یکشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۲
کد خبر: 87797
سلامت نیوز : بیماری مهلک ایدز که تاکنون درمان قطعی برای آن یافت نشده یک بیماری منحصر به کشورهای فقیر نیست بلکه تاکنون افراد مشهور بسیاری را نیز در کشورهای پیشرفته و ثروتمند مبتلا ساخته و این واقعیت بر ضرورت افزایش اطلاع‌رسانی در زمینه مقابله با این عفونت مرگبار تاکید می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ اول دسامبر مصادف با «روز جهانی ایدز» است و به مناسبت این روز هر ساله در سراسر جهان مراسم ویژه‌ای برگزار می‌شود. هدف از گرامیداشت این روز افزایش آگاهی‌ها نسبت به این بیماری مهلک است. این روز فرصتی است تا بخش‌های خصوصی و دولتی اطلاعات خود را درباره وضعیت شیوع این بیماری و شیوه‌های موثر مقابله و کنترل آن به ویژه در کشورهایی که بیشترین نرخ شیوع را دارند به اشتراک بگذارند.

سازمان بهداشت جهانی (WHO) در این رابطه اعلام کرد که این روز از حد فاصل سال‌های 2011 تا 2015 میلادی با شعار «رسیدن به نقطه صفر در موارد جدید ابتلا، تبعیض و مرگ‌و‌میر ناشی از ایدز» نامگذاری شده است.

بیماری ایدز همچنان هیچ درمان قطعی ندارد اما با این حال شیوه‌های درمانی موجود به مبتلایان این بیماری کمک می‌کند تا بتوانند برای چند سال یا شاید هم ده‌ها سال به زندگی خود ادامه دهند.

این گزارش مروری بر سرنوشت ورزشکاران صاحب عنوان و هنرمندان برجسته‌ای است که در اثر این بیماری مهلک جان باخته‌اند و نشان می‌دهد که در صورت ابتلا به این بیماری و تشخیص آن، اقدام به درمان به موقع شانس ادامه حیات بیمار را تا چندین سال افزایش می‌دهد.

بنابراین گزارش، برخی از افراد مشهوری که به عفونت مرگبار ایدز مبتلا شده‌اند عبارتند از:

فردی مرکوری

فردی مرکوری

«فردی مرکوری» یکی از ستارگان بزرگ موسیقی در سال 1987 میلادی متوجه شد که به ویروس ایدز آلوده است اما وی این راز را به مدت چهار سال از همه پنهان کرد اما بالاخره در سال 1991 میلادی و پس از گزارش پزشکان مبنی بر ابتلای وی به ذات‌الریه ناشی از ایدز، جان باخت.

لیبریس

لیبریس

«لیبریس» هنرمند تلویزیونی و حد فاصل سال‌های 1950 تا 1970 میلادی گرانترین اجراکننده برنامه‌های سرگرمی در جهان بود. در سال 1986 میلادی و در خلال تور 21 روزه خود که در آن 2.5 میلیون دلار درآمد کسب کرد، وی مبتلا به ایدز تشخیص داده شد و در ژانویه 1987 میلادی به دلیل مشکوک بودن به کم‌خونی در بیمارستان بستری شد و در چهارم فوریه همان سال جان باخت. با این حال وی هرگز در مورد ابتلای خود به ایدز صحبت نکرده بود ولی کالبدشکافی از جسدش، ابتلای «لیبریس» به ایدز را تایید کرد.

آرتور اش

«آرتور اش» تنها آمریکایی آفریقایی تباری است که تاکنون موفق به کسب مقام قهرمانی مسابقات تنیس «ویمبلدون» شده است. در سال 1988 میلادی مشخص شد وی به ویروس HIV آلوده است. علت ابتلای وی به ایدز دریافت خون آلوده در خلال دومین عمل جراحی پیوند قلب وی در سال 1983 میلادی عنوان شده است. «اش» در فوریه 1993 میلادی بر اثر ذات‌الریه ناشی از ایدز جان باخت.

آرتور اش

اروین مجیک جانسون

«مجیک جانسون» را باید بدون شک بزرگترین بازیکن تاریخ لیگ بسکتبال آمریکا (NBA) دانست. در خلال تمرینات پیش فصل 1991 - 1992 میلادی لیگ NBA مشخص شد وی به ایدز مبتلا است. «جانسون» بلافاصله از میادین خداحافظی کرد اما در سال 1992 به میادین بازگشت و مدال طلای المپیک را با تیم ملی آمریکا کسب کرد و در رقابت‌های فصل 1996 میلادی نیز در 32 بازی با لباس «لیکرز» به میدان آمد. وی زندگی نسبتا سالمی را ادامه داده و در برنامه‌های آموزش همگانی و جلوگیری از ابتلا به بیماری ایدز فعالیت داشته است.

اروین مجیک جانسون

گریک لوگانیس

«لوگانیس» قهرمان مسابقات شنا و شیرجه المپیک در سال 1988 میلادی متوجه شد مبتلا به ایدز است و اعلام عمومی این مسئله در رسانه‌ها از سوی وی سبب شد بسیاری از اسپانسرها وی را رها کنند. پس از این اعلام عمومی، وی در یک مستند تلویزیونی زندگی خود را بازگو کرد.

گریک لوگانیس

هوارد اشمن

«اشمن» یک نمایشنامه‌نویس مستعد، شاعر و کارگردان بود که در دهه 80 میلادی به مدت چند سال و به علت ترس از دست دادن شغلش راز ابتلا به ایدز را مخفی کرد. وی در نهایت در مارس 1991 میلادی بر اثر عوارض ناشی از بیماری ایدز جان باخت. در سال 1992 میلادی و پس از مرگ «اشمن» دومین جایزه اسکار بهترین آواز به وی تعلق گرفت.

هوارد اشمن

استبان دی جیزز

«استبان» قهرمان سابق سبک‌وزن بوکس آمریکا به دلیل مبارزات سه‌گانه‌اش با «روبرتو دوران» شناخته شده است. وی هنگامی که به جرم قتل یک نوجوان 17 ساله بر اثر مشاجره بر سر یک تصادف در «پورتوریکو»‌ به زندان افتاد، متوجه شد به ایدز مبتلا شده است. وی در نهایت با عذرخواهی «رافائل هرناندز کولون»، فرماندار «پورتوریکو» عفو و از زندان آزاد می‌شود و در نهایت در 11 ماه مه سال 1989 میلادی بر اثر عوارض ناشی از ایدز و در 37 سالگی جان می‌بازد.

راک هادسون

«هادسون» هنرپیشه مشهور آمریکایی که در سال 1984 میلادی اعلام شد به ایدز مبتلا شده است. به نظر می‌رسد «هادسون» بر اثر خون آلوده‌ای که طی عمل جراحی قلب باز به وی تزریق شد به این بیماری مبتلا شده باشد. وی در اکتبر سال 1985 میلادی و درست یک ماه و نیم قبل از جشن گرفتن 60 سالگی‌اش جان باخت. مرگ «هادسون» منجر به تاثیر بزرگ و مثبتی بر اطلاع‌رسانی و آگاهی درباره بیماری ایدز شد و پس از مرگ وی بودجه‌های بسیاری به تحقیقات و یافتن درمانی برای این بیماری اختصاص یافت.

راک هادسون

اسحاق آسیموف

«آسیموف» دانشمند رشته بیوشیمی روس و نویسنده داستان‌های علمی تخیلی که شهرت خود را مدیون نوشتن این کتاب‌ها است. وی در سال 1983 میلادی تحت عمل جراحی قلب قرار گرفت و به دلیل تزریق خون آلوده به ویروس ایدز آلوده شد. خانواده «آسیموف» تصمیم گرفتند پس از مرگ وی در آوریل 1992 میلادی، راز بیماری او را به مدت یک دهه مخفی نگه دارند اما در نهایت «جنت» همسر «آسیموف» و «روبی»، دخترش تصمیم می‌گیرند این راز رسانه‌ای شود.

آنتونی پرکینز

«پرکینز» بازیگر اصلی سری فیلم‌های روانی ساخته کارگردان مطرح ایتالیایی «آلفرد هیچکاک» بود که با بازی در این فیلم به شهرتی جهانی دست یافت. «برونسون» همسر «پرکینز» به مدت دو سال ابتلای همسرش به این بیماری را مخفی کرده بود چرا که معتقد بود با همگانی شدن این موضوع، وی شغلش را از دست می‌دهد.

پرکینز در اظهارنظری پیش از مرگ خود گفت: خیلی‌ها بر این گمان هستند که ایدز عذاب‌ خداوند است. اما من معتقدم این بیماری فرستاده شده تا به انسان‌ها عشق، تفاهم و همدردی بیاموزد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha