سلامت نیوز : بارها در این فرصت از چند بعدی بودن معضل موادمخدر و اعتیاد سخن گفته‌ایم و اینک چندبعدی بودن مساله چنان آشکار شده است که به‌عنوان یکی از اصول بدیهی در این زمینه مورد پذیرش همه است. بنابراین، برنامه‌های مبارزه با موادمخدر نیز باید با لحاظ این ویژگی (چندبعدی بودن معضل) طراحی و اجرا شوند تا اثرگذاری مطلوب داشته باشند. لیکن آنچه باید به نگاه فراگیر مبارزه با موادمخدر اضافه شود، تعیین اولویت‌هاست. زیرا در سلسله مراتب ریشه‌ها و عوامل اعتیاد، برخی عوامل به‌عنوان عوامل اصلی مطرح هستند. بنابراین، راهبردی‌های مبارزه نیز باید با توجه بیشتر به آنها مورد توجه قرار گیرند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ؛ یکی از وظایف و اختیارهای دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، تعیین اولویت‌ها راهبردهای مبارزه با موادمخدر است و همه کسانی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، باید با دیدگاه‌های دبیرکل ستاد آشنا باشند و در جهت آن گام بردارند. جناب آقای دکتر رحمانی فضلی، وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر،«اجتماعی‌کردن» مبارزه با مواد مخدر را به‌عنوان یکی از اولویت‌های اصلی ستاد در نظر گرفته است و در اظهارنظر‌های رسمی و غیررسمی روی این راهبرد تاکید دارد. ایشان در اظهارنظری گفته‌اند: وزارت کشور بنا دارد طرح شورای اجتماعی را اجرایی کند و مردم نیز باید دولت را در اجرای این طرح برای مقابله با ناهنجاری‌های اجتماعی به‌خصوص اعتیاد و قاچاق کمک کنند. وزیر کشور و دبیر کل ستاد در این سخن خود، راهبرد مبارزه را مشخص و یکی از راه‌های آن را اعلام کرده است. در واقع می‌توان گفت اجتماعی‌کردن مبارزه با مواد مخدر به معنای اولویت دادن به مشارکت‌های واقعی مردمی در همه ابعاد آن است. در این دیدگاه مردم می‌توانند از یک سو در پیشگیری از اعتیاد و درمان معتادان و از سوی دیگر در مقابله با قاچاق مواد مخدر مشارکت داشته باشند و دولت را در این زمینه یاری کنند. شکی نیست که حضور مردم در عرصه‌های گوناگون، حلقه مفقوده مبارزه با مواد مخدر است.

برای مثال تاکنون کمتر درباره نقش مردم و اجتماعی شدن مقابل با قاچاق صحبت شده است؛ در حالی که با اجتماعی شدن این موضوع،‌ جایی برای فعالیت سوداگران مرگ باقی نمی‌ماند. زیرا اگر تک‌تک مردم خود را در مقابله با قاچاق و توزیع مواد مخدر در سراسر کشور مسئول بدانند، نسبت به آن حساس باشند و به نیروهای امنیتی و انتظامی کمک کنند،‌ عرصه بر سوداگران مرگ تنگ خواهد شد. نقش مردم و اجتماعی شدن مبارزه در پیشگیری از اعتیاد و درمان معتادان نیز برکسی پوشیده نیست و تجربه سال‌های اخیر نیز نشان داده است، حضور مردم به حماسه در این زمینه خواهد انجامید. با اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر، آحاد مردم در این زمینه نقش جدی خواهند داشت و مشارکت مردمی در چند سازمان مردم نهاد خلاصه نخواهد شد. نکته آخر اینکه وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر از اجرایی شدن«طرح شورای اجتماعی» برای مقابله با مسائل اجتماعی به‌ویژه اعتیاد و قاچاق سخن گفته است که باید منتظر ماند تا روش اجرایی آن و نقش ستاد مبارزه با مواد مخدر روشن شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha