سلامت نیوز : یک متخصص انکولوژی زنان با بیان این مطلب که موارد ابتلای دختران جوان به تومورهایی که از سلول‌های زایای تخمدان منشا می‌گیرند درحال افزایش است، گفت: شیمی درمانی این افراد باید با رعایت برخی تمهیدات بمنظور حفظ تخمدان و قدرت باروری در آنها صورت گیرد.

دکتر سهیلا امینی مقدم در گفت وگو با ایسنا ، اظهار کرد: هر روز به تعداد دختران جوانی که به دلیل تومورهای ژرم سل یا سلول‌های زایای تخمدان مورد شیمی درمانی قرار می‌گیرند، افزوده می‌شود.

وی گفت: تخمدان سه لایه دارد با نام‌های اپی تلیال، سلول‌های زاینده یا ژرم سل و سلول های استرومای تخمدان. در حال حاضر تومورهایی که از سلول‌های زایای تخمدان منشا می‌گیرند، در زنان جوان کشور رو به افزایش است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، ادامه داد: این افراد مورد جراحی قرار می‌گیرند و بسیاری از آنها پس از عمل نیازمند شیمی درمانی هستند. اما باید به خاطر داشت این دسته از دختران جوان ممکن است به دلیل انجام شیمی درمانی تخمدان خود را از دست بدهند، لذا تمهیداتی را پیش از شیمی درمانی برای آنها قائل می شویم.

وی افزود: از جمله این موارد تجویز آمپول دی فریلین است که در بازار وجود دارد. این دارو شامل ترکیباتی ست که تخمدان را در یک حالت سکون قرار داده، رسیدن داروی شیمی درمانی را به تخمدان کاهش می دهد و بدین ترتیب شانس اینکه تخمدان فعالیت خود را از دست بدهد کم می شود.

نقش موثر مصرف قرص‌های ضد بارداری در بیماران، پس از شیمی درمانی

این متخصص و جراح زنان، با بیان اینکه می توان از انواع مختلف قرص‌های ضد بارداری هم برای این افراد استفاده کرد، تصریح کرد: در مدت زمان مصرف این قرص‌ها تخمک گذاری متوقف می‌شود و داروهای شیمی درمانی بر روی سلولهای در حال رشد اثر بیشتری می‌گذارند به طوری که وقتی فعالیت تخمدان متوقف شود داروی شیمی درمانی نیز به آن کمتر می رسد لذا برای اینکه یک دختر جوان در معرض یائسگی زودرس قرار نگیرد می توان از آنها استفاده کرد.

وی یادآور شد: در بیشتر موارد سعی می‌شود برای دختران جوانی که مورد شیمی درمانی قرار می‌گیرند از داروهای یاد شده استفاده شود. معمولا پس از اتمام دوره شیمی درمانی در حدود سه یا چهار دوره، تخمک گذاری آنها برقرار می‌شود و می توانند یک باروری معمول داشته باشند.

سرطان‌های سلول‌های زایا در دهه‌های دو و سه زندگی بیشتر است

دکتر امینی مقدم در پایان به سرطان برخاسته از اپیدرمیوم تخمدان از نوع سروز که بیشتر در خانم‌های یائسه دیده می شود اشاره کرد و گفت: سرطانی هایی که از سلول های زایای تخمدان منشا می گیرند در دهه های دو و سه زندگی یا در زنانی که تازه ازدواج کرده‌اند بیشتر دیده می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha