سلامت نیوز : رییس شبکه هپاتیت کشور در پاسخ به اینکه آیا ناقلین هپاتیت B می‌توانند ازدواج کنند یا خیر، گفت: مانعی برای این امر وجود ندارد، ولی همسر فرد مبتلا باید علیه این بیماری واکسینه شده و از تاثیر مثبت واکسن مطمئن شود. خطر انتقال عفونت در زندگی زناشویی سالم بسیار کم است.

دکتر سید موید علویان در گفت‌وگو با (ایسنا)، هپاتیت را نوعی التهاب کبدی معرفی کرد و با بیان اینکه در اغلب موارد عفونت از مادران آلوده به نوزادان منتقل می‌شود و تا سال‌ها علامتی ندارد، اظهار کرد: در برخی موارد نیز به دنبال هپاتیت حاد ویروسی، فرد ناقل بیماری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تاکنون درمانی برای ناقلین هپاتیت B ارائه نشده است، گفت: از آنجایی که عملکرد کبد این افراد خوب است، نیازی به درمان ندارند. بلکه مصرف بیشتر سبزیجات و میوه‌های تازه، مصرف بیشتر محصولات دریایی و پرهیز از مصرف چربی و اغذیه آماده و مصرف بیشتر ویتامین B1 می‌تواند در جلوگیری از فعال شدن بیماری موثر باشد.

علویان ادامه داد: باید توجه داشت که هپاتیت B حاد در 90 تا 95 درصد موارد به طور خود به خودی بهبود یافته و ویروس آن نیز به صورت کامل از بدن دفع می‌شود. در پنج تا 10 درصد موارد ویروس در بدن باقی می‌ماند و حالت ناقل هپاتیت پیش می‌آید.

رییس شبکه هپاتیت کشور به ناقلین هپاتیت توصیه‌ کرد: برای بررسی وضعیت کار کبد خود جهت معاینات و انجام آزمایشات خونی هر شش ماه یک بار به پزشک مراجعه نمایند.

وی افزود: کلیه اعضای خانواده (همسر، فرزندان و کسانی که در یک مکان با این افراد زندگی می‌کنند) باید بر علیه هپاتیت B واکسینه شوند. همچنین در صورت مراجعه به دندانپزشک، آزمایشگاه، پزشک و هر جای دیگری که خطر انتقال ویروس به دیگران وجود دارد، حتما او را از وجود ویروس هپاتیت در بدن خود آگاه نمایند.

رییس مرکز تحقیقات گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی بقیه اله (عج)، با بیان اینکه لازم است ناقلین از مصرف مشروبات الکلی و استعمال دخانیات پرهیز کنند، گفت: افراد چاق باید تلاش کنند تا اضافه وزن خود را کاهش دهند و از وسایل و لوازم شخصی مثل سرنگ، تیغ، مسواک، ریش تراش، حوله و ... هرگز به صورت مشترک استفاده نکنند.

علویان در پاسخ به اینکه آیا ناقلین هپاتیت B می‌توانند ازدواج کنند یا خیر گفت: مانعی برای این امر وجود ندارد، ولی همسر فرد مبتلا باید علیه این بیماری واکسینه شده و از تاثیر مثبت واکسن مطمئن شوند. خطر انتقال عفونت در زندگی زناشویی سالم بسیار کم است.

وی درباره موانع باردار شدن ناقلین هپاتیت B نیز گفت: بررسی همه زنان باردار از نظر هپاتیت B ضروری است تا در صورت کشف عفونت از انتقال بیماری به نوزاد پیشگیری شود. البته بهتر است زنان مبتلا به هپاتیت B اگر به تعداد کافی فرزند دارند از حاملگی مجدد خودداری کنند.

رییس شبکه هپاتیت با اشاره به اینکه هپاتیت مزمن نیاز به درمان دارد و در صورت درمان دارویی می‌توان آنها را تبدیل به حالت غیرفعال کرد، گفت: در صورت عدم درمان، امکان پیشرفت به سمت سیروز یا تنبلی کبد وجود دارد و در برخی شرایط که سیروز پیشرفت می‌کند، پیوند کبد مداخله‌ای دیگر خواهد بود.

وی افزود: در طول زمان ممکن است هپاتیت B باعث توقف عمل کبد شود. اگر این اتفاق بیفتد ممکن است نیاز به کبد جدیدی وجود داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha