سلامت نیوز : عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کاشان با اشاره به اختلال سکوت انتخابی در کودکان، ضربه روانی، حضور در محیط‌ های تازه مانند مهدکودک، لکنت زبان و والدین کمال‌گرا را دلایل ابتلا به این اختلال عنوان کرد.

عبداله امیدی در گفت‌وگو با فارس، گفت: سکوت انتخابی یا لالی انتخابی، اختلالی است که در دوران کودکی مشاهده و با ورود کودک به محیط‌ های تازه مانند مهدکودک و مدرسه شروع می‌شود.

وی افزود: در این مواقع کودک با وجود مهارت کلامی در خانه، سکوت تعمدی اختیار می‌کند که نشانه ای از اضطراب حضور در محیطی ناآشنا است.

امیدی اظهارداشت: گاهی سکوت انتخابی در پی ضربه‌ای روانی نیز ایجاد می‌شود. هر چند ورود به محیط‌ های تازه نیز برای برخی کودکان که از مهارت‌های ارتباطی کافی برخوردار نیستند، نوعی ضربه روانی محسوب می‌شود.

وی افزود: کودکانی که روابط اجتماعی گسترده‌ای در خانواده ندارند با ورود به مکان‌های تازه دچار استرس می‌شوند که سکوت انتخابی پیامد آن است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: رفتارهای اجتنابی به ویژه سکوت انتخابی در دختران بیشتر از پسران دیده می‌شود.

وی افزود: لکنت زبان، مشکلات گفتاری و تلفظ نادرست برخی کلمات می‌تواند عامل دیگری برای سکوت انتخابی باشد. کودکانی که نمی‌توانند کلمات را در درست بیان کنند برای جلوگیری از تمسخر اطرافیان سکوت می‌کنند.

این متخصص بهداشت روانی اذعان داشت: والدین کمال‌گرا که می‌خواهند فرزندشان رفتارهای اجتماعی کامل و بی عیب و نقصی داشته باشند، استرس را در آن ها به وجود می‌آورند که می‌تواند منجر به سکوت انتخابی کودکان شود.

امیدی افزود: در این زمان کودک می‌ترسد که حرف‌هایش در جمع نتواند نظر والدین او را جلب کند.

وی گفت: برای درمان این اختلال باید کودک را در محیطی نا آشنا که استرس کمی دارد وارد و به تدریج استرس ناشی از آن را کم کرد.

این متخصص بهداشت روانی اظهار داشت: بوستان ها و شهربازی ها فضاهای مناسبی برای درمان کودکان مبتلا به سکوت انتخابی است. به شرط آن که کودک پیش از شروع سکوت انتخابی این محیط ها را تجربه نکرده باشد زیرا اگر کودک با این محیط ها آشنا باشد در مواجهه با آن ها دچار استرس نمی شود.

امیدی افزود: این در حالی است که برای درمان باید از محیط هایی که استرس کمی در کودک ایجاد می کنند استفاده کرد.

امیدی خاطر نشان ساخت: در تمام مراحل درمان والدین یا مربی باید در کنار کودک باشند تا او را از نظر عاطفی حمایت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha