یکشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۱
کد خبر: 87781
سلامت نیوز : بیماری ایدز در کشور تبدیل به یک بحران شده است. بحرانی که از جوانب مختلف قابل بررسی است و عواقب متعدد در سطوح مختلف دارد.عواقبی از جمله اقتصادی، بهداشتی، اجتماعی و حتی سیاسی می‌توان برای این بیماری رفتاری برشمرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت قانون ؛ گمان بر این است که تنها عوامل انتقال ویروس HIV  همان راه‌های چهارگانه( از طریق استفاده از سرنگ و سوزن مشترک در بین معتادان تزریقی، رابطه جنسی ناسالم، انتقال از مادر باردار به نوزاد، تزریق خون آلوده) است که متخصصان بیان کرده‌اند. اما کمتر دیده شده است که از زاویه‌ای اجتماعی به این موضوع نگریسته شود. منابع رسمی‌اعلام کرده‌اند که افراد مبتلا به ایدز جامعه‌ای 27 هزار نفری را تشکیل می‌دهند. این افراد همگی ناقلین ویروس HIV در جامعه هستند و به نظر می‌رسد با تمرکز بر این افراد حجم زیادی از نگرانی‌ها از بابت شیوع بیماری ایدز کاسته می‌شود. به دلیل پنهان بودن بیماری ایدز، افراد عادی و جمعیت عمومی‌متوجه ابتلای یک فرد به بیماری ایدز نمی‌شوند و کمتر مشاهده شده است که افراد یک محله و حتی یک خانواده از ابتلای فردی به بیماری ایدز آگاه باشند.

در حقیقت بیشتر افرادی که از ابتلای فردی به بیماری ایدز آگاه هستند، کارکنان و پرسنل سیستم بهداشتی کشور اعم از پزشکان، دندانپزشکان، پرستاران، مددکاران اجتماعی و دیگر اعضای سیستم بهداشتی هستند. برخورد کادر سیستم بهداشتی با افراد مبتلا به بیماری ایدز بسیار اهمیت دارد. اینکه چقدر این افراد از بیماری ایدز و راه‌های انتقال آن آگاهی دارند. چند درصد از کارکنان سیستم بهداشتی کشور درباره چگونگی نحوه برخورد و تعامل بدون انگ با فرد مبتلا به بیماری ایدز آموزش دیده‌اند.چه تعداد از این افراد با رفتارشان سبب نمی‌شوند که روحیه فرد مبتلا به بیماری ایدز جریحه‌دار شود و وی احساس تبعیض نکند.

متأسفانه بسیار مشاهده شده است که حتی پزشکان که خود نیز از راه‌های انتقال بیماری ایدز آگاهی دارند با افراد مبتلا به بیماری ایدز چنان برخورد توأم با انگ و تبعیض داشته‌اند که سبب آسیب به فرد بیمار و در بلند مدت به جامعه شده است. بیماران مبتلا به ایدز حق زندگی آبرومندانه و بدون تبعیض و انگ در جامعه دارند. تنها تفاوت آن‌ها با دیگر افراد در نوع بیماری‌شان است.

 آن‌ها در صورتی که آموزش‌های لازم را دیده باشند و از بیماری خود آگاه باشند هیچ مشکلی برای سلامتی دیگران ندارند. متأسفانه در برخی موارد دیده شده است که رفتارهای تبعیض‌آمیز کادر بهداشتی، فرد مبتلا به بیماری ایدز را چنان گوشه نشین و منزوی از اجتماع کرده است که وی کارکردهای اصلی خود را ازدست می‌دهد. رفتارهای انگ‌زا و تبعیض‌آمیز افراد جامعه با بیماران ایدز در مواردی سبب شده است که در وی حس کینه‌توزی و انتقام‌گیری شکل بگیرد و بعضاً به طور آگاهانه و عمدی بیماری خود را به روش‌های مختلف به دیگران منتقل کند. رفتار بدون انگ و تبعیض در برابر بیماران مبتلا به ایدز، از درون سیستم بهداشتی کشور باید شروع ‌شود و می‌توان امیدوار بود پس از آن، این رفتار در سطح جامعه اشاعه یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha