سلامت نیوز : مدیرکل دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت از ابلاغیه اجرای طرح پیوست سلامت در تمامی صنایع و کارخانجات بزرگ در کشور خبر داد و گفت: این برنامه یک راه میانبر برای ارتقای سلامت در جامعه محسوب می شود و تمامی طرح های بزرگ توسعه ای کشور که از خرداد ماه سال جاری به بعد مشمول تهیه پیوست سلامت باشند باید آن را به دقت اجرا کنند.

دکتر محمد حسین تقدیسی در گفت و گو با ایسنا ؛ اظهار داشت: به استناد بند (ب) ماده 32 قانون برنامه پنجم توسعه در 25 خرداد ماه سال جاری شورای عالی سلامت و امنیت غذایی، مجموعه استانداردهای ملی پیوست سلامت را جهت اجرا به کلیه دستگاه های اجرایی ابلاغ کرد.

وی ادامه داد: طرح پیوست سلامت مجموعه ای از روش های است که به صورت نظام مند، اثرات بالقوه و گاهی ناخواسته یک طرح یا پروژه که بر سلامت مردم تاثیر می گذارد، را در جامعه ارزیابی می کند.

دکتر تقدیسی با اشاره به این مطلب که این ابلاغیه فقط شامل صنایع بزرگ است و کارخانجات را موظف می کند که پیوست سلامت داشته باشند افزود: این برنامه یک راه میانبر برای ارتقای سلامت در جامعه است، اما با توجه به اینکه این ابلاغیه از خرداد ماه جاری در کشور تصویب شده تا کنون طرح صنعتی بزرگی در کشور افتتاح نشده است.

مدیرکل دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت با بیان اینکه طرح های بزرگ توسعه ای که از خرداد ماه سال جاری به بعد مشمول تهیه پیوست سلامت باشند با ارزیابی معاون بهداشتی وزارت بهداشت اجرا می شود گفت: مجریان طرح ها موظف هستند در مرحله امکان سنجی و مکان یابی آنها گزارش پیوست سلامت مربوط را تهیه و جهت بررسی و تایید " کارگروه ارزیابی و مطالعات پیوست سلامت " به وزارت بهداشت ارائه کنند.

وی بیان کرد: ترکیب این کارگروه شامل معاون وزارت بهداشت به عنوان رییس کارگروه، نماینده تام الاختیار معاونت در حوزه ذیربط و نماینده تام الاختیار رییس دستگاه اجرایی حداقل در سطح مدیرکل است.

دکتر تقدیسی در پایان به الزمات مرحله ارزیابی در این پیوست اشاره کرد و افزود: این طرح باید در مرحله ارزیابی حداقل در بردارنده تجزیه و تحلیل وضعیت پایه، قضاوت های صحیح و معتبر از اثرات سلامت بالقوه باشد و همچنین مستند سازی وضعیت پایه باید شامل آسیب پذیری های سلامت جامعه و نابرابرها در سلامت در گروه های جمعیتی و جغرافیایی در نظر گرفته شده باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha