سلامت نیوز : عضو هیئت رئیسه مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی می‌گوید: اجرای عجولانه برنامه پزشک خانواده در دوره گذشته و دخیل نبودن جامعه پزشکی در طراحی آن باعث شده این برنامه به موفقیت مورد انتظار نرسد.

لاله تدین در گفت‌وگو با فارس به اجرای ناقص طرح پزشک خانواده در کشور از جمله استان فارس اشاره کرد که اکنون با گذشت سالها از شروع اجرای آن هنوز مشکلات خاص خود را دارد.

وی گفت: انجمن‌های پزشکی، بخش خصوصی و سازمان نظام پزشکی در تدوین نسخه 02 پزشک خانواده که در زمستان سال 90 ابلاغ شد، دخیل نبودند و ایرادات زیادی در این نسخه وجود داشت که به وزارت بهداشت منعکس شد ولی متأسفانه چون سیاست بر اجرای عجولانه این طرح بود در آغاز شروع طرح توجه چندانی به انتقادات و ایرادات نشد.

تدین گفت: در نهایت استان فارس به عنوان استان پیشتاز وارد مرحله اجرایی طرح شد و از طرفی جامعه پزشکان عمومی که غالب جامعه پزشکی را تشکیل می‌دهند اغلب از شرایط شغلی و جایگاهی که تاکنون در نظام سلامت برای آنان رقم خورده ناراضی بوده و کم نبودند کسانی که حاضر بودند حتی ورود غیرمشروطی به طرح داشته باشند.

وی به تجربه ناموفق پزشک خانواده روستایی اشاره کرد و گفت: پزشک خانواده روستایی هم یک شروع شتابزده داشت و به آن نتیجه مورد نظر نرسید در حالی که باید از آسیب شناسی و دست نیاوردهای پزشک خانواده روستایی برای یک شروع بهتر در پزشک خانواده شهری بهره می‌بردند.

عضو هیئت رئیسه مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی اظهار داشت: علی رغم آغاز شتابزده، این طرح با پذیرش مشروط پزشکان عمومی در استان فارس به عنوان استان پیشتاز در اجرای این طرح رو به رو شد ولی بعد از سالها اجرا به نتایج مطلوب دست پیدا نکرده است.

تدین خاطرنشان کرد: بسیاری از متخصصان داخلی، اطفال و عفونی و پزشکی اجتماعی در این طرح جایگاه خوبی برایشان تعریف نشده و همچنین پاراکلینیک‌های رادیولوژی و آزمایشگاه‌ها آسیب دیده‌اند.

تدین افزود: اگر سطح تخصصی و فوق تخصصی بخش خصوصی که سطح دو و سه نظام ارجاع محسوب می‌شوند استقبال خوبی از این طرح داشت این طرح معنای خود را پیدا می‌کرد، اما در سطح دو و سه دولتی نیز بیشتر بخش دولتی وارد طرح شدند چرا که در برنامه پزشک خانواده خود به خود میزان مراجعه به بخش خصوصی کاهش می‌یابد.

تخصص زدگی مانعی برای تحقق عدالت در سلامت

وی با تأکید بر اینکه بر اساس واقعیت باید بار مراجعه به متخصص به حدی باشد تا متخصص علم خودش را در اختیار بیماری که به مهارتش نیاز دارد قرار دهد و شاید تخصص‌زدگی یکی از عواملی است که باعث شده اکنون عدالت در سلامت وجود نداشته باشد. متأسفانه برای آغاز اجرای برنامه پزشک خانواده فرهنگسازی نشد که بیمار یاد بگیرد از پزشک خانواده‌اش مسیر صحیح درمانی را بگیرد نه مسیر ارزان درمانی را.

وی گفت: برای متخصص هم باید شرایطی ایجاد کنند که از طرح پزشک خانواده استقبال کند که قدم اول واقعی کردن تعرفه آن است. چون وقتی یک متخصص تعداد کمتری بیمار را ببینند باید تعرفه مناسب و واقعی خدمت خود را دریافت کند که لازمه این امر پوشش بیمه‌ای مناسب است.

وی اظهار داشت: وزارت بهداشت باید سیاستگذاری را در این گونه برنامه‌ها انجام دهد. پرداخت را بیمه‌ها به‌عنوان زیر مجموعه وزارت رفاه انجام می‌دهند و تصدی‌گری سازمان‌های بیمه‌گر به جای ارائه خدمتشان سبب شده که در سیاست‌های درمانی خیلی دخیل باشند، چیزی که طرح پزشک خانواده را هم بغرنج کرده است. پزشکان عمومی از نحوه پرداخت بیمه‌ها رضایت ندارند و در استان فارس سهمیه سرانه ضرایب را بخوبی پرداخت نکرده‌اند.

تدین افزود: از طرف دیگر بیمه‌‌ها در استان فارس پزشکان عمومی را که وارد طرح پزشک خانواده در این استان نشده‌اند از پوشش بیمه‌ای خارج کرده و درصد بالایی از این پزشکان مشکل آفرین شده که داروی بیمارانشان با بیمه پیچیده نمی‌شود و باید تدابیری اندیشیده شود که این پزشکان و بیمارانشان آسیب نبینند.

عضو هیئت رئیسه مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی گفت:اصلاح سرانه و کاهش جمعیت زیر پوشش پزشک خانواده باید در نسخه پزشک خانواده اتفاق بیفتد. 2500 نفر برای یک پزشک خانواده زیاد است. اگر قرار است پزشک خانواده نقش واقعی‌اش را به عنوان سلامت ایفا کند با این تعداد بیمار نمی‌تواند سرویس درمانی و بهداشتی مطلوبی بدهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha