سلامت نیوز : رئیس انجمن عفونی اطفال گفت: منشأ عفونت ریوی ویروسی، سرماخوردگی است و به میزان ۹۵ درصد می‌توان گفت هر کودکی که با علائم آبریزش بینی، عطسه، گرفتگی بینی، ترشح یا ورم در چشم مواجه باشد، دچار عفونت ریوی ویروسی شده است.

سید محمدرضا بلورساز در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: عفونت ریوی که قدیم‌الایام به آن ذات‌الریه یا سینه پهلو می‌گفتند یک نوع بیماری است که در اثر تماس با ویروس، میکروب یا سایر ارگانیسم‌ها به وجود می‌آید که شایع‌ترین علت عفونت ویروسی همان تماس با ویروس است.

رئیس انجمن عفونی اطفال گفت: علائم عفونت ریوی یا همان عفونت تنفسی، خسt>‌خس سینه، تنگی نفس، سرفه، تب، بی‌اشتهایی و دفع خلط در سنین بالاست که اگر این بیماری طولانی شود کاهش وزن را نیز به دنبال دارد؛ البته گه‌گاهی لرز نیز در این بیماری دیده می‌شود.

دبیر انجمن پزشکان کودکان ایران تصریح کرد: مجموعه این علائم به عفونت تنفسی می‌انجامد؛ البته این امر عمومیت ندارد چرا که گاهی دیده شده که عفونت ریوی با علائم غیراختصاصی فوق نیز تظاهر می‌کند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: منشأ عفونت ریوی ویروسی، سرماخوردگی است و عامل سرماخوردگی نیز ویروس‌ها هستند.

بلورساز افزود: نکته مهم این است که عفونت تنفسی ویروسی و عفونت تنفسی میکروبی علائم متفاوتی دارند بدین صورت که عفونت تنفسی میکروبی به مراتب شدیدتر، وخیم‌تر و خطرناک‌تر از عفونت میکروبی ویروسی است.

وی به راه افتراق این دو عفونت اشاره داشت و گفت: هر کودکی که با علائم آبریزش بینی، عطسه، گرفتگی بینی، ترشح یا ورم در چشم مواجه شود به طور 95 درصد می‌توان گفت که دچار عفونت ریوی ویروسی شده است.

رئیس انجمن عفونی اطفال تصریح کرد: اگر با علائم ذکر شده بالا تب شدید، لرز، کبودی، تنگی نفس فوق‌العاده شدید نیز همراه باشد عفونت تنفسی میکروبی است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اولین اقدام در مواجهه با چنین علائمی را مراجعه به پزشک و پرهیز از درمان خودسرانه و خوردن جوشانده‌های معمول ذکر کرد و افزود: والدین حق ندارند هیچ گونه شربتی حتی شربت سینه به کودک بدهند چرا که ممکن است کودک دچار یک عفونت ریوی باشد و خوردن شربت سینه به طور موقت علائم را فروکش کند و روز بعد علائم را چند برابر شدیدتر سازد و موجب بدتر شدن حال کودک شود.

بلورساز با بیان این مطلب که می‌توان تا رساندن کودک به پزشک و برای برطرف کردن تب شدید کودک مقداری استامینوفن به کودک داد گفت: والدین نگران نباشند چرا که پزشک می‌تواند با دیدن کودک و تشخیص کلینیکی و پاراکلینیکی دقیق، درمان مناسب را تجویز کند.

دبیر انجمن پزشکان کودکان ایران به خانواده‌ها توصیه کرد: در طول درمان به کودک مایعات گرم و فراوان بدهند و  اجازه ندهند کودک در هوای سرد تردد داشته باشد؛ همچنین سعی کنند کودک با افراد سرما خورده تماس نداشته باشد و در برنامه تغذیه‌ای کودک ویتامین، پروتئین و مواد معدنی را به مقدار فراوان قرار دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha