یکشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۲
کد خبر: 87798

سلامت نیوز : همزمان با «روز جهانی ایدز» سازمان جهانی بهداشت (WHO) دستورالعمل‌های جدیدی را برای افراد بزرگسال به منظور انجام آزمایش‌های لازم، دریافت مشاوره، درمان و مراقبت در برابر ایدز ارائه می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ سازمان جهانی بهداشت در تازه‌ترین آمار خود از شمار مبتلایان به این عفونت مرگبار اعلام کرد: بیش از دو میلیون فرد 10 تا 19 ساله در جهان با ویروس ایدز زندگی می‌کنند که بسیاری از آنان از مراقبت‌ها و حمایت‌های لازم برای پیشگیری از انتقال بیماری‌شان و حفظ سلامت خود بی‌بهره هستند. همچنین میلیون‌ها نوجوان دیگر در معرض خطر ابتلا به این بیماری مهلک هستند.

فقدان حمایت‌های موثر و خدمات قابل قبول در زمینه کنترل ایدز برای نوجوانان موجب شده که نرخ مرگ و میر ناشی از این بیماری در میان این گروه سنی تا 50 درصد افزایش یابد در حالی‌ که بر اساس آمارهای موجود در فاصله سال‌های 2005 تا 2012 میلادی میزان مرگ و میر ناشی از ایدز در کل جمعیت مبتلایان به آن 30 درصد کاهش داشته‌ است.

بررسی‌های سازمان جهانی بهداشت حاکی از آن است که در سال 2012 میلادی 35.3 میلیون نفر در جهان آلوده به ویروس HIV بوده‌اند که 2.1 میلیون نفر از آنها نوجوان بودند. همچنین در این سال 2.3 میلیون مورد جدید آلودگی به ویروس ایدز اتفاق افتاده است. در عین حال در پایان سال 2012 میلادی نیز 9.7 میلیون نفر در کشورهای بادرآمد پایین و متوسط خدمات درمانی «ضدبازگشت ویروسی» برای کنترل ایدز دریافت کردند.

ایدز یکی از کشنده‌ترین بیماری‌های عفونی در جهان است که تاکنون به مرگ 36 میلیون نفر در جهان منجر شده و تنها در سال 2012 میلادی، 1.6 میلیون نفر بر اثر ایدز جان خود را از دست دادند.

طبق دستورالعمل‌های جدید سازمان جهانی بهداشت در سال 2013، حدود 29 میلیون نفر در جهان به خدمات درمانی «ضدبازگشت ویروسی» نیازمند هستند.

مطالعات سازمان جهانی بهداشت نشان می‌دهد که دستیابی به شیوه‌های پیشگیری در کشورهای بادرآمد پایین و متوسط محدود است اما پیشرفت‌هایی نیز در این زمینه مشاهده شده‌ است. برای مثال در سال 2012 میلادی، 62 درصد از زنان باردار آلوده به HIV با دریافت و مصرف داروهای تجویزی این سازمان از انتقال بیماری خود به نوزادشان جلوگیری کرده‌اند.

علاوه بر این، HIV‌ مهمترین فاکتور خطرزا در ابتلا به سل است. طبق آمار در سال 2012 میلادی تقریبا 320 هزار مورد مرگ ناشی از بیماری سل در میان مبتلایان به ایدز گزارش شده‌ که یک پنجم از کل 1.6 میلیون مورد مرگ ناشی از ایدز در این سال را شامل می‌شود. گزارش‌ها همچنین حاکیست اکثریت بیماران مبتلا به ایدز و سل در آفریقای سیاه زندگی می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha