دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۲
کد خبر: 87860
سلامت نیوز : ایدز پابه‌پای نرخ تورم و قیمت مسکن و ارز که نه، بلکه نسبت به افزایش قیمت‌ها پیش‌قدم شده است. در مقایسه با نرخ 40 درصد تورم در 10 الی 11 سال گذشته، آمار ایدز ۹ برابر شده است. یعنی سالانه ۸۰ درصد افزایش یافته که بیش از نرخ تورم و قیمت مسکن بوده است». حسن قاضی‌زاده‌هاشمی، وزیر بهداشت در مراسم روز جهانی ایدز از آسیب‌های دورانی سخن گفت که هیچ‌کس درباره ایدز حرف نمی‌زد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ؛ او این سکوت را یکی از دلایل افزایش امروزه آمار ایدز دانست و گفت: در ایران و در دنیا ایدز بیماری سیاهی است به‌طوری که طی سال‌های 2005 تا 2012، 50 درصد افزایش یافته و تا 2010، 25 میلیون قربانی داشته است. قاضی‌زاده‌هاشمی افزود: به اشتباه صحبت کردن از ایدز را در رسانه‌ها مجاز ندانستیم و اکنون نیز برای مقابله با ایدز فقط مردم را ترسانده‌ایم و تصویری از ایدز در ذهن مردم نشان داده‌ایم که وحشت کرده‌اند و اطلاعات غلط سبب شد با هنجارهای اخلاقی گره بخورد و به یک بیماری مهلک و تابو تبدیل شود. وی ادامه داد: پنهان‌کاری دسته‌جمعی به‌دلیل نگاه منفی در افکار عمومی که خود ما ساختیم باعث توسعه رفتارهای پر خطر شده و در طول 11 سال آمار ایدز را 9 برابر کردیم. وی ادامه داد: در سال 2012 دو میلیون نوجوان 10 تا 19 سال به ایدز مبتلا شده‌اند و به همین دلیل ایدز را به بیماری طاعون تشریح می‌کنند چراکه خاطره تلخ و سیاهی با خود دارد.

زندان‌ها قارچ‌گونه ایدز را پراکنده می‌کنند

وزیر بهداشت گفت: کمپ‌های ترک اعتیاد، کانون‌های کار کودکان و زندان‌ها قارچ‌گونه به انتشار ایدز می‌پردازند و چرخه ایدز در کشور از اعتیاد تزریقی به رفتار جنسی تغییر کرده است. هاشمی ادامه داد: نباید از افراد معتاد و کسانی که مواد تزریقی استفاده می‌کنند غافل شویم، اگر چه در کشور این بیماران از طریق فرآورده‌های خونی مبتلا شده‌اند. وی در عین حال نسبت به شیوع مصرف مواد محرک و احتمال ابتلای به ایدز به دنبال آن هشدار داد و گفت: شیوع ابتلا بیماری در مصرف‌کنندگان این مواد درحال افزایش است همچنین ابتلای پنج درصدی این بیماری در کودکان کار را داریم یعنی 40 برابر متوسط شیوع این بیماری در جامعه.

ماهواره‌ها، بدنسازی، آرایشگاه‌های زنانه به ایدز دامن زده‌اند

در این همایش علی‌اکبر سیاری، معاون بهداشتی وزیر بهداشت گفت: درحال حاضر راه انتقال ایدز از طریق جنسی ۳۳ درصد در سال گذشته رشد داشته و ما نگران موج سوم ایدز از طریق روابط جنسی هستیم، در این میان مثلث مرگ ماهواره‌ها، کانون‌های بدنسازی و آرایشگاه‌های زنانه به افزایش ایدز دامن زده‌اند.

مثلث مرگ در کمین جوانان است

علی‌اکبر سیاری در همایش روز جهانی ایدز گفت: در 11 سال گذشته موارد جدید ابتلا به ایدز در کشور 9 برابر شده درحالی که در جهان 2 برابر شده است، همچنین راه انتقال ایدز از 88 درصد به روش تزریق موادمخدر به 56 درصد کاهش یافته اما راه جنسی ایدز از 8 به 10 درصد و در سال 91، 33 درصد شده است و این جای نگرانی دارد. وی ادامه داد: راه انتقال تزریقی ایدز دست ما بود چراکه در زندان‌ها اتفاق می‌افتاد و ما به آن دسترسی داشتیم اما اکنون مساله جوانان و نوجوانان مطرح است. سیاری گفت: مشکلی که داریم مصرف مواد محرک و روانگردان صنعتی است که تمایلات جنسی لجام گسیخته را در این افراد افزایش می‌دهد و از طرفی مثلث مرگ که ماهواره، کانون‌های بدنسازی و آرایشگاه‌های زنانه است به انتقال ایدز دامن زده است.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت ادامه داد: از سوی دیگر بیمارانی که به ایدز مبتلا شدند آن را بازگو نمی‌کنند و در تماس جنسی این بیماری منتقل می‌شود، بنابراین برای کسانی که از بیماری خود اطلاعی ندارند باید زمینه پیشگیری از انتقال مهیا شود. سیاری گفت: نگران موج سوم ایدز هستیم و باید تلاش کنیم موارد جدید را به صفر برسانیم چون این یک مشکل پنهان است و از طریق جنسی توسعه یافته و در این ارتباط مشکل فرهنگی و بیان مسئله هم وجود دارد چون نمی‌توانیم آشکارا بحث را بازگو کنیم. وی با اشاره به اینکه هنوز مردم نگران اطلاعات وسیع ناشی از ایدز هستند، گفت: نمی‌توان به‌راحتی واقعیت‌ها را بازگو کرد، بنابراین تبیین، آموزش و پیشگیری سخت شده و نیازمند عزم همگانی هستیم تا مشکل اطلاع‌رسانی را رفع کنیم.

سیاری گفت: از فضای مجازی و رسانه‌ها می‌خواهیم این مسائل را بازگو کنند و از طرفی دسترسی به دارو را فراهم کنیم و ابزار پیشگیری از انتقال جنسی را در دسترس همگان قرار دهیم. وی گفت: هنوز مشکل انتقال ایدز را در زندان‌ها داریم البته وضع بهتر شده اما هنوز جای نگرانی وجود دارد و باید از نظر بهداشتی، مشاوره و آموزش، بیشتر کار کنیم. محمدمهدی گویا در همایش روز جهانی ایدز گفت: با وجود کاهش موارد ابتلا به ایدز در 3 دهه گذشته هنوز هم این بیماری رشد اجتماعی و اقتصادی را تهدید می‌کند و هر بیمار برای دریافت دارو میلیون‌ها تومان هزینه می‌کند. وی ادامه داد: مصرف مواد محرک به شکل نگران‌کننده‌ای رو به افزایش است و از طرفی نمی‌توان ادعا کرد بیماری ایدز کنترل شده است چراکه طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، در اروپا موارد ابتلا ظرف یک سال 8 درصد بیشتر شده است.

محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: مصرف ترکیبات آمفتامین به مشکل اجتماعی و سلامت تبدیل شده و روزبه‌روز درحال گسترش است، مصرف‌کنندگان این مواد با ابتلا به جنون جنسی دچار آسیب‌های برگشت‌ناپذیر مغزی و روانی می‌شوند. رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: در این شرایط خدمات کاهش آسیب به آن شکل که باید وجود ندارد و تصور اینکه بتوانیم مصرف این مواد را کنترل کنیم کار دشواری است و در عین حال درمان قطعی هم وجود ندارد. وی ادامه داد: نیمی از مبتلایان جهان از وضعیت خود بی‌اطلاع‌اند و در 18 کشور دنیا مطالعه شده باقی ماندن بیماران در چرخه درمان درحال کاهش است، با این وجود شاخص بقا در درمان ایدز در کشور طی 12 ماه پس از شروع درمان 86 درصد است اما پوشش درمان نوزادان به میزان نصف آن بوده و تحت درمان قرار نمی‌گیرند.

گویا نسبت به ابتلای نوجوانان به ایدز هشدار داد و گفت: مهم‌ترین کاری که می‌توانیم بکنیم اطلاع‌رسانی، مشاوره و انجام آزمایش است چراکه یک‌هفتم موارد جدید ابتلا در دوره نوجوانی رخ می‌دهد، بنابراین باید قوانین بازبینی شود تا نوجوانان در معرض خطر آموزش‌های لازم را ببینند. وی همچنین مقاومت دارویی را در درمان ایدز به‌عنوان یک مشکل جدی توصیف کرد و گفت: بروز مقاومت دارویی پیامدهای سنگینی دارد و مصرف داروهای رده دوم ده‌ها برابر گران‌تر و پرعارضه‌تر هستند. رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در پایان گفت: دسترسی به گروه‌های پرخطر، گسترش ارتباط و اطلاع‌رسانی، ایجاد برنامه‌های ویژه برای کاهش مصرف مواد محرک، تجدید نظر در برنامه‌های کاهش اعتیاد به حداقل رساندن انگ و تبعیض و تقویت مشاوره و آزمایش از اهدافی است که وزارت بهداشت در حوزه مقابله با ایدز در نظر دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha