دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۵
کد خبر: 87844
سلامت نیوز : شاید در خانواده شما هم جوانانی وجود داشته باشند که با توجه به اینکه از سن ازدواجشان هم گذشته هنوز موفق به تشکیل زندگی نشده‌اند و به دنبال فرصت‌های طلایی و ایجاد شرایط آرمانی، روزهای عمر خود را یکی پس از دیگری سپری می‌کنند و اندک فرصت‌های پیش آمده برای ازدواج را از دست می‌دهند. این در حالی است که به باور تعدادی از کارشناسان، این روزها برخی از جوانان با پدیده تازه‌ای به نام «خودتحریمی» دست و پنجه نرم می‌کنند که این پدیده جوانان را در حصاری از خواسته‌های نامطلوب و خودساخته قرار می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وطن امروز ؛ این روزها با توجه به مسائل گوناگون اقتصادی و اجتماعی به نظر می‌رسد مساله ازدواج جوانان در حال تبدیل شدن به یک بحران در جامعه کنونی ما باشد. مساله ساده و شدنی‌ای که با سختگیری خانواده‌ها یا توقعات فانتزی و خیالی برخی از جوانان به عملی غیرممکن تبدیل شده است. این درحالی است که بسیاری از کارشناسان درباره عواقب این موضوع و معضلاتی که به دنبال این تاخیر در جامعه بروز پیدا می‌کند بارها هشدار داده‌اند.

مواظب پدیده «خودتحریمی» باشید

درباره بروز پدیده تازه‌ای به نام «خودتحریمی» در بین جوانان، عبدالرضا مصری عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی به «وطن امروز» می‌گوید: عواقب بالا رفتن سن ازدواج بر کسی پوشیده نیست و همه ما باید تا جایی که می‌توانیم از بروز چنین معضلاتی در جامعه پیشگیری کنیم. این عضو هیات رئیسه مجلس دلایل بروز این پدیده را سختگیری‌های بیهوده و بی‌دلیلی دانست که جوانان یا خانواده‌های آنان هنگام به وجود آمدن شانس ازدواج، مطرح می‌کنند. مصری با اشاره به بروز پدیده خودتحریمی در بین جوانان می‌گوید: برخی از جوانان شرایطی را برای ازدواجشان در نظر می‌گیرند که همین شرایط خودساخته در هنگام بروز شانس ازدواج مانع از توافقشان برای این امر می‌شود.

مار رؤیاهای فانتزی بر گردن جوانان

به گفته وی، شخصی که نام فرزند خود را رستم گذاشته بود در مواجهه با وی احساس ترس می‌کرد، همین موضوع در حال حاضر بین جوانان ما وجود دارد یعنی جوان شرایطی را مطالبه می‌کنند که از واقعیت خیلی فاصله داشته و بیشتر رویایی و فانتزی به نظر می‌رسد تا واقع‌بینانه. به باور این نماینده مجلس تا زمانی که جوانان با شرایط رویایی به زندگی مشترک و شروع آن نگاه کنند خود را از ازدواج تحریم کرده‌اند و با این نوع نگاه پدیده خودتحریمی را ایجاد می‌کنند.

اول خودتحریمی، بعد پیردختری!

البته این نماینده مجلس، در ادامه اظهارات خود به نکته قابل توجهی هم اشاره می‌کند. به گفته مصری، پدیده‌ای که در آینده نه‌چندان دور در جامعه شاهد رواج آن هستیم پدیده‌ای به نام پیردختری است. مصری خاطرنشان کرد: راه برون رفت از این وضع بازگشت به نگاه و سطح توقعات خانواده‌ها در دهه شصت است. به راستی چگونه بسیاری از خانواده‌های آن دوران با حداقل امکانات و سطح توقعات نازل زندگی مشترک خود را شروع کردند؟ چرا که جوانان آن دوران به دنبال شرایط رویایی و آنچنانی نبودند و خانواده‌های آنان هم جوانان را بیشتر حمایت می‌کردند.

توقعات پایین و پایین‌تر

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی پایین آوردن سطح توقعات خانواده‌ها و واقع‌بینی جوانان به جای رویاپردازی که نتیجه‌ای غیر از خودتحریمی تا به حال به دنبال نداشته است را به عنوان راهکاری برای برون رفت از این مرحله عنوان کرد و از خانواده‌ها خواست در کمک به فرزندانشان برای برقراری ازدواج سالم به هر نحوی کمک کنند.

جوانان اینترنتی انتخاب می‌کنند!

در همین باره امیرحسین بانکی‌پور عضو هیات علمی دانشگاه و از کارشناسان حوزه خانواده به «وطن امروز» می‌گوید: بروز پدیده «خودتحریمی» که ناشی از افزایش توقعات غیرواقع‌بینانه جوانان است در حال حاضر به مشکل اصلی و مانع اصلی ازدواج این قشر از جوانان تبدیل شده است. به باور بانکی‌پور، در جامعه کنونی ما به دلیل ازدیاد فضاهای ارتباطی و ورود افراد به شرایط آرمان‌ساز، مانند دانشگاه و اینترنت و فضای مجازی سطح توقعات جوانان بالا رفته است که این نوع نگاه بدون در نظر گرفتن شرایط خویش و خودشناسی می‌تواند در ازدواج جوانان ایجاد خلل کند.

این کارشناس خانواده معتقد است: رشد فضاهای آرمان‌ساز در دنیای امروز و سرک کشیدن جوانان به اینترنت و فضای مجازی و مشاهده تصاویری که فقط جذابیت‌های بصری دارند، موجب می‌شود جوانان توقعات خود را بدون تناسب با سطح خود افزایش ‌دهند و همین موضوع باعث ایجاد توقعات کاذب در هنگام ازدواج می‌شود. بانکی‌پور می‌افزاید: در مساله ازدواج باید دقت شود آنچه می‌خواهم با آنچه هستم برابری کند و این نگاه که خود را ندیده بگیریم و بدون در نظر گرفتن سطح خود، توقعات‌مان را بالا ببریم، جز اینکه بر مشکلات کنونی ازدواج دامن بزند فایده دیگری نخواهد داشت.

کبوتر با کبوتر، باز با باز

وی راه برون‌رفت از این وضع را تنها نگاه واقع‌بینانه دانسته و می‌افزاید: در رویارویی با شانس ازدواج تنها باید با نگاه واقع‌بینانه به این موضوع نگاه کنیم و نه با نگاه آرمانی و به قول قدیمی‌ها هم‌کفو خودمان را باید بیابیم، نه بیشتر و نه کمتر، یعنی اینکه فقط به وسع خودمان توجه داشته باشیم و متناسب با آن انتخاب کنیم. در حقیقت کبوتر با کبوتر، باز با باز.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha