سلامت نیوز : معاون بهداشتی وزیر بهداشت با اشاره به محدودیت‌ها در اطلاع‌رسانی در زمینه پیشگیری از ابتلا به ایدز، گفت: لازم است اطلاع‌رسانی‌ها بیشتر و به صورت همگانی درباره این بیماری صورت گیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر علی‌اکبر سیاری در مراسم بزرگداشت روز جهانی ایدز که در وزارت بهداشت برگزار شد، با تاکید بر لزوم اطلاع‌رسانی در زمینه روش‌های پیشگیری از ابتلا به ایدز، گفت: در زمینه پیشگیری از ابتلای جنسی به ایدز، تمام اندیشمندان و صاحبنظران دنیا به سه نتیجه رسیده‌اند؛ خویشتن‌داری، تشکیل خانواده و در نهایت استفاده از ابزار ایمن در تماس‌های جنسی است.

وی در این باره ادامه داد: هنوز مردم از ارائه اطلاعات وسیع درباره این بیماری نگرانند، حتی افرادی که عمق این قضیه را نیز می‌دانند حاضر نیستند این بحث به صورت گسترده باز شود. بر همین اساس است که از یک رو با مشکل بروز این بیماری مواجه هستیم و از سوی دیگر در تدوین آموزش و روش‌های پیشگیری از آن مشکل داریم.

سیاری افزود: عقل و خرد جمعی باید کنار یکدیگر قرار گیرد تا مشخص شود چگونه می‌توان بر این مسئله فائق آمد. همه باید نگران باشیم که چگونه می‌توان از سد ایدز، راه انتقال آن و همچنین اطلاع‌رسانی درست به خانواده‌ها عبور کنیم. این مقوله نیازمند فکر است. همه باید فکر کنیم که چگونه مسائل فرهنگی و حد و حریم خانواده‌ها را رعایت کرده اما در عین حال اطلاع‌رسانی مناسب به نوجوانان، جوانان و خانواده‌ها داشته باشیم.

وی گفت: در مدت فعالیتم در وزارت بهداشت تلاش کرده‌ام که این اطلاع‌رسانی‌ها به صورت درست انجام شود. به این منظور دیداری با ضرغامی، رییس سازمان صدا و سیما داشتیم و مشکلات را بازگو کردیم. کاری که از دستمان برمی‌آید را انجام می‌دهیم. باید سایرین نیز کمک کنند. باید ابزار پیشگیری برای تماس جنسی در دسترس باشد. حمایت اجتماعی از بیماران مبتلا باید فراهم شود. این بیماران مانند سایر افراد نیازمند شغل هستند و باید در جامعه حضور داشته باشند.

سیاری بر لزوم دسترسی بیشتر به مشاوره و پایگاه‌های درمانی، تاکید کرد و گفت: هر چند وضع بروز این بیماری‌ در زندان‌ها بهتر شده، اما هنوز در این زمینه مشکل داریم. کسانی وارد زندان‌ها می‌شوند که دارای مشکل هستند، بنابراین باید قدم‌های بزرگتری در زمینه بهداشت، مشاوره و فراهم کردن تسهیلات بیشتر در زندان‌ها برداشته شود.

وی در عین حال گفت: تواناترین عنصر برای حل مشکلات جامعه، خود جامعه است. به این منظور کمک‌های علمی، فنی و فراهم کردن تسهیلات، لازم است. وظیفه ما است که برای جامعه، این سه مورد را فراهم کنیم.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت در پایان گفت: امروز در اینجا گرد یکدیگر جمع شده‌ایم که دست به دست هم داده و این سه مورد را برای جامعه فراهم کنیم. امیدوارم با کمک مردم بتوانیم انتقال موارد جدید این بیماری را به صفر رسانده، مرگ را به صفر برسانیم و انتقال از مادر به نوزاد را متوقف کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha