سلامت نیوز : رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با هشدار نسبت به گسترش مصرف مواد روانگردان و خطر ابتلا به جنون جنسی و به دنبال آن افزایش موارد ابتلا به ایدز، بازنگری در قوانین به منظور دسترسی به نوجوانان دارای رفتارهای پرخطر را خواستار شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر محمدمهدی گویا در مراسم بزرگداشت روز جهانی ایدز، گفت: HIV / ایدز یک مشکل جدی در زمینه فردی و اجتماعی است که رشد اقتصادی و اجتماعی کشورها را تهدید می‌کند؛ به طوری که هر یک بیمار سالانه تنها میلیون‌ها تومان را بابت هزینه‌های دارویی‌اش متقبل می‌شود.

وی افزود: هنوز نمی‌توان ادعا کرد که همه‌گیری HIV در دنیا کنترل شده، تا کنترل آن مدت زمان طولانی باقی مانده است. کاهش موارد بروز این بیماری در تمام دنیا یکسان نیست.

گویا، نسبت به مصرف آمفتامین‌ها و شیشه‌ و به دنبال آن ابتدا به HIV / ایدز هشدار داد و گفت: بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته، HIV / ایدز طی 20 سال آینده از مناطق زیر صحرای آفریقا حرکت کرده و به تدریج در مناطقی مانند مدیترانه شرقی و اروپای شرقی مستقر خواهد شد.

گسترش مصرف محرک‌ها، خطر جنون جنسی و خطر ابتلا به ایدز

وی با بیان اینکه سازمان‌های تخصصی ذیربط در تمام دنیا بحث مواد محرک و ابتلا به ایدز را به شکل جدی مطرح می‌کنند و نسبت به آن هشدار می‌دهند، گفت: مواد محرک به یک معضل اجتماعی و سلامتی تبدیل شده و روز به روز این معضل گسترده‌تر می‌شود؛ به خصوص آن که مصرف این مواد، رفتارهای پرخطر جنسی و ابتلا به جنون جنسی و آسیب‌های برگشت‌ناپذیر مغزی و روانی را به دنبال دارد.

گویا بر لزوم تقویت خدمات کاهش آسیب اعتیاد به منظور جلوگیری از ابتلا به ایدز، تاکید کرد و گفت: مصرف مواد محرک، درمان قطعی ندارد و خدمات کاهش آسیب هم به شکلی که باید در این زمینه وجود ندارد. از طرف دیگر کنترل تولید و توزیع این مواد در کشور کار دشواری است. بر این اساس است که قدم اول در این زمینه اطلاع‌رسانی است. مردم باید از عوارض ناشی از مصرف مواد محرک آگاه باشند.

درمان ایدز گامی مهم در پیشگیری

وی در عین حال بر لزوم مراقبت‌ و درمان بیماران مبتلا به ایدز تاکید کرد و گفت: درمان یک اقدام مهم پیشگیری محسوب می‌شود؛ زمانی که به دنبال درمان، تعداد ویروس در بدن فرد مبتلا کاهش می‌یابد، احتمال انتقال عفونت به دیگران نیز کمتر می‌شود. بنابراین باید طوری هدف‌گذاری شود که بیماران تحت درمان قرار گرفته و باقی ماندن آنها در درمان تضمین شود.

گویا در عین حال ادامه داد: درصد کوچکی از افرادی که به این بیماری مبتلا می‌شوند، شناسایی می‌شوند که البته از این میان، تعداد کمتری برای درمان مراجعه کرده و در نهایت تعداد کسانی که در درمان باقی می‌مانند، بسیار کمتر از تعدادی است که برای اولین بار جهت درمان خود اقدام کرده‌اند. از طرف دیگر درمان موثر، نیازمند انجام اقدامات درمانی به موقع است.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت افزود: نیمی از مبتلایان جهان از وضعیت بیماری خود آگاه نیستند. مطالعات انجام شده در 18 کشور دنیا نشان داده که باقی ماندن بیماران در چرخه درمان و مراقبت به مرور زمان افت می‌کند. شاخص بقا در درمان در کشور ما 86 درصد برآورد شده است.

وی بر لزوم تشخیص به موقع ابتلای نوزادان مادران مبتلا، تاکید کرد و گفت: متاسفانه بسیاری از این نوزادان یا تشخیص داده نمی‌شوند و یا در صورت تشخیص، تحت درمان قرار نمی‌گیرند. در این زمینه نیز فاصله زیادی تا حد مطلوب وجود دارد.

گویا با اشاره به تاکید جهانی صورت گرفته در زمینه توجه به نوجوانان 19-10 سال، ادامه داد: حدود دو میلیون نفر نوجوان 19-10 ساله در دنیا به این بیماری مبتلا هستند. این در حالی است که این گروه سنی در مقابل بیماری‌های مزمن مقاومت کرده و برای درمان اقدام نمی‌کنند و حتی در صورت تشخیص بیماری، آن را از خانواده و سایرین پنهان می‌کنند. لازم است از فرصت‌های اطلاع‌رسانی به ویژه در محل تحصیل نوجوانان استفاده شود. مهم‌ترین کار برای نوجوانان و جوانان، اطلاع‌رسانی و مشاوره است. نوجوانان در این سنین به شدت احساساتی و آسیب‌پذیر هستند و به مراقبت‌های ویژه نیاز دارند. باید به این نیاز آنها به طور ویژه توجه شود.

به گفته گویا، حدود یک هفتم موارد جدید ابتلا به HIV در نوجوانان رخ می‌دهد. بر این اساس بدون دسترسی به این گروه سنی، شعار کنترل بیماری معنی نخواهد داشت.

لزوم بازنگری در قوانین جهت دسترسی به نوجوانان دارای رفتارهای پرخطر

وی در عین حال تاکید کرد: دسترسی به نوجوانان دارای رفتارهای پرخطر نیازمند تغییر قوانین است. باید آموزش و اطلاع‌رسانی در آنها ساماندهی شود. انگ و تبعیض ناشی از ایدز باید از بین برود. در این زمینه باید نظام‌نامه‌ای صحیح طراحی شود.

مقاومت دارویی همچنان یک مشکل در برابر ایدز

وی ادامه داد: گسترش مقاومت دارویی همچنان یک مشکل و مسئله‌ای جدی است که تمام صاحبنظران دنیا آن را مطرح می‌کنند. این موضوع پیامدهای بسیار سنگینی دارد.

گویا بر لزوم ارائه آموزش و خدمات سلامت باروری به جوانان و نوجوانان تاکید کرد و گفت: با توجه تاکیدها در این مقوله، اما همچنان در سطح جهان چالش‌هایی در این باره وجود دارد.

وی کاهش اعتبارات بین‌المللی برای مقابله با ایدز را به دلیل بحران‌های اقتصادی، مورد اشاره قرار داد و گفت: بحران اقتصادی فعلی که جهان را دربر گرفته، قطعا اثرات منفی بر روی پاسخ به HIV خواهد داشت.

ادغام برنامه کشوری HIV / ایدز در برنامه خدمات بهداشتی اولیه کشور

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در تشریح اهداف و برنامه‌های وزارت بهداشت در زمینه کنترل و مبارزه با HIV / ایدز، گفت: در نظر داریم دسترسی به گروه‌های پرخطر را افزایش دهیم. ارتباطات، آموزش و اطلاع‌رسانی باید افزایش یابد. تجدیدنظر در برنامه‌های پیشگیری و کاهش آسیب باید صورت گیرد. برنامه‌های ویژه برای مواد محرک ایجاد می‌شود. برنامه‌ای جهت پایش و ارزشیابی سیستماتیک عملکردهایمان داریم. مشاوره و آزمایش HIV را تقویت خواهیم کرد. روش‌های تشخیصی عملی‌تر به کار گرفته خواهند شد. همچنین در صورت حمایت مقام عالی وزارت، برنامه کشوری HIV، در برنامه خدمات بهداشتی اولیه اقدام خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha