنوان کرد.

دولت احمدی نژاد به آسیب شناسان برای اطلاع رسانی ایدز "نه" گفت

دکتر مجید ابهری در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز، درباره دلیل گسترش شیوع ایدز در کشور گفت:« 8 سال پیش یعنی در ابتدای دولت احمدی نژاد، وقتی اولین آثار گسترش این بیماری در کشور مشاهده شد از مسئولین درخواست کردم اجازه اطلاع رسانی در رسانه ها را به اینجانب و آسیب شناسان اجتماعی بدهند، پاسخ ما این بود:" صحبت در این زمینه اشاعه فساد است". امروز به جایی رسیده ایم که صحبت از ایدز بسیار ساده تر از حرف زدن در مورد بیماری سرماخوردگی است. »

مخفی کاری و تابوسازی، سونامی ایدز را رقم زد
انگ سیاه نمایی به آسیب شناسان اجتماعی

وی ادامه داد:« چرا اینگونه شد؟ تابوسازی بیماری HIV/ADIS در شرایطی که بسیاری از کشورها آموزش آن را از سطح مدارس آغاز کرده بودند، مخفی کاری و مقابله با افرادی که قصد اطلاع رسانی در این زمینه داشتند و انگ سیاه نمایی به آنها، باعث شد ناگهان با سونامی ایدز مواجه شویم.»

پای ایدز به خانواده ها کشیده شد

متخصص علوم رفتاری تاکید کرد:« گسترش رفتارهای پرخطر جنسی همراه با اعتیاد تزریقی باعث شد که پای این بیماری به داخل خانواده ها نیز کشیده شود. زنان و مردانی که بدون اطلاع از عواقب شوم این بیماری در کشورهای دیگر، دچار این بیماری شده بودند از بعضی از کشورها اخراج شدند و از بعضی دیگر کشورها نیز با اختیار به ایران بازگشتند. نتیجه این شد که دختران آلوده به ایدز گروه انتقام جویان را تشکیل دادند و با فلسفه غلط و کاذب انتقام جویی دست به آلوده کردن جوانان زدند. کسی به آنها نگفت مگر شما ایدز را در ایران گرفته اید که قصد انتقام جویی از ایرانیان را دارید؟»

ابتلای 180 زن و دختر ایرانی در کشورهای حاشیه خلیج فارس
سازمان انتقال خون سد ایدز را شکست

وی افزود:« بیش از 180 زن و دختری که در کشورهای حاشیه خلیج فارس میزبان این بیماری شده بودند با خفت از آنجا اخراج شده و این ویروس را به کشور خود آوردند. این سوغات شوم نوعی از انتقال ویروس را فراهم کرد. البته اگر بخواهیم واقع بینانه قضاوت کنیم کشور ما به خاطر ارزش های اخلاقی و معیارهای دینی یکی از پاک ترین ممالک دنیا بوده و هست. تا وقتی که یک سازمان دولتی به نام سازمان انتقال خون، خون های آلوده به ویروس HIV را به کشور وارد و در رگ های بیماران ریخت. از آنجا به بعد دیگر سدی در مقابل این ویروس خانمان برانداز وجود نداشت.»

ایدز تبدیل به دشنام اجتماعی شده است

دکتر ابهری گفت:« رفتارهای پرخطر جنسی، انتقال از مادر به فرزند و اعتیاد تزریقی مثلث شوم انتقال ویروس ایدز در کشور ما بودند و هنوز هم هستند. از آنجایی که این بیماری تبدیل به نوعی دشنام شده است یعنی بر در و دیوار اینگونه بیماران می نویسند "ایدزی" ، و این نوعی دشنام اجتماعی است. تاوقتی که زشتی این بیماری اینچنین است بیماران درد خود را نهان خواهند کرد و این مخفی کاری باعث گسترش بیشتر آن خواهد گردید.»

اهرم های اصلی پیشگیری از ایدز کدامند؟

وی تاکید کرد:« آموزش های عمومی و در اختیار گذاشتن ابزار پیشگیری دو اهرم اصلی در جلوگیری از گسترش این بیماری است. در بعضی از کشورها آمار مبتلایان به ایدز به صفر رسیده است. در مطالعه سیاست های اجرایی آنها در می یابیم آموزش تنها راه پیشگیری و توقف این سونامی است. »

عدم حمایت های اجتماعی از مبتلایان  

آسیب شناس اجتماعی در پاسخ به اینکه آیا مبتلایان به HIV/ADIS از حمایت های اجتماعی لازم در کشور برخوردار هستند، گفت:« سازمان بهزیستی متولی و حامی این بیماران است که تصور نکنم کسی تا به حال خیری از این سازمان دیده باشد. تنوع وظایف و تعدد اهداف این سازمان باعث شده است که رسیدگی به بیماران مبتلا به ایدز بسیار محدود و اندک باشد. سازمان های مرتبط دیگری مثل وزارت بهداشت و ثمن ها به عنوان سازمان های مردم نهاد باید چتر حمایت معنوی، مادی و اجتماعی خود را بر سر این بیماران بگسترانند تا با آموزش و حمایت های مادی و معنوی بتوانیم ما نیز آمار مبتلایان را به صفر برسانیم.»

نقش موثر رسانه ها در انگ زدایی از ایدز

وی در پاسخ به اینکه چه کنیم تا انگ زدن به بیماران مبتلا به HIV/ADIS در کشور از بین برود، گفت:« تنها راه آموزش توسط رسانه ها بویژه صدا و سیما است. تابوزدایی از این بیماری می تواند انگ زدایی نماید.»

انگ زدایی از ایدز در کشور مثل خالی کردن استخر با قاشق است

وی آموزش ها در زمینه HIV/ADIS و انگ زدایی از ایدز در کشور را ناکافی دانست و گفت:« در حال حاضر وضعیت آموزش انگ زدایی از ایدز در کشور ما مثل خالی کردن یک استخر با قاشق چایخوری است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha