معاون درمانی دانشگاه علوم پزشكی كردستان با بیان اینکه در طول 3 سال گذشته رابطه جنسی و آمیزش 3 برابر افزایش یافته از ابتلا 472 مورد بیمار مبتلا به ایدز این استان خبر داد.

شناسایی تعداد 472 مورد بیمار مبتلا به ایدز در كردستان
سلامت نیوز :معاون درمانی دانشگاه علوم پزشكی كردستان در جمع خبرنگاران و رسانه های جمعی استان كردستان از شناسایی تعداد 472مورد بیمار مبتلا به  ایدز دراین استان خبرداد.

به گزارش خبرنگار سلامت نیوز از سنندج فرزام بیدار پور گفت: ازتعداد 472مورد 111 نفر مبتلا به ایدز می باشن دكه سیستم ایمنی بدن آنها بسیار ضعیف شده است و ماهانه 2 یا 3مورد در استان شناسایی می شوند.

وی تصریح كرد:جنسیت بیماران مبتلا به ایدز در كردستان 92 درصد آنهارا مردها و 2/7 درصد آنها را زنان تشكیل می دهند.

وی به تعداد مرگ ومیر بیماران مبتلا به ایدز اشاره كرد وگفت: تعداد 175 نفر به دلیل  مبتلا به ایدز در این جان خود را ازدست داده اندكه بیشترین گروه سنی مبتلابه این بیماری  بین 25 تا 34 سالگی می باشد.

وی در ادامه خاطرنشان كرد: 86 درصد مبتلایان از طریق اعتیاد تزریقی، 10 درصد از طریق روابط جنسی و 7/0درصد از طریق فرآورده های خونی 5/2درصد نامشخص و 7/0درصد از طریق مادر به جنین انتقال یافته است .

بیدار پور افزود: بیشترین موارد مشاهده بیماری ایدز در كردستان مربوط به سنندج و بعداز آن سقز و كامیاران می باشد كه متاسفانه اكثرآنها به دلیل نداشتن آگاهی و دانش در خصوص این بیماری و نحوه انتقال ان بوده است .

وی به افزایش رابطه جنسی در بین جوانان اشاره كرد وگفت: در طول 3 سال گذشته رابطه جنسی و آمیزش 3 برابر افزایش یافته كه این خود موجب انتقال بیماری ایدز و افزایش بیماران در سطح استان و كشور می شود كه باید میزان مصرف وسایل پیشگیری (كاندوم زنانه و مردانه )در آمیزش جنسی افزایش یابد .

وی در ادامه بیان داشت: هدف اصلی ما در دانشگاه علوم پزشكی كردستان افزایش سطح سواد و آگاهی مردم و جامعه در خصوص این بیماری و جلوگیری از انتقال آن به سایرین است كه با اطلاع رسانی و آموزش و افزایش سطح آگاهی و دانش و مشاوره افراد جامعه به خصوص جوانان می تواند از افزایش مبتلایان تاحدی جلوگیری كند.

وی در پایان گفت: توانمند سازی زنان در جامعه عامل موثری در كنترل ایدز خواهد بود كه با آگاه سازی زنان و دختران جوان و مشاوره آنها و ورد به جامعه می توان از شیوع این بیماری جلوگیری نمود
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha