سرانجام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دستور داد در اولین جلسه هیات امنا، نظام پرداخت به مدیران تامین‌اجتماعی بررسی شود. دستوری که پیرو روشن‌شدن ابعاد اعطای پاداش‌های چند ده‌میلیونی در دولت قبل در تامین‌اجتماعی صادر شد.

لغو پاداش‌های میلیاردی مدیران تامین اجتماعی
سلامت نیوز : سرانجام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دستور داد در اولین جلسه هیات امنا، نظام پرداخت به مدیران تامین‌اجتماعی بررسی شود. دستوری که پیرو روشن‌شدن ابعاد اعطای پاداش‌های چند ده‌میلیونی در دولت قبل در تامین‌اجتماعی صادر شد. یک ماه قبل، روزنامه «شرق» در گزارشی از پرداخت پاداش‌های میلیونی به برخی مدیران سازمان تامین‌اجتماعی در دولت قبل خبر داد. براساس این گزارش در طول ماه‌های مرداد و شهریور سال‌جاری و در زمان انتقال دولت‌ها اعضای هیات‌مدیره سازمان تامین‌اجتماعی مبلغ 377میلیون‌تومان و اعضای هیات‌امنا مبلغ 463میلیون‌تومان از محل اعتبارات غیرشمول برای خود، پاداش در نظر گرفته‌ بودند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق ؛ همین مساله باعث شد، علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی روز گذشته دستور لغو پاداش‌های میلیاردی به مدیران تامین‌اجتماعی را صادر کند.وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درنامه‌ای خطاب به دکتر احمد میدری (معاون رفاه اجتماعی وزارت کار) دستور داد در اولین جلسه هیات امنا نظام پرداخت به مدیران تامین‌اجتماعی بررسی شود.

در متن نامه ربیعی آمده است: «متاسفانه با بررسی‌های صورت‌گرفته ساختارهای صندوق‌ها دچار مشکلات اساسی است که هم انجام کار اداری و نظام تصمیم‌گیری را با مشکل مواجه ساخته و از سویی هزینه‌های غیرمتعارف در صندوق‌ها به چشم می‌خورد که یکی از این موارد اختلاف سطح حقوق بین مدیران ارشد در صندوق‌ها و سایر مشاغل مشابه است. علاوه بر این با توجه به اینکه این صندوق‌ها امانتی است از سوی صاحبان آنان اعم از کارگران و کارفرمایان، روستاییان و... از جنابعالی می‌خواهم در اسرع وقت بررسی ساختار صندوق‌ها و نظام پرداخت در اولین جلسه هیات امنای تامین‌اجتماعی در دستور کار قرار گیرد. اینجانب خواهانم نظام پرداخت پاداش منطقی و متعادل تنظیم شود.»

واکنش ربیعی به پاداش‌های میلیونی در حالی بود که پیش از این اطلاعاتی نشان می‌داد این پاداش‌ها مربوط‌به مدیران کل و معاونان، روندی مرسوم در سازمان تامین‌اجتماعی است و میزان پاداش مدیران در این سازمان حتی بیش از وزارت نفت است. با این حال با وجود این موضوع که این پاداش‌ها در زمان دولت قبل و مدیریت مرتضوی پرداخت شده بود برخی سعی در القای این مطلب داشتند که پرداخت چنین پاداش‌هایی در زمان دولت روحانی انجام گرفته است. این در حالی بود که نوربخش مدیرعامل این سازمان پس از انتصاب از دریافت حقوق 15‌میلیون‌تومانی خودداری کرده بود و ربیعی نیز برداشت شش‌میلیاردو ۲۰۰‌میلیون‌تومان برای پرداخت پاداش که در آخرین روزهای دولت قبل مورد تصویب قرارگرفته را لغو کرده بود.

اما پاداش‌های چند ده میلیونی، تمام ماجرا نبود و تامین‌اجتماعی با مسایل مهم‌تر دیگری نیز مواجه بود؛ یکی پرونده باز چک 5/3میلیاردیورویی این سازمان نزد بابک زنجانی و دیگری پرونده تحقیق‌و‌تفحص مجلس از این سازمان که به مرور ابعاد تازه‌ای از تخلفات در زمان مدیریت مرتضوی در تامین‌اجتماعی را آشکار می‌کند.

 وب‌سایت «خانه ملت» خبرگزاری رسمی مجلس شورای اسلامی هشتم آذرماه در گزارشی به موضوع پاداش‌ها در سازمان تامین‌اجتماعی پرداخت و زوایای دیگری از این موضوع را منتشر کرد. در این گزارش آمده بود: در حالی نوربخش رییس جدید سازمان تامین‌اجتماعی کسری بودجه سازمان تامین‌اجتماعی را رقمی حدود پنج‌هزارمیلیارد‌تومان اعلام کرده که طبق اسنادی که در اختیار خبرگزاری خانه ملت قرار دارد، کمترین دریافتی مدیران‌کل این سازمان در شش‌ماهه دوم سال 92 رقمی بالغ بر 38میلیون‌تومان است.

در این تذکرات، نمایندگان اعلام کردند که فهرست مبالغ دریافتی حقوق، مزایا و پاداش‌های معاونان و برخی مدیران کل سازمان تامین‌اجتماعی در سال‌های 91 و شش‌ماه اول سال 92 چندمیلیونی بوده است و این مهم، نمونه بارزی از بی‌عدالتی در این سازمان است. در همین رابطه، ایرج عبدی، نماینده مردم خرم‌آباد و دوره گفت: نوع پرداخت حقوق در اکثر سازمان‌ها و نهادها، مانند تامین‌اجتماعی نجومی است و بسیاری ارقام‌ها که به برخی مدیران و معاونان داده می‌شود بر مبنای پاداش و مزایا صورت می‌گیرد. وی مشکل اساسی را خلأ قانونی در واریز پاداش‌های میلیونی به حساب برخی مدیران و معاونان نهادهای دولتی دانست و افزود: قانون به شیوه‌ای است که اجازه می‌دهد پاداش 120‌میلیونی پرداخت شود درحالی که حقوق یک‌بیستم یا یک‌دهم پاداش نیست.

عبدی گفت: اکنون جزییات تحقیق‌وتفحص از سازمان تامین‌اجتماعی به پایان رسیده است و با اسناد دو، سه‌هزار‌صفحه‌ای از این سازمان، قرار است هفته‌ آینده گزارش آن را به مجلس ارایه دهیم؛ به طور حتم اگر مجلس به آن رای دهد دادگاه به این تخلفات رسیدگی خواهد کرد.

این خبر با واکنش سازمان تامین‌اجتماعی مواجه شد. امیرعباس تقی‌پور مشاور مدیرعامل و مدیرکل روابط عمومی سازمان تامین‌اجتماعی با اشاره به اینکه مدیرعامل این سازمان چهار خط قرمز دارد، گفت: قانونمداری، پاک‌دستی، پاسخگویی و برنامه‌محوری چهار خط قرمز نوربخش است و به دفعات اعلام کرده که اگر تخلفی در سازمان تامین‌اجتماعی انجام شود در هر زمینه‌ای با آن برخورد خواهد کرد.

حسن صادقی عضو هیات‌مدیره «خانه کارگر» در این زمینه به«شرق» گفت: «مشکل اعطای پاداش نیست؛ مشکل غیرمعقول‌بودن اعطای پاداش‌ها در زمانی است که مدیریت سازمان تامین‌اجتماعی سیاسی شده بود. ما مخالف اعطای پاداش نیستیم چرا‌که اعطای پاداش‌ها باعث افزایش انگیزه و در نتیجه افزایش وصول و درآمدزایی برای سازمان می‌شود. اما مشکل اعطای پاداش‌های صدمیلیونی به مدیری است که هلدینگ شستا را با سوددهی سه‌هزار‌میلیاردتومانی در سال 84 تحویل گرفت و به شرکتی زیان‌ده تبدیل کرد و به راستی چرا چنین مدیری باید پاداش بگیرد؟ یا پاداش‌های چند ده‌میلیونی اعضای هیات‌مدیره و امنا چه دلیلی داشته است؟ اعطای پاداش به مدیران ستادی که افرادی متخصص و زحمتکش هستند امری طبیعی است اما تاکید می‌کنم به شرطی که معقول باشد.» او با اشاره با افزایش 25‌درصدی حقوق کارگران در سال‌جاری گفت: اعطای این پاداش‌ها در حالی انجام شد که با افزایش 7/31‌درصدی حقوق کارگران مطابق با تورم کاگران مخالفت شد در حالی که نرخ تورم بیش از 40‌درصد بود و کارگران به نان شبشان محتاج بودند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha