پنجشنبه ۲۹ آذر ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 8791

محققان به تازگی پژوهشی انجام داده‌اند كه براساس آن مشخص شده بیماران مبتلا به فشارخون بهتر است خودشان در منزل فشارخون‌شان را اندازه‌گیری كنند و داروهای‌شان را طبق مقادیر به دست آمده تنظیم كنند، تا این كه منتظر مراجعه به پزشك باشند و فشارشان را آنجا اندازه بگیرند.

فایده‌های این كار، نیاز كمتر به دارو، كنترل بهتر فشارخون و صرفه‌جویی در هزینه‌هاست.

به گزارش رویترز، در این مطالعه كه در بیمارستان دانشگاهی ماستریخت در هلند انجام شده، 2 گروه بیماران انتخاب شدند، یك گروه از آنها، كسانی بودند كه برای كنترل فشارخون، به پزشك مراجعه می‌كردند و گروه دوم كسانی بودند كه به آنها آموزش داده شده بود تا خودشان در خانه فشارشان را اندازه بگیرند.

برای هر 2 گروه، از ابزار ویژه پایش 24 ساعته فشارخون استفاده شد تا میزان دقیق فشارخون آنها را به‌طور مداوم ثبت كند.

این بررسی‌ها یك ماه ادامه پیدا كرد و نتیجه این شد كه گروه دوم، به نتایج بهتری در كنترل فشارخون‌شان دست پیدا كرده بودند و بیشتر در محدوده فشارخون طبیعی باقی مانده بودند.

ضمن این كه داروهای كمتری هم مصرف كرده كه این موضوع باعث صرفه‌جویی قابل‌توجهی در هزینه داروهای آنها شده بود.

گروه اول، جمعا طی مدت یك ماه، 4 هزار و 420 دلار صرف خرید دارو كرده بودند، در حالی كه گروه دوم، یعنی كسانی كه خودشان فشارخون‌شان را در خانه اندازه‌گیری می‌كردند، 3 هزار و 222 دلار خرج این كار كرده بودند.

حالا بگذریم از این كه هزینه رفت‌وآمد و انتظار در مطب و درمانگاه هم در این میان چقدر صرفه‌جویی شده است.

اما در كنار این فایده اقتصادی، شاخص‌های مربوط به عوارض فشارخون در اعضای حیاتی بدن، مانند كلیه و قلب نیز در  بیماران گروه دوم بهتر بود و این نشان می دهد كه این روش، یعنی اندازه‌گیری مرتب فشارخون در خانه، اگر به درستی به كار گرفته شود، می‌تواند باعث شود كه با مصرف داروی كمتر، نتیجه بهتری از درمان عاید فرد شود.

این نتایج، كه در نشریه علمی «پرفشاری خون» منتشر شده، می‌تواند به بیماران مبتلا به فشارخون بالا، یك یادآوری مهم كند و آن، اهمیت اندازه‌گیری مرتب و مداوم فشارخون است و این كه این بیماری‌، بیماری‌ای است كه باید تا آخر عمر از آن مراقبت كرد و هم به لحاظ پایش و هم به لحاظ مصرف دارو، هیچ زمان از آن غفلت نكرد.

همچنین این نتایج، در پیشگیری و تشخیص به موقع بیماری فشارخون بالا هم كمك می كند.

اگر این فرهنگ در كشور ما جا بیفتد كه در هر خانه‌ای، همان‌طور كه دماسنج برای اندازه‌گیری تب احتمالی كودكان و بزرگسالان وجود دارد، دستگاه اندازه‌گیری فشارخون هم وجود داشته باشد، افراد، به‌خصوص در سنین بعد از 40 سالگی، بیشتر احتمال دارد كه بخواهند میزان فشارخون‌شان را اندازه بگیرند؛ حتی بدون این كه نیاز باشد برای این كار وقت خاصی بگذارند و مثلا پیش پزشك یا به درمانگاه بروند.

اگر این اتفاق كوچك و خوب بیفتد، آن وقت می‌توانیم امیدوار باشیم كه بسیاری از موارد بیماری فشارخون، بیماری‌ای كه در موارد اولیه و خفیف می‌تواند هیچ علامتی نداشته باشد یا علائمی كاملا غیراختصاصی مانند سردرد و تاری دید داشته باشد، خیلی زود شناسایی شود و برای درمان آن، اعم از درمان‌های تغذیه‌ای یا درمان‌های دارویی، اقدام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha