سلامت نیوز : فوق تخصص غدد کودکان گفت: نباید خانواده‌ها در هنگام بروز علائم بلوغ زودرس وسواس داشته باشند. دخالت پزشکی در امر بلوغ، امری آکادمیک نیست و نمی‌توان بلوغ را به خاطر افزایش قد کودک نگه‌داشت.

علی ربانی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: آشکار شدن علائم بلوغ در پسران در سن زیر 9 سال و در دختران در سن زیر 8 سال، بلوغ زودرس نامیده می‌شود اما بر اساس آماری که اخیراً در دنیا و در ایران به دست آمده است. به ظاهر شدن علائم بلوغ در دختران در سن زیر 7 سال نیز بلوغ زودرس می‌گویند.

فوق تخصص غدد کودکان گفت: دغدغه‌هایی که برای بلوغ زودرس در خانواده‌ها وجود دارد به دلیل آن است که اولاً سن کودکان بسیار کم است و ممکن است از نظر آداب و روابط اجتماعی نتوانند خود را با آن وفق دهند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: بعضی از کودکانی که دچار بلوغ زودرس می‌شوند ممکن است به طور غیرمتعارف قد نهایی‌شان از قد بیولوژیک و قدی که به طور ژنتیک برای آنها پیش‌بینی شده است کمتر شود که تشخیص این امر با پزشک غدد اطفال است.

ربانی ادامه داد: دخالت پزشک در بلوغ زودرس کودکان الزامی نیست و پزشک متخصص غدد فقط در مواردی دخالت می‌کند که قد کودک در حال سوختن باشد یا از نظر فرهنگی خانواده نتواند بلوغ زودرس کودک را تحمل کند.

فوق تخصص غدد کودکان با بیان این مطلب که نباید خانواده‌ها وسواس داشته باشند و در هنگام بروز علائم بلوغ زودرس به پزشک مراجعه کنند گفت: دخالت پزشکی در امر بلوغ امری آکادمیک نیست و نمی‌توان بلوغ را نگه داشت به این خاطر که قد کودک بیشتر رشد کند.

فوق تخصص غدد کودکان به بلوغ دیررس نیز اشاره داشت و گفت: اگر در دختران تا 13 سالگی و در پسران تا 15 سالگی هیچ آثاری از بلوغ مشاهده نشد بلوغ دیررس به وجود آمده است که مشکل کمتری نسبت به بلوغ زودرس به وجود می‌آورد.

ربانی خاطرنشان کرد: با توجه به قابلیت‌های درمانی که در کشور وجود دارد خانواده‌ها نباید به هیچ وجه نگران بلوغ زودرس یا دیررس کودک خود باشند و اگر چنین اتفاقی رخ داد خانواده‌ها باید آرامش داشته باشند و اگر نیازی بود با پزشک متخصص غدد مشورت داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha